25 окт. 2022 г., 06:59

"Българин да се наричам..." 

  Проза » Эпиграммы, миниатюры, афоризмы, Другие
949 6 38
1 мин за четене

       

         В мола: долу пред супера точно, срещу касите, отвън, до колоната има количка. С надпис "За бежанците от Украйна": в нея хората оставят покупки всякакви - консерви, бисквити, шоколади, брашно, захар, спагети, ориз и т.н. Пазаруваш и купуваш още нещо, излизаш и го оставяш в количката.

         Излизам и минавам, три момета циганета стоят до количката. Отдалечавам се и минавам леко отстрани да видя това ли е, което си мисля. Да. Двете по-едрите са застанали като защитна стена да не се вижда от касата, дребната пред тях взима от количката и слага в раницата. Срещу тях на пейката седят възрастни циганин и циганка и наблюдават. Охрана не се вижда по целия етаж. Времето е мъртво: неделя по обед, малко посетители.

____________________

 

          Днес се прибирам, чантата срязана отзад долу в ъгъла. Нося я на лявото рамо. Пътувала съм няколко пъти с трамвай. Контингент - шарен, от Западен парк.

 

____________________

 

Или трябваше да напиша ромки, за да не съм расистка?

 

 

*********************

Щрихи от деня

© П Антонова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • ИнаКалина - благодаря! "емблемата" е ключовата дума, и идеята ми!
  • сигурно не могат да четат, затова.. някои казват, че са жертва на прехода; битова престъпност има навсякъде, лошото е когато стане една от емблемите на обществото
  • Благодаря ви!
  • С малко думи много си казала. Изводите всеки може да си ги направи.
  • Всеки със занаята си!
    Като нямат банки и офшорки:крадат в натура!
  • Тъжната реалност, Пепи. Благодаря за споделеното!
  • Как да си я вършат работата, Пепи?
    Коя работа?... Работата е да няма съпротивление по пътя към властта.
    На глава от населението сме първи по брой цигани в Европа.
    Загиваме като нация.
    Подкрепям всеки български гражданин, независимо от етнос, щом спазва законите.
    Не знам откъде трябва да чистим рибата. Май най- добре, откъдето мирише. От към главата.
    И на мен никой не се е предлагал да го подкрепя на избори. Броят ни, не се омаловажавай. И поименно даже ни знаят.
  • Дааа, то не пречи да е тъмно и отвътре и отвън. Трагедия.
  • Иви - за да извършиш нещо трябват 3 неща: мотивация, оръжие за престъплението и възможност. А щом ги има налице, значи причините са извън нас и някоЙ/И отгоре не си върши работа.

    То и аз този път бях готова да си продам гласа, но никой не ми го е поискал 😒 Толкова сме независими, че не ни и броят
    Все пак имаше и нещо забавно: като затегнаха мерките и проверките при продажба на гласове, как спадна избирателната активност
  • Пепи, много хубаво си пресъздала действителността у нас! Това си е проблем, който никога няма да се реши. Щом има в страната ни превилегировани! Хареса ми!
  • На някой му срязали дъното на чантата и го окрали, на друг му смъкнали синджирчето от врата, трети го претарашили докато спи, четвърти си хвърлил спестяванията през терасата, пети..
    Шести пострадал в катастрофа, но на циганина му е признато да е невеж...
    На циганина му е простено всичко, защото е удобен гласоподавател и се продава лесно.
    Фактът, че под това произведение има достатъчно коментари говори за тежеста на проблема.
    ОК! Искам поне един да каже как може да го изкореним. И толкова ли сме калпави, че мангалите да бесуват?
    Къде е решението, това искам.
    Отговорът за себе си го знам!
    Не съм расист.
  • Това, че разказваш увлекателно е "едно на ръка", другото е, че всички, които сме прочели и коментираме тук не сме "политкоректни"... и има защо, несъмнено...
  • Владимире, разбирам, че ви е некомфортно, но това е истината. Голата. А вие както искате я разбирайте. Що се отнася до този явно голям проблем с градския транспорт, аз не съм от София и не ми прилича, но ще ви кажа много лесна рецепта: В метрото не е така, нали? А защо? Защото не можеш да влезеш без да си платиш. Направете така и градския транспорт и всичко ще е наред. Или не можете? Да, много по-голям проблем е как са наредени жълтите павета или плочките по "Граф Игнатиев"....
  • Иржи - съжалявам 💞 подобно със синджирче преди 4-5 г се случило с моя позната пак там, на Вардар, но в А77. Тя се развикала и се защитавала срещу тази, която го дърпала от врата й, а хората мълчели като пукели и не помръдвали. На спирката В. Успяла да я бутне по стъпалото и нападателката слязла, а един господин се изцепил "Вие, госпожо, защо ходите със синджир?"

