24 jun 2009, 11:22

Еньовден 

  Prosa
809 0 21
1 мин за четене

                                             

                                                            (по народни вярвания)

    Слънцето се събуди и усети лека болка. Днес Еньо,  малкият немирник, наметна кожуха, видя къде трябваше да го кърпи и се хвана за работа. Той направи това, за да подскаже на Слънцето, че първите стъпки към зимата са направени. А какво е зимата за слънцето? Нима не знаеш? Това е неговата смърт. Затова и го заболя при ставане от сън и се разтрепери.
    Слънцето нямаше как да пребори неизбежното, затова и направи това, на което беше научено. Влезе във водата и се къпа дълго, дълго, пеейки песента на живота. Тази песен направи водата лековита и всеки, който се изкъпе в нея, ще бъде здрав и силен. Така е и така ще бъде - този, който дава живот, не може да носи смърт.
    След като се изкъпа хубаво, Слънцето изскочи на полянката и се отърси от водата. Капчиците, които остави по тревите, заблестяха, а вдъхнатият от песента живот ги направи лековити. Няколко самодиви видяха този блясък и заиграха хоро, стъпвайки леко, много леко, за да не ги смачкат, а само да им дадат още сила. След малко ще излязат жените, ще наберат билки за седемдесет и седем болести и половина - половинката е за онази, за която лек няма - ще поиграят и те мълчаливо и ще отнесат по малко Слънчева сила в домовете си, под формата на билкови китки, за да ги пазят цяла година от болести и зли сили.
    Слънцето започна бавно да умира. Ще мине много време, докато разберем това. Първо то ще напича с пълна сила през летните дни, ще ни гали ласкаво през есента и ще се сбогува с нас през зимата, преди отново да се прероди. През пролетта.

© Весислава Савова Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Много красиво написано! Хареса ми!
  • Марко, толкова ти благодаря! Думите ти топлят. Поздрави!
  • Поздравления, Омайнице!
  • Караман, Миа, Агапея, Антонела, благодаря ви и на вас! С най-добри пожелания,
    Весислава
  • Чудсесно е... за малко да го изпусна... Поздрави, Весислава!
  • Обикновено чета мълчаливо тези красиви творби...зареждат ме с необхдимата доза вълшебство! А Еньов ден е един от любимите ми в годината...От сърце желая и твоят живот да пребъдва в здраве, чистота, сила и светлина! Честит празник! Благодаря!
  • Шепот от вековете български. Прекрасно е!!!
  • И все хубаво да ти е, Феичка!
  • Стана ми много хубаво!
  • Петя, Дани Ел, благодаря и на вас. С пожелания за здраве, оставам
    С уважение,
    Весислава
  • Поздравления!
  • Омайващо за пореден път!
  • Да бъде празник в сърцето ти, Ивайло! Поздрави!
  • Да бъде! Празник е, Весислава!
  • Яна, Ели, Хубавка, Цветан, благодаря и на вас. За мен е чест да получа коментари от хора, чието творчество харесвам.
    П.П. Хубавка, филолог съм и винаги съм имала страст към нашите и чужди предания. Затова се радвам, че са харесвани.
    Поздрави за празника на всички!
  • Поздрави за това и задочно за всичките ти други работи, които съм прочел!!!
  • Много красиво и вдъхновяващо! Почувствах силата на празника! Благодаря ти!
  • Страхотно!
  • Честит празник, дами! Благодаря ви за топлите думи. Джейни, щом сянката ти е била цяла, ще бъдеш здрава цялата година, както знаеш. И на двечките ви пожелавам да имате много здраве и късмет. Усмихнахте ме!
  • Тази сутрин станах много, много рано. Ходих в гората, набрах китка от билки, гледах танца на слънцето и се обърнах през рамо да видя сянката си...беше цяла
    Истинско удоволстие ми беше да прочета написаното от теб!
  • Много харесах!
    Магично поднесено!
    Браво!
Propuestas
: ??:??