Той се върна от града уморен. Осем часа работа във фирмата, после още четири в сервиза. Налагаше се – с една заплата трудно се оцеляваше в наше време. Всъщност, и с една и половина не беше лесно. Но добре, че беше много зает, а след прибирането в квартирата веднага лягаше да спи. Или по-точно – да почива. Просто изключваше сетивата и лежеше като използан презерватив в парка…
Така и сега. От вратата метна якето нейде настрани и пътем помисли, че ако се ожени, веднага ще трябва да вземе дрехата и я положи на съответното място. Добре, че парите не стигаха за двама, пък за деца – съвсем. Така че ергенският живот си имаше някои ползи. Особено липсата на грижи за други наоколо…
Просна се на леглото, втренчи поглед в тавана и по навик започна да се унася… Нейде… Нейде… Нейде…
Тогава чу шума…
Лек, като драскане по пода. Нямаше ни куче, ни котка, даже мишките заобикаляха бедната квартира. Кой драскаше?
И го видя…
Върху стария шкаф се отвори пролука, през която като през врата минаха няколко човека. Очите му ги проследиха изненадани, съзнанието ги преброи. Осем души. Петима мъже, три жени. След тях в стаята се вмъкнаха и няколко деца…
И всичко това – в абсолютна тишина. Като в кошмарен сън…
Подскочи и седна на ръба на матрака. Вървящият отпред мъж го погледна, сложи показалец на устните, отчаяно замаха с другата ръка…
- Кои сте вие? – прошепна той…
Мъжът го огледа бързо, после метна поглед през малкия прозорец – навън бавно се спускаше пролетната нощ, обърна се към влизащите, а сетне със спокоен глас каза:
- Моля ви, нека говорим тихо… Моля ви…
Бандити нямаше да молят. А и хората изглеждаха леко странни – от тях просто лъхаше интелигентност, нямаше и белег на насилие. Никакви оръжия, никакви заплашителни жестове, никакви закани…
- Кои сте вие? – повтори той…
Хората останаха прави до стената, дори децата спряха да се въртят на място и застинаха с поглед, впит в него. Мъжът направи крачка напред, отвори длани и показа, че ръцете му са празни, после бавно седна до него на матрака…
- Как да ви кажа… Четете ли фантастична литература?
Сети се за книгите, които беше отварял в детството си, а някои дори беше прочел. Сети се за отишлите в миналото истории на Жул Верн, Тери Пратчет, Саймък, Шекли, Хайнлайн, Коновски…
И кимна към питащия, макар да не разбираше какво общо имат ония измишльотини с реалните хора в стаята му…
Мъжът се наведе към рамото му:
- Не зная ще повярвате ли, но… Ние сме бегълци от бъдещето…
- От бъдещето? Бегълци?
Мъжът го погледна.
- Не ви се вярва?
- Какво – война ли има? И вие се спасявате?
Хората наоколо се спогледаха, а водачът им дори се понадигна от матрака:
- Де да беше… По-лошо…
И му заразказва…
Идвали от времето след двеста години. Само двеста години. Когато земната цивилизация стигнала своя връх – премахнала липсите на храна и вода, ликвидирала проблемите на човечеството, веднъж завинаги прочистила мисленето от агресия, омраза, насилие…
И възцарила вечното щастие…
Машините работели за хората, а самите те живеели щастливо… Забавлявайки се… Който с каквото му харесвало… Без да му пречат, без да пречи на другите…
Проблемите не само били забравени, но и забранени. Което веднага извадило от ежедневието книгите, живописта, скулптурата, класическата музика, философията… Че за какво да творят, след като няма проблемна база?
Забава, забава, забава – без свои или чужди проблеми…
Някакъв древен философ протестирал. Казал, че щастлив на този свят е само идиотът: седи на счупена щайга, заметнат със скъсан чувал, дъвчещ плесенясал хляб… И представящ си, че е върху златен трон, с алена мантия, хапващ пуйка с портокали…
Разбира се – веднага изчезнал. За да не смущава нормалните хора с еретичните си мрачни мисли…
А останалите, които били скептични, реалистично мислещи, търсещи аргументация за всяко твърдение, не искащи за заменят душевните потреси с танци за тазобедрените части, трябвало да се примирят и приспособят…
Или да избягат…
И ето – групичката намерила начин за полет през времето…
- И кога ще дойдат останалите? – попита той…
Мъжът го погледна с недоумение:
- Кои „останали“?
- Останалите, които мислят като вас и не желаят да са щастливи…
Мъжът поклати глава:
- От щастието бягат малцина. Това сме…
© Георги Коновски Все права защищены