Nov 29, 2013, 3:52 PM

За войнишката служба и музиката 

  Prose » Narratives
735 0 9
6 мин reading

 

      Някога момчетата ходеха в казармата. Щом поредният набор навършеше 18 години, получаваше повиквателна и заминаваше в някой отдалечен гарнизон да изпълни своя граждански дълг. Не отиваха само мамините синчета, но това се случваше най-вече благодарение неистовите усилия на техните любящи родителки. 

      В родната казарма момчетата порасваха и се променяха за часове. Превръщаха се в уверени мъже, по които момичетата се прехласваха. Добиваха самочувствие и създаваха спомени, от които запазваха само добрите и с готовност ги споделяха през годините, когато се събираха вечер на чашка с познати. Въпреки неуморните опити на ефрейторите и старшините да внесат смут в процеса на съзряване, некомфортните преживелици биваха преглъщани и в последствие се споменаваха със съответната интерпретация, добре адресирани и задължително в шеговита форма.

      По едно време жените засилиха своята вечна битка за еманципация (Не че им е пречил някой някога!). Това няма пряка връзка със сполетялата ни криворазбрана демокрация, но те не искаха вече да са само едно ребро адамово, а поискаха да сами да станат адамовци, да сложат колата пред вола и да водят нещата в правилната според тях посока. Резултатите вече са очевидни. Числото на мамините синчета нарасна значително. Чувал съм да казват, че по-красиво стои в пространството фразата: „мъжко момиче”, отколкото „женствен мъж”, но на мен някак си не ми се връзва, антиприродно ми звучат и двете. Може би съм останал от страната на старата генерация и не ги разбирам новите работи, но кое му е естетичното, когато жената мъкне пазарските торби и стои права в автобуса след работа, а мъжът охка по цял ден на дивана и не може една крушка да смени...

      Тези две напрегнати години в казармата не бяха изгубено време. Всяко едно войниче, освен че се подготвяше за защита на род и земя, подпомагаше обществото реално и в момента. Колко палета с ябълки и домати сме напълнили в близкото ТКЗС, как само мръзнеха ръцете при брането на попареното от сланата грозде! Но това не е жалване, защото всеки миг, прекаран извън оградата на Н-ското поделение се считаше за равностоен на отпуск – нямаш грижи, а службата си върви. Имаше и малки облаги: все някой ще те почерпи нещо, а всичко навън винаги е по-вкусно, виждаш как върви светът и си в тон с промените, пък може и теб да те погледне някое девойче...

      Помагахме още в строителството, снегопочистването и отводняването, но най-ценен за мен си остана приносът ни към културата. А беше трудно в началото. Когато сформираха самодейния хор на полка, диригентът ме изхвърли като неблагонадежден, защото от мен певец не става и винаги щом започвах да мъча нотите, на небето му ставаше тъжно и то заплакваше с едри тъжни капки. Само Визо беше по-зле от мен – той пък докарваше гръмотевици. Това не попречи след време, вече стари пушки, да ни изтъпанят на сцената в градското читалище (да попълним задната редица на хора) пред всичката общественост, барабар с началниците и издокараните им съпруги. Че дори ни ръкопляскаха, ротният - и той. Старшината също беше там и само добре познатото помръдване на започналия да побелява мустак издаваше истинските му настроения в момента. Славни времена, славни емоции!

      Навремето имаше голям културен живот. Навсякъде. Представяте ли си певец от ранга на Лили Иванова да дойде да пее в малко забутано градче, с целия си оркестър и да ти искат само 2-3 лева за билет! За войници – безплатно, ако има места. В местното кино пък въртяха по 3 филма на седмица. Бай Кольо непрестанно хвърчеше с балканчето до гарата и обратно и разнасяше кутиите с филми. Всеки четвъртък заместникът по политиката ни водеше на кино, а на баня отивахме предния ден.

      Бяхме наясно по културните въпроси, затова не се учудих, когато в последния момент обявиха, че ще гостува трупа от оперетата. Умирам за този жанр. С класиката и до днес имаме различия, не че се мразим, но оперетата е друго нещо! Никога не ми е омръзвало да слушам великолепните дуети на Видин Даскалов и Лиляна Кисьова. И от по-ново време имам любимци.

      Дори не се замислих дали в града има подходящо място за такъв род представления и дали не сме извън сезона на турнетата. Тъкмо се бях завърнал от наряд и това беше свещено време за почивка, когато никой нямаше право да ни закача за нищо. Но щом е за оперета – нищо не ме спира! Агенция „Партенка” донесе, че поради някакви неуредици, салонът не бил запълнен и са ни повикали на помощ. Как да не се отзовем. Надигна се гора от доброволци – няма да допуснем да се провали мероприятието, я! За малко да не ме включат в групата!

