Apr 15, 2022, 9:52 AM  

Сандък за книги 

  Prose » Others
730 3 5
4 мин reading

В кабинета ми, където преподавах журналистика, всичко бях оформил сам. Масите за четирима, столовете леки, градински, дъската подвижна, над нея голям екран, свързан с компютъра ми. И малка библиотека, която разположих в телевизор. Голам модел, избушен, останала само лакираната форма. Обяснявах – книгата трябва да измести телевизора!

Сетих се, когато в един коментар ми разказаха за новините тия дни – в тях маса време е отделено за цените на агнешкото.

Добре, че ми казаха, защото аз изключително рядко гледам новини. Причината – зная как се правят медии. Изобщо и телевизията в частност.

Бил съм на млади години два пъти на бригади в месокомбинат. Там работниците по обяд си поръчват само постно. Месото им е втръснало. А и добре знаят как се прави салам…

Медиите са производствени предприятия. Създават или преработват нещата от света. Често измислят – налага се, когато няма риба…

Та се появяват „раци“ вместо нея.

И преработват. Препоръчвам да погледнете в блога ми – адресът е под понеделнишкото начало на „Островът на Съдбата“, та там съм сложил доста карикатури как се манипулира в медиите. Най-точна е тази – какво става реално и какво вижда камерата…

Така че медиите в днешния свят на пазарна демокрация не са нещо по-различно от фирма, обработваща и подготвяща за продажба видяното.

Тук е важно – през чии очи?

Един собственик на вестник преди няколко години честно и цинично заяви, че журналистите са НЕГОВИ работници и отразяват света през НЕГОВИТЕ виждания.

Нищо повече от наемници, изнасящи на тезгяха търсена стока…

Пример – свобода на словото, демокрация, права на човека…

Някой да е забелязал – в западните и в нашите медии – различни мнения? Всичко е под индиго – каквото е наредено. И каквото трябва за промиване остатъчните мозъчета на овцете.

При това подмиване с изтриване. 11 април БЕШЕ Международен ден на политзатворника и концлагериста. Някой да го спомена? Защото се отнася до опасна категория – социални противници на днешната система. При фашистите и нацистите, в „обединена“ от Хитлер Европа политически затворници и концлагеристи са били враговете на режима. Расовите „врагове“ – евреи, славяни, унтерменшите – са ставали социални в резултат на гоненията.

Само че този ден напомня за предните две „обединения“ на Европа – при Наполеон и Хитлер, че може и да подсети как завършиха…

А на 12 април се чества и първия полет на човек в космоса. Само че това се измества зад разлятото „Ден на авиацията и космонавтиката“. Просто Гагарин е съветски гражданин. Неудобно! И – нелепо, но реално! – американците са убедени, че първият АСТРОНАВТ е Алън Шепърд, прелетял 486 километра за 15 минути. Суборбитален полет, няма обиколка на Земята, не в космоса, но… Американец!

Що се отнася до агнешкото… Просто медиите трябва да продадат стоката си на купувача. И да получат пари. Не от него, а от реклама. За което е нужно да се задържи зрителят. А вниманието му трябва да се привлече от интересна и харесвана тема, за повече време. Или върху по-голяма вестникарска площ.

Е, какво обича нормалният българин? Обсъждане – клюки, цени, нужди… Директно все още се избягват преките клюки. Поне в обявените за национални телевизии. Макар че отдавна си имат клюкарници и клюкарки.

Но цените… Икономисти – с извинение – има бол. Свръхпроизводство. И като пълчища хлебарки заливат студиата. Сблъсквайки се с клю… Тоест – със социолози, политолози, идиотолози…

Говорещи глави  и вятър… Плюс мъгла. В съзнанието зрителско…

Изход има, разбира се. Юрване в интернет и търсене на други гледни точки, анализиране, мислене, намиране на собствено мнение…

Не е за препоръчване. По-лесно е да си припява човек песнички от реклами. /Сетете се за видяното в „Двама мъже и половина“ – децата знаят рекламните песнички и ги пеят, млади жени питат дали четенето включва есемесите/

А телевизорът не можете да направите шкаф за книги. Вече телевизорите ги правят плоски.

Което, всъщност, е добра метафора…

П.П. В тая връзка - едно признание.

Геният на родното правосъдие и ангел на честността: „"Мислех си, че общо взето, че истината няма значение. Последните един-два месеца промених това свое виждане и осъзнавам, че тя има огромно значение за върховенството на закона, правовата държава, за правата на човека, които са едни от стълбовете, които крепят нашия общ европейски дом и български в частност.“

Че е некадърник – всички отдавна са разбрали. Ама че е чак такъв глупак, та публично да се клейми… Някои са изненадании, други си чакахме признанието…

Все пак – още китайските мъдреци са казвали, че ако си глупак, мълчи си. Да не го разберат и останалите край теб.

Е, това е главният пазител на истината…

Ами какви ли са останалите…

 

 

 

 

© Георги Коновски All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря, Красе!
  • новинарските тв емисии са смляно месо, става за луканки, наденички и други колбаси, които много вървят за мезене на софрата
  • Благодаря, Пепи, Дочке!
  • "Да разлаем кучетата", че керванът се обърна
  • "Кучета и котки може, а прасета не може!"
    И този Зак/л/он трябва да остане в миналото! Защо да не може? И колко му е на терасата да си гледаш 2 носачки, вместо да купуваш яйца по 50 ст? Нали се връщаме към природата? Сиганите може да си движат с каруци из градо (да се разбира родната мила столица), да си пасат коня по градинките между блоковете и косят тревата, а другите не може нищо друго освен кучета и котки.
Random works
: ??:??