8 мая 2021 г., 22:22  

Ода за таратора 

  Проза » Рассказы, Юмористическая
751 3 32
2 мин за четене

Лятото няма нищо по-хубаво от една паница с таратор и мекичко хлебче. Едва ли има човек, който да няма поне един спомен свързан с емблематичната храна. Обича си българинът таратора и държи да го покаже на целия свят.

 

По някаква много мазохистична причина обичаме да треснем пред нищо неподозиращите чуждестранни душици една паница и ги гледаме лошо, докато не си изядат всичко. Няма "хък", няма "мък"! 

 

Не разбират западняците тоя еликсир, таратора! А всеки българин се кълне в тая "студена лятна супа". Супа, друг път! Тараторът е религия! 

 

Обаче се гнусят западняците, не искат! Как можело било киселото мляко да не е сладко? За мене "сладкото кисело мляко" е чиста проба извращение с нашия роден бацилус булгарикус! Все едно да завлечеш опълченец на гей парад (*екскюз май френч). Каква била тая студена супа? Разхладителна и освежителна! Как пък тъй? Ей тъй, на! А гаспачо лочите, а, гадове? Превземки! 

 

Обаче западняците все едно ги караш да ядат червеи и скакалци (които иначе в Китай ще ядат, щото било "екзотично"). А на таратора се мръщят като малко дете пред сутляж в детската градина. 

Не знаят какво да ядат те и това си е.

 

А той, истинският таратор, става за всичко - закуска, обяд, вечеря, за изтрезняване сутринта и наяждане вечер. В таратора, ако е направен както трябва, черпакът стои изправен, а количеството чесън е достатъчно за да натровиш половин футболен отбор. За вида на краставиците пък се водят семейни войни от незапомнени времена. Дали ще кълца булката на кубчета, или ще стърже на рендето. А орехите? Задължителната протеинова бомба към иначе постната манджа. 

 

Направо ядеш и ревеш. От кеф. Не ти ли се прияде таратор в жегата - или имаш смесена кръв нещо, или трябва спешно да си премериш температурата. Защото да ядеш таратор е религия и той започва да тече във вените ти щом се родиш. Като наркотик е. Вкусен, разхлаждащ и засищащ.

 

А западняците? Нека си лочат гаспачото! Липсва им класа на тях да омаат една тенджера таратор на вечеря!

© Бистра Стоименова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Миг31 (Миг) има нещо такова 🙃🙃🙃
  • Чакам одобрение :-D
  • Ето и моето "искрено и лично" мение по въпроса: Таратора си е силен пролясък на генетична памет! Появят ли се първите стръкове зелен чесън и първите краставици(който има ухание на краставица) и в съзнанието ми става някаква метоморфоза (събужда се оня селско чубански ген) и цялата ми същност крещи:"Искам таратор и точка (с удивителен)!" ........и така до пълно унищожение на токсините с последващо "рендосване " на коремчето! Благодаря за вниманието! Усмииих Бистре!
  • Iga2016 (Cvetkova) няма го в профила ти още...
  • Много е зле,но сковано за секунда!!!
    Може много по-...
  • Iga2016 (Cvetkova) ай да видим 🙃
  • Вдъхнових се и на прима Виста пуснах една нелепост за бозата!
  • Iga2016 (Cvetkova) бозата в стола в началното училище завинаги ме отказа...
  • Ееее,чук си е бозата!
    Може ли такова нещо!
  • Iga2016 (Cvetkova) за бозата не знам. Аз също я намирам за напълно отвратително нещо...
  • Предлагам следващото да е за бозата и чужденците.
  • Хахах хареса ми! 😂🤣😂
  • И идва лято....таратор!
  • Тараторът си е класика
  • таратор и мусака от мойте ръце никой не е отказал... засега проблемът е, че искат още дето викат хората- оплакваш ли се или се хвалиш... така , както си го възпяла даже и тези, които нямат идея за какво иде реч би трябвало да им се прияде
  • 織工夢の (Акеми Йошида) тва е секта. Води до наднормено тегло 🤣🙃🤣
  • А студената бира не е ли религия? 🤣🤣🍺🍻
  • palenka (Пепи-СтихоблуДка) това последното не съм го яла. Ама печените чушки също са религия 🙃
  • съгласна съм за дзадзикито, нашата снежанка е по-опростена версия. тя си ресторантска бърза, къде не ти я предлагат
    обаче пък катъкът или намачкано сирене с кисело мляко и печени белени чушки ееее

    пп
    много обичам да смесвам кухните пица с таратор или айран
  • РосиДимова (Росица Димова) еее, те са свикнали с такива "студени супи".

    palenka (Пепи-СтихоблуДка) дзадзикито е по-вкусно и по-различно от нашата Снежанка обаче.
  • Преди година испанци ме помолиха да им приготвя вечеря с български ястия. Таратора беше част от тях. Ами изядоха си всичко, дори искаха рецептата.
  • имаше, преди "снежанка" да дойде на мода, а тя си е гръцката дзадзики.
    и е по-лесна, щото не се изцежда.

    пп
    в жегата особено има ли по-хубаво пиене от таратор и айран!
  • palenka (Пепи-СтихоблуДка) абсолютно (*гребва с черпака от тенджерата с таратора). Сух таратор едно време имаше много вкусен 🙃
  • А ако не му сложиш вода, за минути готов сос за тиквички и патладжани, ако пък е изцедено с орехови ядки - сух таратор.
    От едно време киселото мляко си ни е било основна храна, защото подквасено се съхранява по-дълго от пресното. А мътеницата? Избият го и хем масло, хем мътеница.
    Въобще киселото мляко си е религия. Да си го ядат сладко. Нищо не знаят.
  • 織工夢の (Акеми Йошида) аз залитам по гръцката и австрийската 🙃
  • Съгласна. Лично на мен са ми любими френската, австрийската и японската. Но това е само защото нашенските гозби са ми поомръзнали.
  • Tangerine (Самовила) нали, нали? Лято без таратор не може 🤣
  • "Тараторът е религия!" Съгласна.
  • 織工夢の (Акеми Йошида) яко! Аз знаех, че сме в топ 5 със сигурност. Няма как да се отрече, че в нашата кухня си има всичко 🙃

    А най-гадната кухня в света е английската, там може да умреш от глад ако не ядеш китайско, индийско, или нещо друго. Лични впечатления.
  • Ние. Казвал ми го е един френски готвач, който твори кулинарни шедьоври повече от половин век. Даже спомена, че преди години е идвал у нас, само за да събере родни рецепти.
  • 織工夢の (Акеми Йошида) ние? Или не сме ние?

    На японците много им харесва България (косвени впечатления, не знам обаче защо е така).
  • Права си. Прости хора и това си е. А японците навремето като ги учех как се правят таратор, шопска салата и боб на фурна направо ме заобичаха. Между другото познай коя държава има най - вкусната и разнообразна кухня в Европа?
Предложения
: ??:??