Jun 15, 2024, 8:19 PM

Стокхолмски синдром 

  Prose » Narratives
254 3 7
7 мин reading

Отварям очи, поглеждам нагоре и виждам, че той се е събудил преди мен и работи - паякът в горния десен ъгъл на стаята вече плете мрежата си. Съседът ми по легло, пенсионираният учител по български език и литература, Кирил Данаилов още спи, той е тук след втори инсулт.

   От десет години аз също съм пенсионер. Работех като водомайстор в нашето малко селце (по-скоро махала), забутано в планината далече от всичко и от всички. Разбирам от електротехника, повика ли ме някой - помагам с каквото мога и не взимам скъпо, а кой каквото даде, понякога минава и садé с едната почерпка. А аз обичам да се почерпвам вкъщи и то редовно и обилно. Живея сам, не че съм се замонашил, като по-млад съм имал връзки, но никоя жена не обикнах толкова, че да се реша да се оженя. Харесвам сам да си вземам решенията, а не някоя фръцла да върви по петите ми от сутрин до вечер и да ми суфлира какво да правя и какво - не.

   В двора имам лозе и сливови дръвчета, гледам десет кокошки и един петел, три овце и едно прасе.

  Месец преди Коледа заредих фризера със свинско, изсуших суджуци. Аз съм едър, с шкембе, с доста кила над нормата и с високо кръвно. Знаех, че трябва да внимавам, ама какво да правя, като ми се услажда. Хапвах си туршия и пържоли, пийвах си доволно сливовица  и червено вино, и от това сега ми патят главата и краката.

    Преди седмица след обилна вечеря, докато гледах с досада повторението на препирните по време на парламентарния контрол усетих, че нещо става - виеше ми се свят, зрението ми се замъгли, леко изтръпнаха дясната ми ръка и десния крак.

    Звъннах на съседа Пенчо.

    - Как си, бачо Кольо? - попита ме той.

    - Ела, ако обичаш, нещо не съм таман.

    Той дотича на мига, дал съм му ключ за всеки случай.

    - Веднага ще позвъня на доктора, ще оправим нещата - рече човекът.

   Д-р Стоименов от съседното село бързо пристигна, премери ми кръвното, прегледа ме, даде ми лекарство, написа рецепта и каза:

    - Лек инсулт. Кольо, не се притеснявай, хванахме „златния час". Не е фатално, ще се оправиш, свалих кръвното, но не бива да оставаш сам, добре е Пенчо да те откара в дома.

    Сбогувахме се и той си тръгна.

 

В края на селцето имаше пустееща двуетажна къща. Един големец от града я купи, ремонтира я, обзаведе я, назначи пенсионирана медицинска сестра, нае жена от селото за готвачка, а мъжа й - за шофьор, и отвори незаконен дом за възрастни.

    Младите бяха заминали кой в града, кой - в чужбина и закъсаше ли някой от по-дъртите, нямаше помощ от никъде, освен в този дом. Какво ставаше там не знаехме, но който влезеше оставаше до края на дните си.

Знаехме, че е нередно, но никой от съселяните ни не протестираше, всеки си траеше, защото можеше и на него да му се наложи да е в дома. Сега е моят ред.

 

Събрах малко багаж, взех личната и дебитната карта, телефона и малкото пари, Пенчо запали колата си и ме закара в старческия дом.

    Високата дебела и мустаката медицинска сестра  прибра телефона и документите ми (след седмица щеше да изтегли пенсията ми) и ме настани в стая на първия етаж - леко влачех десния си крак и щеше да ми е трудно да изкачвам стъпала. Благодарен й бях затова.

    И така Венета, (или Фелдфебела, както я наричаше Кирил), вече седмица сутрин и вечер ни даваше лекарства, сменяше памперсите ни, в неделя ни обтриваше с влажна кърпа и все за нещо ни хокаше.

      Днес сутринта Кирчо не издържа и я помоли да е по - учтива. Тя му се сопна:

     - За какъв се мислиш бе, дрисльо, ти ли ще ми даваш акъл? Това не ти е училището, та само твоя глас да се чува!      Спомняш ли си колко двойки си писал на внука ми? Ама сега той има автокъща, а ти имаш само пълен памперс.      Гледам, че четеш Байрон. Е, като много знаеш, чакай Байрон да ти смени памперса, защото аз няма да го направя! - ядно каза тя, излезе от стаята и силно затръшна вратата.

      Очите на Кирчо се насълзиха, после беззвучно заплака.

