15 мая 2024 г., 10:24

Дърветата умират прави 

  Проза » Рассказы
252 2 9
2 мин за четене

В центъра на градана мечтите тече ремонт. Подменят отдавна разбрицаните и разбити плочи. По замисъл зейналите ями трябва да бъдат ликвидирани. И прословутата главна улица да стане що-годе нормална пешеходна артерия.

Очакванията са розови с черни ивици на песимизъм. Познават си хората и управата, и некадърността и алчността й. А сме и наясно – капитализъм е. Основата не е грижата за човека, а печалбата. Пък, за да спечелиш – друг трябва да загуби. Закон за съхранение на енергията.

Така че – ще видим, както оптимистично се съгласили Рей Чарлз и Стиви Уондър…

А по центъра бръмчат машинарии. Защото планирано е да се подменят дърветата. Солидни, стари дървета, обхващащи с короните си овали над двадесет метра в диаметър.

Официално – станали опасни.

Подозрение – що дървесина ще дадат на далавераджиите…

И покрай сатирата – трагедията.

Видях дърветата като нас…

Изправени в две редици, прави, здрави, на години. Служили достойно и осъдени да мрат.

Реже машината едното, то рухва като убит… А съседите му стоят и чакат реда си…

Край дънерите са избили филизи. Бъдещи дървета…

Каквито няма да станат…

Цивилизацията подбира. Ще ги изрежат, ще засадят други – не по-хубави или по-полезни, но избрани. От когото трябва…

Дърветата не умират изведнъж. Остават дънерите – с дълбоко впити в земята корени. Та тези дървета от много години са расли там, били са полезни за хората, заели са свое пространство…

И изведнъж – премахват ги.

Не по природните закони, а защото… План има, печалба носи, някой си е решил да контролира и оформя природата.

Дънерите се обработват химически. Като хората. Само че директно – не уж с лекарства и храни, а направо с отрови. Да се разкапят, да освободят мястото…

А те – упорити. Живеят напук.

Затова докарват по-тежка техника, опасват ги със стоманени въжета – като пред екзекуция, изтръгват ги от земята им. Тъй като това е и тяхна земя, въпреки че паразитстващите двуноги са я заграбили и обявили за собственост…

А все още неотрязаните стоят прави и чакат гордо и мълчаливо смъртта си.

Покрай тях минават хора.

Какво ли си мислят… Чакат реда си.

Дърветата умират прави…

 

 

© Георги Коновски Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Тъжно беше… и все още е!
  • Натъжи ме сенсей...
  • Благодаря, Георги!
    Това ми беше за пръв път да гледам турски филм,но силно ме впечатли.
  • Благодаря!
    Турският филм гледах преди повече от половин век - в Бяла Слатина гледахме всичко. Нарочно взех заглавието - филмът беше за съдбата на старци.
  • За да не пречат на жиците, орязват им короните почти наполовина, но какво да се прави.... джунгла... човекът срещу природата
  • Гош - нещо съм извратена: докато си мерехте това онова и аз подрасквах при вас едно- две слоова, това се изля от творческата ми глава☺️сред суматохата и шума явно музата ми се събужда 😄 ...но това е вече друга тема (че нещичко и тя е извратена),
    А тук и сега аз ви благодаря!
  • Натъжи ме споделеното от теб 🙄
    Поздравявам те.
  • "Дърветата умират прави..."
    Имаше такъв турски филм.
    Георги, само не си мисли,че имам намерение да те виня за плагиатство!
    Далеч съм от мисълта да играя ролята на цензор!
    Какъв капитализъм в България?!
    При нас обществените отношения са в хибридно състояние.
    Какъвто ни беше социализма, такъв е и капитализма.
    Соченето с пръст и лепенето на етикети е евтина антиреклама.
    Експериментите продължават!
  • Дървета ще има и когато нас ни няма. Имам предви всички...
Предложения
: ??:??