4.04.2017 г., 18:25 ч.  

Поевропейчи ли се България? 

  Есета » Социални
821 1 4
6 мин за четене

     На 2 април 2017 г. в сайта www.dw.com/bg беше публикувана статия на Александър Андреев със заглавие „И ето, че Европа се пробуди...” Материалът се основава на анализ, над който са работили 9 журналисти от „Ди Цайт”.

     Цитирам: „Европа се събужда! Под това заглавие германският седмичник „Ди Цайт” публикува обширен анализ на случващото се в днешния ЕС, който стига до един неочакван извод: европейският проект отново набира сили, включително и благодарение на милионите млади хора, които все по-интензивно се интересуват от политиката и се борят за „своята Европа”. Авторите не без гордост цитират данни от допитвания и от различните статистики: „Най-щастливите хора на света живеят в... Европа. Градовете с най-високо качество на живот се намират в... Европа. Най-доброто здравеопазване на света е в... Европа. Европейски са и мнозинството фирми на борсата. Дори по олимпийски шампиони Европа пак е на първо място. Само едно нещо ѝ липсва на Европа напоследък: самочувствие.”

     Край на цитата.

     Прочетох този абзац от статията три пъти, защото ми се стори важен. Първият път се разсмях. После ми стана тъжно. И накрая ме заболя главата. Ще кажете: ами ти си ненормалник сигурно, естествено е да възприемаш прочетеното така.

     Как да ви кажа, опасявам се, че не съм ненормалник. Опасявам се, че според цитирания пасаж, а и според цялата статия България не само че не е в Европейския съюз, тя е извън Европа даже. Поне по постижения, по дух, по оптимизъм. Само по самочувствие сме много преди Европа – та нали само преди седмица нашият бивш бъдещ премиер се похвали в Малта пред Европейската народна партия, че същата тази партия бие в България, бие, та пушек се вдига. И кого бие българското представителство на ЕНП? Българите бие, кого другиго. Казва го това доволният победител на всички избори в българско, па току подпъхне голата си глава – я папа да го погали, я друг.

     Европа може и да се събужда, обаче ние си спим зимен сън и изобщо не ни интересува утрото. Спим и чакаме да ни мине всичко – и гладът, и разочарованията, и бедността, и злобата, и липсата на надежди, и ограбването... всичко. Спим и чакаме да ни мине животът, защото ако се събудим, може да огладнеем.

     Преди 169 години един призрак бродеше из Европа. Сигурно и Европа е била като нас заспала тогава, та призраци се обикаляли зад дверите ѝ. Сега щом се пробужда, дано види до къде е докарала някои от своите държави членки, па да се засрами, прошка да иска, та белким и нашите управници покрай нея се сетят.

     „Най-щастливите хора живеят в... Европа.” В публикуваната в в средата на месец март 2016 г. ревизирана версия на Доклада за световното щастие (The World Happiness Report) за 2016 г. България заема 129-а от позиция от общо 157 държави. Българите са най-нещастните в света. За сравнение Румъния заема 71-а позиция, Турция е на 78-о място, непосредствено след Косово, Сърбия е класирана на 86-а позиция, а Македония и Гърция са съответно номер 95 и номер 99 в подреждането. Непосредствено преди България в класацията са Сенегал, Република Конго, Грузия, ДР Конго, Гана и Украйна, а след България се подреждат Мавритания, Зимбабве, Малави, Судан и Габон. Следователно, най-щастливите хора може и да живеят в Европа, но и най-нещастните са също там, особено на едно изключително място на юг от Дунава.

     „Градовете с най-високо качество на живот се намират в... Европа.” В средата на м. март 2017 г. излезе доклад, според който София е най-лошият град за живеене в Европейския съюз. Това показаха данните от ежегодното проучване за качеството на живот в света на консултантската компания "Мърсър" (Mercer). В изследването са включени 231 града от цял свят. Сред тях на София е отредено 116-то място - последно от всички участващи от ЕС.

     „Най-доброто здравеопазване на света е в... Европа.” България продължава да е сред страните с най-лошо здравеопазването в Европа, като за осем години е увеличила резултатите си в точки, но не е постигнала реално подобрение. Това посочи последното издание на Индекса на здравния потребител (Health Consumer Index) на организацията Health Consumer Powerhouse, което беше представено в края на януари 2015 г. България заема 30-то място от общо 37 държави. Състоянието на доболничната и болничната помощ у нас системно се влошава, като се отделят все повече обществени средства, за да влизат в джобовете на корумпираната и прогизнала от скандали здравна система.

     „Европейски са и мнозинството фирми на борсата.” Пак в края на януари 2015 г. бе тиражирано едно сполучливо твърдение на известен наш бизнесмен, според което „Оборотът на капиталовия пазар е по-малък от оборота на Женския пазар.”

     Стига толкова. Наскоро прочетох някъде, че прекомерният оптимизъм също е израз на заболяване. За първото място на Европа по олимпийски шампиони, така убедително изтъкнато в цитираната статия, не ми се пише. А това, че на Европа ѝ липсва самочувствие, касае само отделни нейни членки. Вижте само какви хубави басейни, фонтани, градски тоалетни и стадиони се построиха през последните десет години с европейски пари. Докато българите бягат в чужбина, за да се изхранват, българската държава санира опустелите панелки с европейски пари, та когато се върнат, да има къде да мръзнат. Европа води България към нищото. Вероятно към самочувствието си.

© Владимир Георгиев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • И аборигените са щастливи...По повод написаното от Ани: Имаше преди време една поговорка-"Много сте добре,че не знаете колко сте зле!"Владимир,също четох написаното в "Ди Цайт" и не останах очарован от социологическите проучвания.Сравнени с други европейски държави,ние сме в "цайтнот". Назад сме в културен и технологичен аспект.Но защо,когато критикуваме не предлагаме решения?😚
  • Благодаря, Хари, Ани!
  • Спомних си нещо, четейки есето ти.
    Преди години в края на така наречената перистройка, в така наречения комунизъм, на гости на приятелка беше дошла лелята от Канада ( не знам как е успяла по това време да се върне тук), но съм запомнила нещо, което тя каза, а то беше: " Вие сте щастливи, защото не знаете колко сте бедни". Тогава дори и не осъзнавах думите и, няма и как да ги осъзная в някакви си ученически години. Обаче после, после... все се сещам за тях.
  • Радвам се че го прочетох!Поздравления!
Предложения
: ??:??