"Книжка величава" - такова е заглавието на книжката ми със стихотворения за деца, която си издадох през миналата година. В нея няма описания на героични подвизи - но тя е величава заради неподправената си искреност, добротата и благородството, простотата, мъдростта и чувството за хумор на стихотворенията, включени в нея. Величава е, защото възпитава на доброта и справедливост, на любов към природата и хуманизъм.
Така мислех и така продължавам да си мисля аз за нея. Но по повод на нея беше открит един форум: "Отровната духовна храна и децата", в който тя беше подложена на злобни и унищожителни нападки; защото точно обратното - учела децата на агресивност и жестокост.
Още в първото стихотворение - "Спи щастливо таралежче" - куплетът, отнасящ се за вълка:
"После ще го напердаша,
да не ми се ежи!
Да се учи да не плаши
малки таралежи!"
бил недопустим! "Тия заплахи към вълка си са най-обикновена възхвала на насилието, с две думи детска мутренска поезия!" - писа един. А друг: "Ако някоя даскалица си позволи да набухва в кратуните на децата ми такава "поезия", ще извърша граждански арест под претекст, че е леко отклонена от здравия разум и е опасна!"
Какви други подобни упреци съм чувал. Че не бивало Данчо Глиганчо, въпреки че "мачка тревата, къса цветята, /рови земята - отдето мине,/ става след него лунна пустиня", да бъде връзван - било жестоко.
В стихотворението "Бай Вълчан" текстът:
"Едно тèле във бахчата
се напасло с зеле,
а пък бай Вълчан обичал
телешко със зеле.
И намислил това тèле
той да го докопа,
да го завлече в гората
и да го изкльопа!"
бил недопустим - никоя майка не би позволила на детето си да употреби думичката "изкльопа".
А стихотворението "Щурчета":
"Две щурчета, две черни турчета,
по шосето край Бургас вървяли
и край пътя ябълка видяли.
Тя била узряла и червена,
и земята била наронена.
Те изяли, колкото изяли,
а останалите - напикали..."
бил обида за турския етност.
Стихотворението "Юнак Зайо" пък:
"Като обърна паница
червено вино "Заешка кръв",
той една мечка стръвница
в джендема завърза с връв..."
било призив към алкохолизъм.
И колкото и да са били лоши невестулките, куплетът:
"- Тъй ли е! - лъвът им рече
и главите им отсече.
И ги хвърли на боклука -
на крадците за поука!"
бил много жесток и нараняващ детската душа.
Тези обвинения са толкова глупави и смешни! Търсене на теле под вола - така бих ги нарекъл. Не само защото тези редове, извадени от контекста, не дават облика на книжката, но защото не може да има литература, ако няма борба между добро и зло! И в произведенията за деца доброто непременно трябва да побеждава, а лошите да получават възмездие! И не случайно именно тези стихотворения: "Зайчето върви и плаче" и "Невестулки" са едни от най-харесваните - включително и от децата на 4 до 6 годинки! Дори на стихотворението "Зайчето върви и плаче", след:
"Че като се разядосах,
че като ги цапардосах!
Лиса като луда бяга!
Вълчо по гърба си ляга!
Мечо с лапите си рие -
в миша дупка да се скрие!"
дечицата обикновено толкова се възбуждат, че скачат от местата си и викат: "- Ето така, ето така!" - сякаш те самите цапардосват лошите!
За децата най-важна е справедливостта! И те трябва да се възпитават в това - че на лошите не само трябва да се дава отпор, но и че няма кой друг, а те са тези, които трябва да дадат този отпор! Че слабите и обижданите трябва да бъдат защитавани, и че няма кой друг, а те са тези, които трябва да ги защитят! А пък лошите, според това колко са лоши и нагли, трябва да бъдат и напердашвани, и връзвани, и дори главите им да бъдат отсичани! За да защитим по-слабите, обижданите и ограбваните - точно така трябва да се постъпва!
Затова и лошият вълк, който обича да плаши малки таралежи; и Лиса, и Вълчо, и Мечо - които заплашват и обиждат малкото зайче; и невестулките, на които белѝте са толкова много, че е невъзможно да ги изброите, които влизали в училищата и ограбвали децата и нагло заявяват, че никога няма да престанат да крадат и да вредят - трябва да бъдат наказвани.
А пък думичката "изкльопа" не само не е вредна за децата. Ако никога не я научат и знаят, те значи няма да знаят добре майчиния си език. И най-добре е да я научат в ранна възраст, когато повтарянето ѝ - поради непривичното ѝ и малко неприличното ѝ звучене, им доставя истинска радост - защо да им се отнема тази радост?