    пп
    Пиша "уловени щрихи", за очевидното какво да говорим? Благодаря и на споделилите подобни случки.
    А аз ще продължавам да се оглеждам за забавни и весели. Там Иржи може да помогне, тя има очи за забавните неща.
  • И аз съм расистка, защото три пъти съм ужилвана и все по линия на трамвай 10 към Западен парк! Веднъж ми срязаха чантата, втори път - направо си отворили ципа и като през рентген- виждат къде е портмонето, та само него...Но когато от врата ми смъкнаха златен медальон, хем той беше вътре в деколтето, виждаше се само малко от синджирчето,изпаднах в паника! Едно, че усещах че нещо става на врата ми, друго, че можеше да ми прережа вена...Аз съм седнала, зад мен вратата.Една от "групата" стои толкова плътно до мен, почти ще легне върху ми. Когато усетих, че някой ме пипа по шията , тя се наведе да ме пита къде сме, че не е от тук, нещо ме парна там...Това е било, докато друг зад нея е пъхал пръста си под синджира, дръпнал го е, та от скъсването ме заболя и....скочил от трамвая, който беше почти тръгнал! Така и не видях кой е, а нахалницата до мен...даже беше обидена, че я обвинявам...Тогава се говореше, че има много румънски цигани, крадци. Това ми напомни ти, Пепи.
  • Именно, Пепи. Точно така е. Аман! Заглавието е точно. И многоточието е точно.
  • Exuded - за кого въведоха отличителните знаци за контрольорите в градския? Къде останаха ония времена, когато неочаквано от всяка врата се чува "билети и карти за проверка" и няма мърдане?

