9 июл. 2022 г., 13:45  

Декларацията за разделност 

  Проза » Рассказы
1243 2 12
3 мин за четене

        Нотариус Виденов бе достатъчно разсеян, задълбочен в писане, с порядъчно разхвърляни по бюрото документи, затова хич и не усети, че в кантората му бяха влезли клиенти. Сепна го предупредително мъжко покашляне, след което чу:

       - Здравейте! Може ли да ни изготвите декларация за разделност и да я заверите?         

              Нотариусът вдигна поглед и с интерес огледа влезлите. Бяха мъж и жена на зряла и чак презряла възраст – във всички случаи гонеха седемдесетте.

          - Не ни се чудете - продължи мъжът, долавяйки смущението на Виденов, -  на възраст сме, а ни предстои сключване на граждански брак.

              Че са на възраст, си личеше веднага, но че искат да сключат граждански брак, това си беше направо изумяващо в днешно време, когато бе модерно фактическото съжителство, без всякакви формалности.

             - Заповядайте, седнете и да започваме – покани ги нотариусът с най-спокойния си глас, прикривайки завладелите го съмнения.

            - Трудничко ни е сядането и ставането, че и двамата сме с ревматизъм, ама щом се налага, ще седнем – изпъшка жената.

            - Нали предстои сега да напечатам декларацията, все пак изисква малко време… Може би ще ви е по-удобно да чакате седнали, а нали после ще трябва и да се подпишете, пък и да изпишете пълните си имена – оправда се длъжностното лице за неудобството, което се налагаше да им създаде.

               С мъка старците успяха да се настанят на столовете пред бюрото.

        След петнадесетина минути декларацията бе готова. Нотариусът я разпечата, прочете я на глас и я предостави на клиентите си за подписване. Тогава жената се разприказва:

              - Ще сключим брак, за да си помагаме с пенсиите. Разбрахме, че когато единият от съпрузите почине, преживелият получава, освен своята пенсия, още двадесет и шест процента от пенсията на починалия.

              - Хм, а вие деца имате ли? – нотариусът сякаш заподозря какво предстои.

            - Аз имам две от предишен брак, а той няма и никога не се е женил – има само брат и сестра. Та и затова искаме тази декларация за разделност на имуществото, което ще придобием възмездно по време на предстоящия си брак. Желаем то да си е лично на всеки от нас – обясни жената.

             - Може би не сте запознати със Закона за наследството? – изгледа ги изпитателно нотариусът. Забеляза гузното смущение на мъжа и тревогата в очите на жената, затова продължи:

             - Преживелият съпруг ще наследи оставеното от починалия имущество, заедно с неговите деца или с брата и сестрата. Ето ви по една разпечатка от тази част на Закона за наследството - да си я прочетете и да обмислите внимателно евентуалните последствия, преди да вземете окончателно решение.

             - Мила, брат ми е адвокат – да отидем при него. Той ще ни консултира най-добре – побърза да се намеси бъдещият съпруг, като предвидливо взе разпечатките от Закона за наследството и ги сложи в джоба си, надявайки се, че възлюбената му толкова бързо едва ли е успяла да схване обясненията.

        – Запазете декларацията за разделност, господин нотариус, защото скоро ще се върнем и ще я подпишем! – с нетърпящ възражения глас, викна на излизане старецът, подкрепяйки куцукащата си избраница.

© Росица Танчева Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Договорът е доброволно споразумение по взаимна съгласност, не е сметкаджийство
  • Да се чуди човек откъде е толкова сигурен, че ще я надживее. А другото пък ум не ми го побира. Обикновено в края на дните си, хората гледат да се очистят, а този мисли каква подлост да изърши използвайки животеца, който му остава. Практик до смърт
  • Пепи, колкото и да ти се иска, не е така по Закона за наследството. Личното имущество също се наследява от наследниците по закон, когато се открие наследството - от датата на смъртта на наследодателя /чл. 8 и сл. от ЗН/. Квотите са различни. Сложно е и определено не е тук мястото за подробни обяснения. А за т. н. "вдовишка добавка" към пенсията на преживелия съпруг се прилага чл. 84 от КСО. Но този сайт е за художествена литература. Винаги съм била идеалист и съм вярвала в чистата, възвишена любов. Най-много мразя сметкаджийството, користолюбието. Това, че сега то доминира в човешките взаимоотношения, ме измъчва. Ето защо написах този разказ.
  • По закон преживяемост има право на наследство само от съвместно придобитото по време на брака. За частта от пенсия дали има определени брой години брак, нямам представа. Там нямат право да променят и не би трябвало да влиза в декларацията, защото е без стойност.
    Значи не е за съжаление, а добре обмислени, всяка жаба да си знае.
    Сега на тия години самотните господа търсят някоя да живее при тях, някои дори обещават да се грижат за половинката, като плащат сметките. Пълно е и в мрежата с такива търсещи.

    Малко е недообмислен разказът, посочих защо.
  • Благодаря, Марко! Да, за съжаление това е реална история.
  • Това си е реална история.
    Дядката иска безплатна прислужница, под името "съпруга".
    Чудесен разказ ! Поздрави, Роси !
  • Уви, убедих се, че в нашето време сметкаджийската любов процъфтява и има причини за това. Благодаря ви за прочита и коментарите!
  • Цял живот да си ерген, да чакаш, да чакаш, направо да претръпнеш, ама какво говоря, направо да се сковеш от чакане и ето я, на 70 годишнината ти се появява момата - зряла зряла, като златна ябълка, готова за откъсване. Естествено, че ще се протегне човекът, да не е някой будала. То е ясно, че пенсиите скоро няма да ги увеличат.
    Роси, кратък, но много ярък разказ. Прочетох с интерес
  • Бъдещият съпруг е коварен. Веднага разбрах, че разказът е по действителен случай, Роси. Отлично си го написала.
  • Няма значение млади или стари сметкаджийската любов процъфтява. Вече се притеснявам, че няма да ми прави впечатление.
    Хареса ми.
  • За съжаление, разказът е по истински случай. Преди няколко дни "влюбените" възрастни неприятно ме впечатлиха.
  • Какво да кажа - брак в преклонна възраст заради наследство... Всякакви хора на тая земя...
Предложения
: ??:??