30.11.2021 г., 14:41 ч.

Случаят с прелюбодейката 

  Есета » Други
965 3 48
4 мин за четене

 

      В Евангелието има един разказ, за това как юдейските първосвещеници и книжници се опитват да уловят Господ Иисус Христос в отхвърляне на Мойсеевия закон, който постановявал за греха на прелюбодейството  убиване с камъни. Някоя си жена и някой си мъж били заловени в момент на прелюбодеяние. На какво са разчитали двамата, знаейки тежките последици от подобно блудодеяние ние не знаем. Какво ги е довело до това, да превъзмогнат страха от смъртта пред силния кипеж в тях, дали са смятали, че отхвърляйки законните си съпрузи, намират истинското щастие един в друг? Трябва да са ги водили силни чувства, които те не са могли да преодолеят дори пред смъртна заплаха. Съвсем по човешки със сигурност са се надявали, че деянието им ще остане неразкрито, че са достатъчно предпазливи, за да не ги уловят примките на хорските очи. И може би, отдадени на сладостно предчувствие от тази среща, което тяхната опитност им нашепвала, те с лекота се решили. Или може би неустоимото авантюристично желание и тръпката от вкусване на забранения плод  ги окуражавало и разсейвало страховете им. Не знаем нищо от тази предистория. В крайна сметка прелюбодеянието се състояло. Актът му бил засвидетелстван от група книжници и фарисеи, които съвсем законно от свидетели се превърнали в изпълнители на наказанието. И каква картина виждаме да се разкрива пред нас! Една вероятно полуоблечена, разрошена жена, водена по улиците на града, която преживява силен шок от случващото се с нея, от резкия емоционален контраст между изпитваното страстно удоволствие и неизбежно предстоящото жестоко наказание. Тя е изобличена грешница, съдебният процес е светкавичен и  в момента е влачена към мястото на екзекуцията. Жената е потресена. Нейните силни чувства преминават в  крайността на безумен ужас. Тя се чувства уловено диво животно, което всеки момент ще бъде убито. Да погледнем сега другата страна. Къде е в това време мъжът, с когото тя е прелюбодействала? Къде е този, който ѝ се кълнеше в любов? Къде е този, който я уверяваше в силните си неудържими чувства към нея? Ето момент да ги засвидетелства! Да бъде достойно изправен пред юдейския съд, да върви до нея, подкрепяйки нея, слабата, като негова свидна, като негова любима! Каква подлост! Мъжът е останал в думите, с които я е привличал, с които я е ласкаел, с които я е примамвал! Мъжът е побягнал от мястото на изобличението, избегнал е разкриването си, вероятно подкрепен от мъжката солидарност на съдниците. Които са го оставили да избяга, за да не се посрами името му пред юдейската общност. Той няма да получи наказанието, на което ще бъде подложена жената. Колко е познато всичко това! Нима самото човешко естество не преопределя, че последствията остават видни винаги за жената? Нима не е жената, която зачева детето и грехът, който е извършила, се изобразява видимо в нея? А мъжът отново остава неизвестен. Нима не е жената и до днес онази, за която се говорят онези тежки вулгарни думи? А мъжът? Къде е той в последствията на това действие за двама? Утре и той ще се присъедини към хулещите я! И така, жената остава сама! Сама със своите съдници! Със своите палачи! Те я влачат към мястото на екзекуцията! Тя е унижена до крайност от срама на разкритието пред целия събран народ, предадена от оня, за когото бе предприела риска, безпомощна, без нито един съчувствен жест и поглед към нея. Тя се гърчи в ада на задаващата се чудовищна смърт, самотна сред жестокостта на света към нея! Плътта, която бе отдадена на удоволствие, сега ще изтърпи нечовешки мъчения! Вървейки по пътя към неизбежната смърт жената е изтърпяла в душата си цялото предстоящо наказание, тя е сломена! Тя е съкрушена! Наоколо няма ни един, който би се опълчил срещу закона, за да я защити! Тя е стихнала в отчаяние! И в този момент пред нея се явява Господ! С каква неочаквано просветнала надежда се вкопчва страдащата ѝ душа! Сърцето ѝ разпознава Божествената ѝ сила, могъщестото, което може да я изтръгне от ръцете на насилниците ѝ! Господи, шепне тя, виждайки как пред Него се стопява яростта на съдниците и се превръща в страх! Съдниците са осъдени и тихомълком се оттеглят от неправедния си съд!  Когато човеците оттеглят наказанието от някого, те го оставят сам с греха му. Господ постъпва по друг начин. Той отнема от човека греха и му дава да изпита радостта от това освобождение. Господ лекува болната душа на човека и не пропуска да добави: „и недей вече греши“. В обещанието за това е залогът за избора на нейното бъдеще: ще отдаде ли себе си на Господа, своя Спасител,  прекъсвайки нишката на греховността или дори и след спасението си ще Му измени, запазвайки лошия навик на сърцето си! Бог дава шанс да продължим извън греховността, за да станем това, което Той е предназначил за нас, „съвършени, като вашия небесен Отец“.  Кое от двете се е случило с жената прелюбодейка можем да предполагаме. След греха винаги остава горчивината от изгубеното достойнство, което дълго ще се вижда в очите на другите. Всъщност, кога човек губи своето достойнство? Когато е изобличен и разкрит или още когато извършва недостойното си деяние? Жената е избегнала смъртта, помилвана от Господ, ала остава терзанието на мисли и думи, които ще я преследват. Ще се завърне ли в дома си  при предадения от нея? Започва нейното изпитание. И очакването да последва Господ, Който единствен помилва смъртниците!