А какво да кажем за напиканите ябълки? Това обида за турския етнос ли е? Насажда ли етническа омраза? Според мене - ни най-малко! Напротив! Знаем приказката за децата, които на отиване към реката видели наронените по земята круши, изяли колкото изяли, а останалите - напикали. А на връщане от къпането, като стигнали пак до същата круша, започнали да ги отбират: тази не е напикана, тази не е напикана... - и изяли всичките круши! Това е българска приказка. Но защо народът ни я е създал и продължава да я разказва? Защото тя съвсем не е обидна за него, за нас!
Ако има нещо, което създава недоверие между етносите в българия, то е взаимното им непознаване. И с това стихотворенийце - показвайки на българчетата че и "турчетата" са деца като деца, че и те са способни на такава типично детска постъпка, тази бариера би трябвало да изтънее и да отпадне.
Но над едно от стихотворенията (макар за него никой да не спомена), наистина много дълго мислих и много се колебаех дали да го включа в книжката. Това е стихотворението "Чучулига":
"Чучулига в небето лазурно се вдига
и оттам ми подвиква: - Здравей, шушумига!
Аз запитах: - Защо ме наричаш така?
А пък тя ми отвърна: - Защото така!
Бързо пушката вдигнах и с гръм я свалих,
и телцето ѝ крехко в земята затрих!
Има твари такива - щом с тях си добър,
ти си глупав и прост, некадърен катър!
Те добрия и мек человек ненавиждат,
и без мяра са зли, и без нужда обиждат!
Дълго хора такива край мене търпях,
но накрая направо ми писна от тях!"
Страшно, грозно и зловещо, нали? Да! И въпреки това го включих!
Защото стихотворенията в книжката са за деца от всички възрасти! И защото стихотворенията трябва не само да радват, забавляват и да дават поуки на децата - стихотворенията трябва и да възпитават!
А на какво възпитава това стихотворение? То учи и възпитава на това, че деликатността на добрия човек трябва да свършва там, където започва наглостта на лошия!
В едно от мненията във форума беше написано: "Проектът "Дете мое" издаде няколко книжки за деца. Но там имаше условие - без насилие. Румяна Райкова издаде няколко книжки за деца и то с голям успех. Запитай се, защо не си чувал за тях."
Знам за тези книжки и дори имам една от тях - книга с приказки, великолепно е оформена. Изискването за тази книжка е било: във включените в нея произведения отрицателен герой да няма! За отделни издания такова условие може да се поставя, но ще е глупаво да поискаме то да се отнася за детските книжки въобще. Щом в живота отрицателните герои ги има, щом лошите ги има, да ги изхвърлим от литературата ще значи да искаме от литературата да лъже!
Във форума повечето от мненията отричаха и книжката, и автора, но аз го отдавам повече на личностна неприязън - защото почти никой от хулитерите ѝ не бе виждал книжката. А от малкото, които ме защитиха, ще цитирам част от постинга на ник Kirova:
"Абе, хора, осъзнайте се!... Чуха се безумните мнения, че Ангар проповядвал насилие с детската си книжка, където вълкът е застрашен от изяждане на пердах. Тогава вземете да низвергнете „Червената шапчица", където на финала на Вълчо му разпарят корема. По вашата болна логика в черния списък трябва да влезнат задължително „Трите прасенца", където злият вълк е позорно попарен като кокошка, „Снежанка и седемте джуджета", където злата мащеха дава отрова на завареничето си, „Болен здрав носи", където всички знаете какво се случва, а защо не и..."
Зная, че ще има съвсем различни и противоположни на моето мнение. Свят като цвят. Но би трябвало всеки да отчита, че освен неговото има и други мнения. И че най-важно все пак е мнението на автора, който много по-дълго и отвсякъде го е обмислял - и при самото писане, и много след това, и при съставянето на книжката.
А на които стихотворенията в книжката не харесват - никой не им я натрапва.
© Ангел Чортов All rights reserved.
AngelChortov.piczo.com ; S1RNE.piczo.com Стихотворенията заслужават да бъдат прочетени. Към стихотворенията са направени много красиви илюстрации от Зинаида Аврамова и Ивелина Косева. Отдавна следя произведенията на Ангар и смятам, че след години той ще бъде оценен и признат за един от най-добрите детски поети. Докато не се запознаете с произведенията, няма да разберете кой е крив и кой е прав. Ангар, ние живеем в отвратителен свят. Американските реклами не се възприемат като насилие. Произведенията на Хари Потър не се приемат като ужасни. За политиците ни, всички хора живеят в околство и са щастливи. Крадците и Убийците не трябва да се наказват, не е хуманно. Времето ще си каже думата.