29 янв. 2022 г., 09:48

Момини гърди 

  Проза » Рассказы
1875 13 47
5 мин за четене

 

  - Пуста да опустее тая кобила, дано! Къде беше пак снощи, Биляно? Луда си да знаеш, луда!- гълчеше я майка ѝ.- По цели нощи бродиш, срам от хората и страх от Бога нямаш!

   Биляна я поглеждаше изпод ресниците си, а кладенците в очите ѝ потъмняваха.  Мълчаливо продължаваше да реше кобилата, сетне внимателно обираше косъмчетата от гребена и ги пускаше на земята.

   - Тук ще спиш, чу ли? В обора!- не спираше старата.

   „ Хубаво, мале! Таман ще ми не видиш очите!”- кимаше си наум Биляна. После  издебваше  здрачината, възсядаше животното и отпрашваше нанякъде.

   Откак се спомина лани баща ѝ, пое на плещите си и мъжка и женска работа. Че все малки и неуки бяха братята ѝ. Я ще впрегне воловете, я сирене ще сколаса по нощите, та да отмени майка си.

   До онази вечер, кога я настигна Хамид ага. Прибираше се с дружките си от Лалкини и турчинът я притисна досами зида. Носеше в ръцете си белило девойката. Нали сватба чакаше Лалка, та и занесе… Да е хубава за Стоян дружката ѝ... Разкъса сукмана ѝ турчинът… Изтърва белилото Биляна… От него момент се зарече нивга  да не познава помади и белилки. После скришом плака дни и нощи.

   Кога разбра, че не е празна, тайно  набра листа от лян… И една заран изпи отварата. Знаеше- много момичета се споминаха от отровата, но със срам се не живее!

   - Що ти е, дъще?- не спираше да я набикаля майка ѝ.

Мълчеше Биляна. На камък стана лицето ѝ, а сърцето ѝ- в ушите биеше... Само него усещаше. Блъскаше се в гърдите ѝ, що и насън потреперваха...

И седем дни лежа в кървите си.

   - Урочасана е!- клатеха глава възрастните жени в селото.

Кога стана и тръгна сред хората, извърнаха очи от нея сите.

   - Не е на хубаво!- шушнеха зад гърба ѝ.

   - Кръвта на нечестивия е изтекла през утробата ѝ... Белязана е с него- побутваха се дружките ѝ.

  А погледът на Биляна потъмняваше. Сякаш небето се готвеше за буря. Вдигаше взор и влизаше в черквата. Само очите на Иисус я гледаха благо. И сякаш в кървите по дланите и краката му, видя нейната си кръв.

„Боже! Нали съм чиста?!... Нали ме пречисти от отровата и …Прости ми греха…Не мога в срам да предам рода си…” – шепнеха изпръхналите ѝ устни. И  кога нощем лягаше, все Спасителя сънуваше. Протягаше ръце към нея и знаеше, че я обича. Тъй,… както я залюби серт Никола.

   Буйна бе главата на младежа… Рядко се застояваше в село.

Щом една вечер му каза за Хамид, кръвта му пламна. От тогаз  станаха неразделни.

   - Виж, либе как сияят звездите- хващаше ръката ѝ под големия дъб на хълма. И Биляна потъваше в прегръдката му.

   - Лика- прилика сме си- впиваше се в сочния плод на устните ѝ Никола. Притискаше изтерзаното ѝ тяло, вдигаше взор към  звездния небосвод и отронваше:

   -Като туй светло сме, да знаеш! Щото видят ни, но не смей да стане никой като нас! Че други сме за всички…

И сякаш падаха звездите в погледа му.

   Потреперваха гърдите ѝ, а Никола дебнеше очите ѝ:

   - Знаеш ли как ни думат, либе?...Нечестивите!...Нечестивите!

   Догаждаше се Биляна, че  лоши думи се носят за двама им. Задето не умря, а изчисти кръвта и утробата си…От чуждото. От грешното…Ама не от лукавия, а от нещо дето и от него е по- черно и мръсно…. И задето като момче Никола наръгал едно заптие- да не задява голямата му сестра. От тогаз бил серт нравът му. От малък…. Голямо било чудото една есен, кога изклали много българи. Щото тръгнали да търсят по- добър живот в Румънско. Щом се прибрали, ги завардили по  къщята. В суматохата Никола убил заптието и спасил сестра си. Никой не го издал ,сал  баща му поел вината.

 Три дни стояло тялото на тейко му-  на бесилото насред мегдана.

   - Нечестиви, либе!...- пълнеха се с влага очите на младежа.

   - Не сме!- отвръщаше Биляна.- Нищо чуждо не искаме и своето браним.

