Лятото няма нищо по-хубаво от една паница с таратор и мекичко хлебче. Едва ли има човек, който да няма поне един спомен свързан с емблематичната храна. Обича си българинът таратора и държи да го покаже на целия свят.
По някаква много мазохистична причина обичаме да треснем пред нищо неподозиращите чуждестранни душици една паница и ги гледаме лошо, докато не си изядат всичко. Няма "хък", няма "мък"!
Не разбират западняците тоя еликсир, таратора! А всеки българин се кълне в тая "студена лятна супа". Супа, друг път! Тараторът е религия!
Обаче се гнусят западняците, не искат! Как можело било киселото мляко да не е сладко? За мене "сладкото кисело мляко" е чиста проба извращение с нашия роден бацилус булгарикус! Все едно да завлечеш опълченец на гей парад (*екскюз май френч). Каква била тая студена супа? Разхладителна и освежителна! Как пък тъй? Ей тъй, на! А гаспачо лочите, а, гадове? Превземки!
Обаче западняците все едно ги караш да ядат червеи и скакалци (които иначе в Китай ще ядат, щото било "екзотично"). А на таратора се мръщят като малко дете пред сутляж в детската градина.
Не знаят какво да ядат те и това си е.
А той, истинският таратор, става за всичко - закуска, обяд, вечеря, за изтрезняване сутринта и наяждане вечер. В таратора, ако е направен както трябва, черпакът стои изправен, а количеството чесън е достатъчно за да натровиш половин футболен отбор. За вида на краставиците пък се водят семейни войни от незапомнени времена. Дали ще кълца булката на кубчета, или ще стърже на рендето. А орехите? Задължителната протеинова бомба към иначе постната манджа.
Направо ядеш и ревеш. От кеф. Не ти ли се прияде таратор в жегата - или имаш смесена кръв нещо, или трябва спешно да си премериш температурата. Защото да ядеш таратор е религия и той започва да тече във вените ти щом се родиш. Като наркотик е. Вкусен, разхлаждащ и засищащ.
А западняците? Нека си лочат гаспачото! Липсва им класа на тях да омаат една тенджера таратор на вечеря!
© Бистра Стоименова All rights reserved.