      Облякъл парадни дрехи, невечерял и набързо преплакнат със студена вода, влязъл в твърдия шинел, защото навън е -15 градуса и вятърът бръсне втора контра, бързам с още десетина куражлии към заветното, познато Вам читалище. Такава гледка винаги и по всяко време е привличала вниманието на по-възрастните граждани, пък и на момичетата! Дори мамините синчета тайно ни завиждаха. Има ли по-красива гледка в студената зимна вечер от млади, маршируващи в такт здрави войничета!

      Като наближихме, Визо се изцепи:

      - Какви са тези пингвини на входа?

      Видях, че група облечени в черни фракове музиканти допушваха цигарите си и един по един набързо се вмъкнаха вътре.

      - Трябва да са от оркестъра, нали пеене без музика не става. – зауспокоявах го аз.

      Дръпнахме по един фас и ние и, хоп – сред обществото. А вътре – топло. Народ малко, но все отбран, а на сцената – огромен роял и много столове с подпрени на тях инструменти, а най-отпред – отреденото място на диригента.

      Все още неосъзнаващ случващото се, изпаднах в размисъл дали това не е някакъв авангарден прочит на млад автор, откъде ли ще се изскочат балерините и певците и дали няма да мъкнат със себе си декорите. Свалих шинела и зачаках.

      Илюзиите ми се разбиха, когато диригентът се поклони пред публиката, получи авансово своите ръкопляскания и подкани оркестъра да засвири. Добре си вършеха работата хората. Професионално. Майсторски жонглираха с нотите и нежно докосваха сетивата на притихналото множество. Моите сетива, обаче искаха друго. Неясно какво, но не точно това. Като няма оперета – как докрай да се изкрета? Навън - тихо, но студено; поделението – далеч и пълно с правила, а вътре – некомфортно, но топло.

      На това място следва да сменя глаголното време. Преминавам в друг вид минало време – минало незапомнено. Защото нямам спомен от следващите два часа и половина. Явно умората и температурните разлики са си казали думата. А може би и ритмичната нежна музика, произведена от хората със странни костюми  е внесла антарктическо спокойствие в моята душа. Или пък, защото нямаше балерини да ме разсейват. В един момент, като че ли имаше антракт и някакви хора тихо минаваха покрай мен, стараейки се да не нарушават моето деликатно усещане за култура. По-късно едни други хора, макар и малко по-грубо, ме върнаха в действителността и ме поведоха по пътя към меката възглавница. Отрезвяващият студ отвън ме довърши, но не успя да ме прекърши напълно и да убие естетичните ми възприятия и стремежи.

      На другия ден беше четвъртък – ден за кино!...

 

29.11.2013 г.

 

© Динко All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • И аз имам мамино синче, а ми се иска да е от "момчетата". Би било хубаво жените да не сме толкова силни, но щом няма кой да "носи" товара трябва да се оцелява и този живот да се живее подобаващо.Поздрави!
  • С Ена съм...
    Поздрави, Динко!
  • Браво за хубавия разказ!!!
    Напълно споделям!
    И да - лично на мен отдавна ми е омръзнало да бъда "силния пол", мъжкото момиче, но... едно време имаше мъже, сега има бройлери... както се разказва във вицовете...
    Хубаво беше, наистина, момчетата ставаха истински мъже.
    Мъжете сега са несигурни, тревожни, загубили себе си, защото основната им извечна функция почти е ликвидирана и то не от жените, а от динозавърът Капитал... Жените продължават да са си майки, да раждат, кърмят и да изпълняват извечните си функции... затова се чувстват силни, сигурни, необходими...
    И правят всичко, дори и това, което не е по силите им, защото просто няма кой да го направи...
    или "просто, за да съществува светът"...
    Поздравления за творбата и позицията!!!
  • дотук - само жени коментирате, за което съм Ви безкрайно благодарен. но питам: не Ви ли омръзва понякога да бъдете силни?
  • "Без песен не може войникът" Имаше такова радиопредаване някога.

    Поздравления за разказа.
  • Увлекателно написано!
  • Доброто старо време, ех... добре, че са спомените.
    Носталгично звучиш.
  • Какви времена, а?
    Съпругът ми служеше 3г. 3 м. и 10 дена. Синът ми 0. Разликата веднага се вижда и тя не е в полза на младите.
    Хареса ми Динко!
  • Славни времена бяха... то сегашните мъже - мъже ли са? А жените - жени ли са или роботи? Поздравче в този навъсен следобед!
Random works
: ??:??