Jun 30, 2021, 10:53 PM  

Загадъчното 

  Prose » Others
505 15 12
3 мин reading

Всеки един от нас е чел научнофантастични разкази или романи за т.нар. "капани /клопки/ на времето".

Гледали сме и екранизации на такива.

Казано накратко героите попадат понякога в отсек на времето, от който няма измъкване. В него събитията зациклят и започват да се повтарят до безконечност.

Нещо като карцер на времето или мрачен трюм на Летящия Холандец в океана на времето, където оставаме завинаги затворени.

Знам какво ще си помислите. Че това са измишльотини на болни умове,на психясали литературни драскачи или на търсещи сензация филмови продуценти.

Но поглеждайки към предстоящото след 11 юли 2021 година се замислям дали цяла една нация няма да попадне в подобна клопка на времето. Моята цел тук, обаче, е да ви демонстрирам не времеви клопки, а числови. Затова ще ви запозная с един наистина удивителен пример на числова клопка.

Тя е четирицифреното число A = 6174. *

Ще приложим към него една почти илюзионистична хватка, която тук ще нарека минимакс.

Какво представлява минимакс по отношение на едно произволно взето цяло положително число A?

Минимакс се състои точно от три стъпки:

 

Стъпка 1.

Пренаписване на числото A по низходящ ред на цифрите му /отляво надясно/.

Това число ще означим с В.

В случая на числото A = 6174 тази стъпка дава числото B = 7641.

 

Стъпка 2.

Пренаписване на числото A по възходящ ред на цифрите му /отляво надясно/.

Това число ще означим със С.

В случая на числото A = 6174 тази стъпка дава числото C = 1467.

 

Стъпка 3.

Пресмятане на числото D = B - C.

В случая на числото A = 6174 получаваме D = 6174.

 

Числото D ще наричаме минимакс(A)  (чете се минимакс от А).

 

        И така, ние току-що видяхме, че минимакс(6174) = 6174. Удивително, нали!!!

Минимакс се оказа вечен числов карцер за числото 6174. То не може да излезе никога от него.

 

Предусещам вече реакцията на някои от вас. Какво пък толкова /ще си помислят те/? Някакво си четирицифрено число оставало неподвижно като го подложим на действието наречено минимакс. То Бойко Рашков не помръдна като обявиха публично 19-те му имота с резиденция барабар, та какво остава 6174 да помръдне. И сте прави, ако обаче исках да ви съобщя само този скромен факт. Но аз имам намерение да ви съобщя нещо много по-важно.

 

"И след като познаете Истината ще останете потресени!" /цитат от евангелието на Тома/.

 

Да си вземем едно произволно четирицифрено число A, на което не всички цифри са равни. Например А = 3924.

Лесно пресмятаме, че минимакс(3924) = 7083.

Имаме: минимакс(7083) = 8352; минимакс(8352) = 6174.

 

Удивително, нали!!!

Тръгнахме от едно произволно избрано от нас четирицифрено /числото 3924/ и прилагайки последователно минимакс към него още на третия ход попаднахме в клопката 6174. Числото 6174 прилича на хищен паяк, който се храни с четирицифрени числа, доставяни му от минимакс.

 

Абсолютно всяко четирицифрено число /цифрите на което не са еднакви/

подлагано няколкократно на минимакс попада в клопката 6174.

 

От нея просто няма измъкване. Тя е като смъртта!

 

/следва продължение/.

 

 

* Числото 6174 е известно като константа на Капрекар - индийски математик - любител, който пръв се натъква на нея.

 

 

© Младен Мисана All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Моите адмирации, Младене за знанията и интересите ти!
  • Със закъснение, но прочетох с интерес и огромно любопитство, Младене. Възхищавам се на интелекта ти!!
  • Благодаря Ви за чудесните коментари!
    Благодаря и на поставилите в Любими!

    Сенилга, вие ме изпреварихте. Продължението включва и числото 495, както няма да отмине и двуцифрените числа. За петцифрените ще видим...
    Но всичко това ще стане след изборите!

    Хубава нова седмица, колеги и приятели, а също и успешно гласуване - по съвест!
  • Да ти кажа честно, пообразовах се доста имайки предвид написаното от теб,...препрочетох и теорията на числата, даже и Питагор... но, ти поднасяш новият им прочит,../ няма нужда да ти правя вятър, два дни имаше буря /..Но, и аз не се бях замислял скоро върху закономерността, или математическата гадателност
  • Спасибо за числонавтику на творческом сайте!
    Самые великие творцы - это числа, особенно их способность к самогенерации. Я пефагорийка, которая тоскует об утере смысла арифметической памяти
    и конечно же, философско-математического смысла.
    Васил Манев (Болария) не менее загадочен среди нынешних "чудаковатых математиков", к которым относится и феномен Капрекара. и его "Постоянная Капрекара" – весьма загадочное число, равное 6174.
    Кстати, среди трёхзначных такое же загадочное число 495..
    У Вас очень интересно!.
  • Магията на числата или числата на магията! Според Питагор светът е подреден математически и числата са ключът към неговото опознаване! Да се надяваме, че няма да попаднем в тяхната клопка на 11 юли! Благодаря за толкова интересното есе!
  • Благодаря ти за остроумния коментар и за Любими, Исмаиле!
    Мрачна дата, за жалост а ктуална и в най-новата ни история.

    А иначе минимакс(1944) = 7992. Каквото и да значи това!
  • Страхувам се най-вече от минимакс 1944!
  • Благодаря на всички подкрепили този материал с коментарите си: Миночка, Георги, Ивайло, Валентин. Благодаря и на поставилите в Любими: Теди, Асенчо, Ивита. Поздравявам ви с песента Джулай Морнинг:

    https://www.youtube.com/watch?v=TH6r0GtuKMA

    и да имате прекрасно и вдъхновено лято, непомрачено от изборни резултати!

    Валентине, ето ги сметките: минимакс(8356) = 5085; минимакс(5085) = 7992;
    минимакс(7992) = 7173; минимакс(7173) = 6354; минимакс(6354) = 3087;
    минимакс(3087) = 8352; минимакс(8352) = 6174 END!!!

    П.П. Знаем, че Питагор е издигнал в култ числата, полагайки ги в основата на вселената /питагорейците са познавали само дробните числа, а първият сред тях установил наличието на ирационални числа бил удавен, за да не разгласи страховитата тайна/. Хегел в своята История на философията твърди, че числото е връзката между света на идеите и материалния свят.
  • Пробвах с 8356 и не ми се получи. Сигурно греша някъде!?
    Датата 11.07.21 не ме притеснява, по-скоро е надежда!
  • Уморих се от четене и мислене, но си заслужава...
    Сериозна работа.
  • Младен, аз лично, съжалявам народа ни, който, наистина ще се затвори във времевия вакуум и може би ще му трябват още 45 години, за да излезе в някаква посока, незнайно каква. Като си помисля, какво предстой от муцуни, които всеки ден гледаме, как се завъртат на 360 градуса и същите тия искат властта, направо ми се замайва главата.Но какво да правим, като сме сбирщайн народ! Поздравявам те, за зачекната тема!
Random works
: ??:??