    Нищо не можех да направя, не биваше да ставам, а и не знаех къде държат памперсите. Кирчо плака докато се измори, после само тихо похлипваше.

     За обяд сестрата ни донесе постна картофена яхния. Липсваха ми пържолите, но бях благодарен и на яхнията, ако си бях вкъщи, нямаше да мога да си приготвя и това.

     След вечерята Фелдфебела ни даде лекарствата и ни смени памперсите. Учителят със задавен глас каза:

     - Благодаря Ви, много Ви благодаря.

     - Е, това е съвсем друго нещо - отвърна Венета и излезе.

     - Кольо - тихо се обърна Кирил към мен, - нали си чувал за Стокхолмския синдром, не позволявай на тази жена да те пречупи, не се предавай. Обещай ми, че щом се посъвземеш, ще избягаш оттук!

     - Обещавам ти - промълвих аз.

     По три пъти на ден в един глас й благодаряхме, а и защо - не, та тя беше единствения човек, когото виждахме.

Кирил крееше, ставаше все по-слаб и по-мълчалив и седмица след случката умря в съня си. Надявах се да е отишъл на по-добро място.

                                                         

Вече от месец съм тук. Доволен съм, че сутрин, обед и вечер Венета прави нещо за мен, започвам да свиквам и да ме хока, дори се радвам на това - значи някой ми обръща внимание. От диетата съм свалил няколко кила, правя упражненията за крака, които докторът беше ми показал и полека се движа из стаята.

     Нощес обаче сънувах Кирил и той ми рече : "Кольо, не се предавай, ти ми обеща да се махнеш от това място!". Затова тази сутрин пак гледам паяка на тавана, колебая се и обмислям - прав бе учителят, не бива да оставам.

    В двора непрестанно обикаля Чарли - един голям черен пес, който не позволява на никого да влезе или излезе от къщата, освен на тримата от персонала. Цяла седмица отделям от обяда и вечерята си къшея хляб, после през прозореца го хвърлям на Чарли и му казвам:

     - Добро куче.

    Той яде, гледа ме и върти опашката си, вече сме приятели.

   Днес към 10 часá Фелдфебела и шофьора с колата отиват до магазина в съседното село, за да пазаруват, готвачката готви обяда в кухнята, на горния етаж две жени са на легло, други две в хола гледат турски сериал.

   Ставам от леглото, тихо се промъквам в кабинета на сестрата, отварям чекмеджето на бюрото, вземам си документите и телефона, отивам до гардероба в коридора, обличам си палтото върху пижамата, нахлузвам си обувките и с торбата с дрехи в лявата ръка се измъквам навън.

    Чарли дежури пред входната врата.Казвам му:

    - Добро куче.

   Имам готовност - в дясната си ръка стискам комат хляб, хвърлям го възможно най-далече; Чарли хуква да го търси, а аз бързешком се шмугвам през портата и кретам към дома си.

                                      

Вече съм си вкъщи. Звъня на Пенчо и добрият човек веднага пристига, носи ми и хляб.

   - Бачо Кольо, няколко пъти опитвах да се свържа с теб, ама сестрата все обясняваше, че не бива да те безпокоя. Сега ще ти запаля печката, жената готви, за обяд ще ти донеса пилешка яхния.

    И излиза.

  Аз лежа половин час, после ставам. Няма кой да чака обяд. Включвам котлона, слагам тигана, режа отгоре му на ситно глава лук, ръсвам малко сол и червен пипер, тръсвам доволно количество пръжки и когато зацвърчават, чуквам върху им три яйца. Сипвам яденето в една чиния, в друга режа кисели краставички, наливам си чаша червено вино.  Диетата ще почака до утре.

   Подреждам всичко на масата, включвам телевизора и сядам. Гощавам се сладко-сладко и вече с УДОВОЛСТВИЕ гледам на живо препирните от парламентарния контрол. Шоуто продължава, Стокхолмският синдром - също.

© Margarita Vasileva All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Скъпи jonnnn (Пламен), Maria Mustakerska, Блу (Blue), yotovava (Валентина Йотова), dimi.1 (Dimitar Ikimov) и Харпун (Костадин Шимов), много, много Ви благодаря за добрите думи! Дано скоро има среща на авторите от „Откровения“, бих искала лично да Ви кажа колко много ме трогнахте! Желая Ви здраве и много усмивки!
  • Тъжната истина.Поздрав.
  • прочетох с удоволствие!
  • Един път се живее, а от живота никой не е излязъл жив.
  • Хубав разказ!
  • Поздравления, Маги!
  • Интересно 😎
Random works
: ??:??