Целуваше челото ѝ Никола. После потъваха в прегръдките си. С едната ръка я притискаше към себе си момъкът, а с другата галеше пищова на кръста си.

Призори яхваше жребеца си, а Биляна слизаше в селото.

 

                                   

  - Како Биляно…- влетя в двора  Лалка и запъхтяна  забърза към обора.

Стисна ръцете ѝ и се разрида:

   - Стоян е тръгнал към скалите. При параклиса. Страшно ще става, како…Разправят, че и Никола е там…

Не дослуша думите ѝ Биляна….

   Щом стигна досами височините, остави кобилата в корията. Нагоре пътят се виеше по стръмното между боровете. Над върхарите сияеше кръстът на параклиса, а във въздуха се носеше миризма на барут. Пукотът на пушките отекваше в  глухотата на дефилето. Потреперваха короните на вековните дъбове, опасали малкия двор на параклиса..

   Биляна заобиколи откъм скалите и почти пълзешком стигна до храма.

   - Прощавай, либе!- срещна я огненият поглед на Никола между пушеците и отчаяните възгласи на другарите си.

В краката ѝ падна пушката на Стоян. Видя как тънка струйка кръв се проточи от ъгълчетата на устата му.

 От засадата заптиетата нададоха възторжен вой….

„Боже! Сила да има, да спаси вярата!” - прошепна един глас в гърдите ѝ.

   От ляво на нея друго момче се свлече подкосено. Усети ясния поглед на Никола върху себе си. И сякаш от другаде го „зърна” как гали пищова под дъба на хълма. Взе пушката  от земята и застана редом до него.

   - Да живее православната вяра…Да живее…- замлъкна гласът му в един миг…

   Причерня ѝ… Тъмно и страшно стана небето отгоре ѝ…Изгубиха се звездите, дето падаха в очите на Никола нощем.

   - Оставете я жива- дочу гласът на Хамид отсреща.

   „Луда си! Луда си , Биляно!”- „видя” съсухреното лице на майка си.

   - Жива я искам…Жива…- изкрещя турчинът.

Биляна вдигна пушката и стреля. Гласът на Хамид замлъкна и настъпи тишина.

   - Либе- свлече се до тялото на Никола.

   Замреженият ѝ поглед различи дръжката на камата му. После се изправи.  Не усети нищо… Светлината на острието потъна в гърдите ѝ…  Стана ѝ леко и свободно. Като под онзи дъб, над който грееха звездите…

И топло…Като дланите на Никола…

Кръвта избълбука от вътрешността ѝ и лепкави  „парцали” задавиха дъха ѝ.

 

 

   - Тук се е случило. Това място наричат „Момини гърди”- - посочи двете издатини в двора на храма екскурзоводката.- Тук са намерили смъртта си двамата влюбени.

   - Госпожо, вижте- дръпна я за ръкава едно дете.- Бисерка скубе тревичките.

   - Защото искам да съм „луда”- отсече момиченцето и синьото в очите ѝ заблестя.

© Ивита Все права защищены

Произведение участвует в конкурсе:

Паралакс »

