След смяната на Тодор Живков от други, жадуващи за власт и пари „демократични патриоти", започнах често да виждам едно момиченце. Зиме и лете. По различно време през деня. И не всеки ден. Но достатъчно често за да напомня на света, че живеят и хора, като него. Като малко държеше отпред надпис „Моля, помогнете на сираче!" и по детски наивно и любопитно търсеше погледа на минувачите. От няколко години все по-често е без надписа. Клекнало пред една картонена кутия и мълчи. Много, много рядко изправя глава. Пресметнете сами на каква възраст е вече и какво изпитва, за да се реши да отиде и застане приблизително на едно и също място. Винаги спретнато и чисто облечена. През дните на Коледа и Новата година девойката отново бе застанала. Никога няма да забравя, как всеки път ме изглеждаше, когато преминавахме с моите деца край нея. Или оставях нещо, достатъчно за един човек да изкара една седмица, разбира се когато имах възможност за това. В очите имаше много неща - неочаквано щастие, тъга... Всичко друго, освен завист.
Защо пиша това ли? Защото надеждата за Коледа не е ли онова у нея, след решението на другия ден да клекне до стената от другата страна срещу Съдебната палата? През зимата или пролетта. През лятото или есента. И самата Коледа не настъпва ли, когато вечер преброи подхвърлените стотинки. Тя не е от децата, които вървят с пликче лепило в ръка. Не осъждам и тях, защото и те търсят някакво щастие, макар по осъдителен за обикновените хора начин.
Но не в това е въпросът сега. Винаги съм се питал, колко ще ни струва да създаваме Коледа всеки ден у някого? Вместо единствено в края на годината. Не ни ли е омръзнало Коледата да я свързваме единствено с умилителни лични спомени, как и кога някой ни е направил нещо добро. Защо от векове сме превърнали Коледата в егоистично тържество на личните спомени? Или във фирмен празник за старателно планирано намаляване на облагаемата сума от данъци?
Защо да не пожелаем Коледата да се превърне в празник за равносметка? Личната ни равносметка през колко дни от свършващата година, всеки според своите възможности, сме създавали Коледа у някого около нас. Без да очакваме благодарност. Трудно ли е да извършим тази инверсия, извинете за професионалния термин, в своето разбиране за Коледа?
Поне според мен, само две неща имат смисъл, ако човек иска да живее, а вместо да извършва обмяна на вещества.
Първото е с кого и какво си изживял някога, някъде, поне един миг. И то по начин, оставящ спомен за смъртното легло.
Второто е дали поне веднъж си съумял, неочаквано и без да търсиш благодарност, да си накарал друг да се почувства щастлив, значим. Да си го накарал да замечтае за нещо красиво и да си го представи... А защо не и да превърне в своя цел неговото сбъдване? Да го направиш по начин или с такива думи, че да предизвикаш абсолютно непознат на теб човек да промълви „Благодаря ти, че те има!" или поне да си го помисли... Или да сподели по някакъв начин с думи или жест: „Благодарение на теб изпитах нещо особено. Почувствах се..."
Странни неща написах. Нали, читатели мои? Зная добре, че могат да бъдат разбрани, включително и неизказаните тук мисли, само от хора, които професионално се занимават с изоставени по различни причини и с различно здраве човешки същества. На различна възраст и с различни съдби. За останалите може би ще е само поредната прочетена екзотика, прочетена в сайта. Но ако поне един от всички вас превърне в своето съзнание Коледата от празник на умилителни спомени в лична равносметка на извършеното през годината... Ако поне един може да каже: "През годината, без да очаквам благодарност, „създадох Коледа" толкова и толкова брой пъти у непознати!" - тогава си е имало смисъл. Ако това не се случи - значи наистина е било екзотика и редакторите трябва да го изтрият. За да не се нарушава спокойствието и мисловното равновесието в главите на хората.
Може би много ще ме упрекнат за написаното в черногледство, песимизъм и редица други грехове. Свикнал съм да вървя срещу общественото мнение, наложено като приемливо. Чувството за свобода се ражда, когато тичаш срещу вятъра, а не при плуване по течението.
Но сега мога единствено да напиша...
Коледата приключи. Забравете!
PS. Бе написано през лятото на тази година. Не пожелах да го публикувам по-рано, защото за първи път в моя живот премислях написаното от мен. И се опитах да го редактирам. А ако някой е имал търпението да изчете написаното, ще ме оправдае и защо не го публикувах, в който и да е обявен коледен конкурс.
© Вили Тодоров Все права защищены
Затова предлагам да уважим желанието да не се коментира повече или да пренесем това във форума, ако го някой предпочете! БЛАГОДАРЯ НА ВСИЧКИ, които по една или друга причина, взеха отношение. БЛАГОДАРЯ ВИ!