31 авг. 2017 г., 08:45

Къси разкази край Огоста 

  Проза
574 0 6
1 мин за четене

                       Старият Синигер

 

 

          Ето го старият Синигер. Лежи на смъртно ложе. Около него бдят  синове, снахи и внуци. В къщата, която той сам строи. Доведе всички от Бесарабия. Обеща им бъдеще в родината. Лежи старият Синигер. Само сините очи са останали от него. Завит с одеяла той чака известие от Отвъдното. Унесен вижда пътят до завоя на Огоста. Здрави мъже вървят напред. Отзад каруци с жени и деца, натоварени с покъщнина. Дълъг,  дълъг път. И ето керванът достига до ръба на Дунавската равнина. Долу е бъдещото село Люта. Спират и той, старият дъб, дава знак да се установят. Посрещат ги първенците на селището. Питат и разпитват. Откъде идват.  Какви хора са. Тогава Синигера бръква в една от каруците и вади нещо грижливо завито в бяло ленено платно. С напуканите си от труд ръце, почти със страхопочитание го развива. Това е стара икона на Пресвета Богородица Пътеводителка. Подава я с треперещи ръце на посрещачите. Да бъде дар за църквата. Да благославя начинанието им и това място. Здраво се вкопават синигерите и стават неразделна част от родовете в селото. Повдига немощно и за последно ръка старият Синигер. Сякаш да благослови всички. Там където ги доведе до завоя на Огоста. Намери им тяхна  земя. Да не се скитат децата им, като него. Сега спокойно можеше да напусне този свят. Задуха лек ветрец над реката. Зашумяха тополите. Шумят и разказват за старият Синигер. За любов и вярност към род и семейство. За нашето родно Люта, за Огоста и за това, че кръвта вода не става.

 

  01.09.2012

© Хари Спасов Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря от сърце,Майсторе.Пиша всичко на един стар телефон.Благодаря за труда ти !!!Да си жив и здрав!!!
  • Доста си поиграх, за да му придам тоя вид. Текстът сякаш беше сканиран от някъде – къси редове, пренасяния, пунктуация... Ама стана.
  • Благодаря,Майсторе!!!Този разказ значи много за мен!!!Благодаря!!!!
  • Благодаря ви Люси и Росица!!!
  • Браво Хари, разказваш с мъдрост и чувствителност
  • Поздравления, Хари, за това, че цениш рода си и не оставяш в забрава случки от миналото!
Предложения
: ??:??