1 место

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Wildhorse, радвам се, че ти е харесала.
    Лично аз трудно бих написала нещо в тази изострена ситуация. Но дори и да се провали това предизвикателство, ще съм доволна, ако само темата стане послание към много хора.
  • Новата тема е прекрасна, благодаря ти за нея.
  • Стойчо! Благодаря ти за подкрепата и поздрава, приятелю.
  • Честито, Ивита!
  • Благодаря ти, Петър.
    Изпратих я на Севделин.Чакам обратна връзка.☺ Дано я хареса.
  • Поздравления и от мен,.. Успех с новата тема, която ще зададеш
  • Роска! Благодаря ти!🌹
  • Поздравления, Иви! Искрено се радвам за теб!
  • Наде!💟
    Благодаря ти!
  • Радвам се за теб, Иви!
  • Благодаря ти, Мини!
    Wildhorse, благодаря ти за подкрепата и поздрава.
  • Поздравления! Искрено се зарадвах! 🙂
  • Честито първо място,Ивита! Радвам се за теб, браво!
  • Марко!
    Танче, благодаря ти!
  • Честито Иве!
    Пиши все така хубави разкази!
  • То си е за притеснение. Като знам, че апетита идва с яденето и това, че Путин иска България и Румъния в Евразия, няма да се изненадам, ако догодина през зимата почука и на нашата врата ( както на Украйна) с молбата да ни освободи от коварния Запад. Трябва само да го помолим, да намали цената на газта, че да може оранжериите да отгледат достатъчно цветя. Иначе няма да има с какво да ги посрещнем. Наздраве !
  • Севделин, благодаря!...
    Мисля, че съм готова с темата. Ще пиша по-късно.
    Марко, благодаря ти, приятелю...
    Стегнато ми е... При тия новини...😕
  • Честита победа, Иве !
  • Честито на победителя! Очаквам да ми зададе новата тема
  • Роска, Дон Бъч, благодаря ви, приятели.
    Такива думи, оставени от хора като вас, които пишат прекрасна и завладяваща проза, за мен означават много!
    Роска💖, бях започнала да се притеснявам за теб...Но се радвам, че отново те виждам в сайта.🌹🍀💟
  • Да, така изглежда талантът. Поздрави, Иве, истински ти се радвам!
  • Много си талантлива, Иви! Завладяващ разказ за силата на духа и любовта. Пълниш ми душата! Глас от мен и успех!
  • Мари!🍀 Благодаря ти за милия коментар и топлите думи!💕
  • Лина, благодаря ти от сърце!🍀💝
    Шо, добре дошъл на страничката ми.☺
    Благодаря ти! Талев е недостижим, приятелю....
    За нас най-важното е удоволствието от писането.☺
  • Невероятно пишеш! Димитър Талев сякаш в теб се е преродил! Не мога да гласувам,защото съм си дал и двата гласа,но изчетх на един дъх!🙏🏻
  • Глас и от мен! Успех, Ивита!
  • Доче! Благодаря ти за коментара и пожеланието.🌹🍀
  • Горчивия вкус на болката, гордостта и трудните избори.Усетих ги. Докосна и мен тази история. Успех!
  • Благодаря ти за топлия коментар и пожеланието, Мини!💝
    Wildhorse, добре дошъл на страничката ми. Благодаря ти за прекрасните думи .☺
  • Гласувах, нямаше как. Искаше ми се да не пиша, но не мога.... В гърдите човек крие много.... Нека обаче се замислим можем ли да преглътнем миналото на човека до себе си и да забравим своето?Има ли линия между преди и след? Изказът ти е повален, докосващ. Няма как да не донесе болка, но е красиво! Успех!!!
  • Ивита, настръхнах когато го прочетох, перото ти е силно и талантливо, пожелавам ти успех, давам глас!
  • Дани! Благодаря ти, приятелю!☺
    Жени!💝💝💝
  • Иви...Думите ти са... Искам да кажа, че си толкова талантлива, че не намирам думи...
  • Браво!
  • Добре дошла на страничката ми, Виктория! Благодаря ти!💝
    Генек!🍀 В моя роден край има такава местност. Благодаря ти от сърце!
    Вики, щастлива съм, че ти е харесал. Благодаря ти!💟
    Марго( надявам се, че нямаш нещо против това обръщение)☺...Твоят коментар ме разплака. Благодаря ти за подкрепата.💝
    Безжичен! Едно към едно се припокриват мненията ни! Благодаря ти, приятелю!☺
    Наденце! Прегръдка.Тук съм и обещавам повече да не ”бягам”!😉 Благодаря ти!😘
  • Дочаках, Иви! Страхотен разказ! Успех!
  • Ето така трябва да се пише. Да, имало е жестоко турско, повтарям "турско" робство, а не присъствие и владичество и заради турците-агаряни, ние, Великите Българи, носители на древната Европейско-християнска култура сме безобразно изостанали. Това не може и не трябва да се прости, никога и по никакъв случай. Написано от възрастен, бял?хетеросексуален, източно-православен мъж, който защищава расата си, религията си,
    обективната, истинска, световна история и учи на същото внуците си - момчета. И добре ги е научил. Ама много добре, никога няма да станат продажни "политкоректни", неомарксистки задници! И да се кланят на източни,западни и азиатски посолства
    Да живеят българите и България! Разбира се, глас, и то с най-голямо удоволствие.
  • Глас и от мен!Много вътрешна сила и смисъл намерих тук!Поздрави!
  • Гласувах и аз. Рядко може нещо да ме грабне толкова. Браво, Ивита!
  • Още заглавието ме привлече..
    А сериозно - глас!
  • Успех ти желая! Дадох глас! Поздравления!
  • Скити!☺ Благодаря ти. Редовен номер ми е и на мен. Рисковете на коментар от телефона. Всичко е наред. Прегръдка!🍀
    Благодаря, Танче!☺
    Дейка!💝
    Стойчо! За мен е чест! Благодаря ти!☺
  • Ивииии, извинявай, телефонът ми си прави шегички
  • Успех, Ивита!
  • Браво, Иви!!!
  • Хубав разказ!
    Поздравления!
  • Иво, благодаря ти, за този разказ! Не знаеш колко се радвам, че отново публикуваш! Желая ти успех!
Предложения
: ??:??