Mar 17, 2015, 8:30 PM  

Риба за двама 

  Prose » Humoristic
1199 0 16
3 мин reading

„Ай, хайрлия да е” – прошепна заклинанието бай Първан и хвърли за пореден път въдицата във водата. Стръвта цопна жизнерадостно и остави след себе си съвършен  кръг. Той бе по-голям от друг път и приличаше повече на обещание, отколкото на кръгла нула. Сърцето на бай Първан отбеляза този факт с няколко бързи удара.  Ей, затова идваше тук – заради емоцията! Иначе денят му бе тръгнал зле още от зори. Докато се отдалечаваше на пръсти от съпружеското ложе, половинката  му, с  кубатура двойна на неговата, го сгащи.

-              Голям шаран излезе. Налапал си въдицата и няма пускане. Само да я докопам аз, ще ù разкажа играта. На парчета ще я намериш...

Бай Първан пусна едно – Ъхъ -  и изчезна през вратата. Бе готов на всичко за любимото си хоби. Идваше тук на реката с приятеля си Стоян  всяка събота.  Докато размишляваше върху обещанието на съдбата, той съзря Стоян, който крачеше бързо към него с облещена физиономия.

-              Къде се губиш, бе човек?

-              Няма да повярваш. Ходих да нагледам онова момче, брадатото, там по-надолу дето лови нашта риба. Мира не ми дава как всичко живо ни подминава и все на неговата въдица кълве.

-              И какъв му е чалъмът? Сигурно въдицата му е някоя модерна, а пък червеите му са внос от Китай? Нали всичко сега от там идва? – подсмихна се бай Първан.

-              Така, така, лъскава една такава… Не разбрах заради нея ли е, заради пустите му червеи ли, но друго има… - и Стоян направи многозначителна пауза. - Той пуска рибата обратно във водата.

-              А стига, бе! Не може да бъде! Какъв рибар е тоя, а пък и толкова му върви. Откак съмна, му броих  рибите – четири вече, оттук големички ми се видяха. А ние с тебе - погледна бай Първан към празния кош, - пак ще минаваме през магазина.

-              Шеф бил в голяма някаква фирма. Видя ли му джипа? Там под дървото го е спрял.

-              И му кълве ли, кълве… Ей, някои хора са родени с късмет.

Докато философстваха за съдбата, слънцето неусетно се издигна и настани косо на прозрачно-синьото небе, като с това прогони и най-смелите риби. Започна да става горещо. Двамата приятели застягаха такъмите и погледнаха към брадатия младеж.

-              Хайде да идем да му кажем, че си тръгваме и от нас да мине му оставяме всичко.  

Докато приближаваха с кошницата, в която береше душа единствената уловена риба, двамата приятели с ужас видяха как младият  мъж откача внимателно от кукичката поредния си улов, изпънаха вратове, когато той с елегантен жест го пусна обратно във водата и преглътнаха сухо, когато рибата изчезна от погледите им.

-              Недей така, бе младеж, грехота е тв’а дет го правиш.

-              А, не е, винаги ги пускам, тук идвам да си почина, да разпусна от напрежението. Само тук мога така – на тишина, на спокойствие.

-              Ами, и ние така, ама и от рибата не се отказваме. А ти какво носиш на булката? – попита бай Първан съзрял златна халка на безименния пръст на младежа.

-              От магазина.

-              Ех, значи и ти си като нас. Хайде, всичко хубаво.

Олекна им, късметлия, късметлия, ама и той минаваше на връщане през рибарския.

Вкъщи, едва прекрачил прага, бай Първан налетя на половинката си, която го дари с крива усмивка.

-              О, ще ядем ли риба?

Бай Първан повдигна найлоновата торбичка с надпис – „Риба за вас”. Госпожата подозрително завря нос в плика.

-              Така значи! Пак скумрия! Сигурно отново не ти е било ден? Ти докога ще ме баламосваш? Отдавана те подозирах, но чак сега разбрах чия въдица си налапал и с кого  търчиш по горите в тъмното. То да беше някоя пò така, а ти с онази настъпена жаба,  съседката. Обажда ми се тя преди малко, така, да се чуем, уж да ми замаже очите, ама нали умът ù е колкото на попова лъжичка, ми разправя, че ще пържи прясна риба, а след 10 минути и ти цъфваш с найлонова торбичка. Да беше хванал поне и за двете ни. Давай проклетата въдица…

© Ирена Георгиева All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Усмивки за вас, Маги и Кръстина!
  • Има случайни съвпадения, които променят съдби... Но бай Първан все пак е имал голям късмет, разминало му се е само с въдицата...Поздрави и от мен за веселия разказ, много ми хареса, съдържа важно послание - никога не трябва да забравяме, винаги трябва да помним, че когато ни е зле, би могло да бъде и още по-зле ...

  • с топла усмивка и за теб, Иренче..
  • Благодаря за прочита, Дочка и Владимир! Пролетно да ви е!
  • Замириса на прясна риба и семеен скандал Благодаря за настроението!
  • Поздравления!
  • Благодаря ви хубавите думи, Ели и Миночка! Усмихнат ден ви желая!
  • Много хубаво ми стана от тази рибарска история,повдигна ми настроението,харесах майсторлъка при написването,за което те поздравявам!
  • Интересно и забавно!
    Благодаря, Ирена!
  • Гледала съм го! Страхотен филм! Целта ми беше хумористичен разказ - за разтоварване, защото напоследък и аз бях доста ангажирана. Много се радвам, ако съм успяла.
  • От времето на "Полицаят от Сен Тропе" /с Луи дьо Фюнес/ не съм се развеселявал така. Там рибата я закачаха на кукичката под водата, за да я изтегли шефът - рибар. А тук младежът я хвърля обратно, за да лови повече. Същевременно съзирам и един чисто морализаторски момент в разказа ти, Ирена. А той е, че онзи, който не лови с цел, ще има по-голям късмет. Животът е игра и всеки който следва духа на играта - печели в нея! А съпругата може да те произведе и в чин "полигамен" и нашивки да ти постави, щом си под подозрение. Само риба да има!

    Поздравление за находчивия разказ и ме извини за закъснението, с което го прочетох, но съм забил поглед само в раздел поезия - като кон с капаци!
  • Още усмивки от мен, Биляна! Радваш ме, Ели!
    Натам отиват нещата, Сър! Притеснявам се и за съседката!
  • Благодаря ти, Таня! Хубав ден!
  • "Давай проклетата въдица…" Хихихи...
    Ирена, дали ще я ползва като... точилка.
  • Хаха, не му е ден на човека. Няма късмет ни с рибата, ни с жената
    Поздрави, усмихна ме
  • На пръсти се броят вече истински грамотните, ще почна да ви поздравявам индивидуално за това! А да не ти кажа, Ирена, че си една от наистина малцината, които правилно изписват като една част обръщението с частицата "бе", без да слагат запетая между двете - "бе младеж".
Random works
: ??:??