    Пътувам от Вардар в трамвая. Половината братовчеди. Наближава Опълченска, мола. Един глас се провиква "Контрола!".
    На спирката по отличителните ленти на ръкавите отдалече се виждат.Трамваятт спира и се изсипва половината на спирката преди да се качи контролата.
    Бъркам в чантата да търся картата. Контрольорката ме подминава. Само се обръща и ми казва "Не търсете, ясно, че имате. Тези, които нямаха, слязоха".
    Чужденци в собствената си държава. Българщина - кафеджии, дебели... Заглавието си дойде само докато пишех. Смисълът е в многоточието.
  • Спокоен ден. Неделен. Война има наблизо. Тътенът се чува, но е още далечен, сякаш. Според един от коментарите цар Симеон (на трите морета) има общо, нищо че от векове не е между живите, ала коментаторът го е чувал да говори и затова го цитира буквално, от първа ръка, щото си е пил ракията с него. Всъщност - написаното от Пепи е израз на пълното отсъствие. На българщина. На достойнство. Какъв ти цар тука? Поздрави на Пепи!
  • Генек - благодаря!
    Пастирке - където хората се познават, се и приобщават. И аз имам същите наблюдения. Голям град - големи възможности!
    Ксанасе - прав си!
  • Самата идея за някаква добродетелна количка с продукти за бежанците от Украйна е безкрайно глупава. То е все едно да хвърлиш едни пари на улицата и да чакаш някой да ги върне. За бежанците трябва да се грижи държавата и тези НПО-та, които се занимават с всякакви глупости, но не и с това, с което е редно и логично. Що се отнася до заглавието, има една многозначителна фраза на цар Симеон, оня, великия, на трите морета. Той казва така: "Българите имаме обичай чуждото да вземаме, а своето да не даваме." Такива ми ти работи....
  • Тъжните щрихи от деня... И на мен са ми крали на два пъти портмонето в трамвая, заедно с документите, които трябваше отново да вадя. От четири години живея в едно старозагорско село. И тук има цигани, но са други, социализирани и интелигентни, срещам ги в библиотеката и не съм чула за нито една кражба. Започвам да си мисля, че в провинцията е по-добре, Пепи.
  • имам предвид не клинични случаи, а манталитет и начин на живот. И по-рано съм виждала в градския как крадат и защо се движат по 3 най-малко, в метрото не вървят, защото не могат да влизат без билет, а и охраната и камерите пречат.
    Или ако някой им направи забележка ако ядат и цапат или вдигат много шум в градския като си слушат на макс музика на мобилните и др., реагират нападателно с "Вие, българите", без никой да се е обръщал по подобен начин. Примери всякакви, но единичните случаи не изключват правилото
  • Знаеш ли, Пепи... Със сигурност циганите крадат повече, но... Имала съм срязана чанта преди години и ... връщайки лентата назад тогава открих, че е срязана от възрастна жена, която не беше циганка. Качвах се в трамвай, усетих опъна на рамото. Обърнах се - възрастна жена се беше облегнала на чантата ми. Усмихнах се спокойна. В трамвай.я вече чантата беше отпред и никой до нея нямаше достъп, но като слязох открих, че портфелът ми го няма, а чантата срязана. Така че "бързи ръце" имат всякакви хора. Преди години живеех в ж.к."Люлин" . На първия етаж имаше циганско семейство. Много чисто и работливо.
    ...
    Та да попитаме наистина, къде е охраната на магазина? Или може би е комбина с ромките?
  • Силно и умно.
  • Джаки - че крадат, крадат. Но от това, което обикновените хора отделят от своето за бежанците, е супер нагло и грехота! Но Господ едва ли вижда на -1: Бог високо, цар далеко!
  • Пепи, това с чантата и на мен ми се е случвало, в трамвая. И моята случайно беше с хастар, та не стана обирът. Ама чантата беше хубава...
    А иначе - това с продуктите не е кражба за тях, а ежедневие! Мислиш ли, че не крадат от други магазини! Аз съм расистка само към циганите. И съм го писала в коментар.
  • А за такива като нас български граждани дори няма и кибапчита и бира предизборно 😢
  • Те са български граждани, не са българи.
  • Наде - затова в трамвая движа основно с тази двойната, на мен не ми се беше случвало.
  • То това не е от вчера, Пепс. Спомням си, на около 9 да съм била. По същия начин в "Показния" магазин срязаха чантата на мама. Незабравима Нова година беше...
  • Дипи - обичам да си "ловя" забавни случки, но този път изневерих на себе си, защото съм гневна от видяното. И че охраната и тя духва, а те са нагли.
    Колкото до чантата, не минал номера. Двойна, и с хастар, и външната с подплата. Само зейнала бялата подплата. Но са мн сръчни, щом не съм усетила. Иначе с тази техника на срязването е от най-честите.
    Циганска държава, се ла ви.
  • Ама, адаптивни са хората, а сме учили, че адаптивните видове оцелват и се развиват...
    Жалкото, е че хабитата ни е общ и ние сме потърпевшите, а не се адаптираме към нещо по-добро.
    Пепи, то освен в расизъм, могат да те обвинят в каквото си искат, пък ти после иди доказвай
  • Иви ❤️
  • Помощи за всички от сърце...Ако на едни се дава, а на други е малко, си я вземат...По презумция- „ защото сме малцинство” и всички са ни длъжници...В отговор на това, ние ще продължим да развиваме двете единствени системи с които ни е надарила природата- храносмилателна и полова!
    Не съм расист, просто искам повече справедливост!
    Ще е по- добре- както за българите, така и за циганите и всички останали.
    Пепи, „циганин” не е обида. Само в България са роми, навсякъде другаде по света се именуват цигани.
  • Да, Валя, както е казано само на добрината на хората не може да се осланяме. Наивитет не, ами жива глупост си е безстопанствено и неконтролируемо да подхождаме, като си знаем дереджето
  • Неизбежно е това, Пепи.
  • Аз съм ромка, била съм в Рома 😄упсссс, Рим👍
  • И за смях и за плач, скъпа ми Адашка,... но самата действителност отразена с няколко щрихи.
    Правилно си ги посочила, защото ако са ромки, нали щяха да са от Рим, а ти казваш от Западен парк
Предложения
: ??:??