© Boyana Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Лелеееей, пак изместихме ролята на творбата на Бояна, стана като седянка...А каква е разликата между атеист и вярващ...и едното и другото преобразяват човека, не е ли вярно.Ето,и Паленка цитира случай с неин близък
  • Е, хайде спрете се - от вас не може да се намерят другите коментари...
  • Квазар (DIMO) - а не ми слагай чужди думи в устата, моля! Споменах как може да се промени човек при тежки житейски ситуации. Никога не бих казала лоша дума за него. Не се вкарвай във филми.
  • PetarStoyanov (Petar stoyanov) - колкото повече се просвещаваш и повече неща научаваш, толкова повече въпроси и съмнения се пораждат, а това води до разклащане на религиозната вяра. Най-силна е сляпата вяра. Като сляпата любов. Безусловната.
    (това ми го каза преди години един наш близък, който изненадващо стана свещеник. И не си давайки сметка от довчерашен бохем в свещеник какви промени са станали в него, и аз като теб попитах нещо подобно. Не трябвало да четем и учим други религии)
  • Как за какво,... да бъдеш просветен
  • Ам трябва бе Димо,... нали ти винаги свързваш нещата с вярата
  • Дзяк :D !!! Ей мъ, на- ощи един антиваксър!!! Буаааа-ха-ха-ха-хааааааа (това последното трябваше да прозвучи кат' злорадо-зловещ смях, ма не знам дали ми са получи :D )...
    П.П. Тц, Пепи, и не си права- Коледата без "Сам вкъщи" за 145-и път няма да е Коледа :D ...
  • Квазар (DIMO) - За теб не е, но е нормално да опознават света чрез сегашните средства и технологии.

    пп нямам познати протестанти, само антиваксъри
  • Квазар (DIMO) - да кажеш как си е изиграла ролята като Мария-Магдалена.

    stormwatch (Христо Ангелов) - А "Страстите Христови" колко пъти съм го гледала, сега го минавам оттук-оттам, но си струва. Коледа без него няма да е Коледа. Съгласна с теб!
  • Мен никой не ме пита, ма аз все пак да си кажа :D - Моника Белучи е страхотно парче!!!!!
  • Мдааа, всеки има свой прочит на историята,...А чували ли сте за Бахайската религия
  • "В добавка на идеята за един Бог в три лица (личности), Синът (Иисус Христос) има две различни природи – напълно човешка и напълно божествена природа. Поради това той е наричан и Богочовек или Бог въплътен."
    https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B0_%D0%A2%D1%80%D0%BE%D0%B8%D1%86%D0%B0

    Христос е богочовекът при някои християнски разклонения неортодоксални.

    Благодаря за напътствията, но нямаше нужда.
  • Пепи, Явно имаш някакви твои представи за православието, на които много държиш. Но при такова голямо разминаване не виждам основание да дискутираме! Бъди здрава и все така четяща!
  • Не е богочовек, Бог не е човек, Христос /син/ е. А Дух - и той ли е богочовек? Няма нужда да ми препоръчваш какво да чета, достатъчно съм чела. Христос е върховен бог в някои секти, в други евангелието и т.н. но не и в православната. Затова го пишем с Главна буква Господ или Бог, защото не е обикновен бог от коя да е религия, а нашият Бог.
    За първи път срещам православен да нарича Бог "Господ Иисус Христос", за това ми направи впечатление.
  • Пепи, а как да се нарича, когато е Богочовек, Бог, в човешка плът, дошъл като Месия и Спасител на човешкия род? Препоръчвам ти труда на свети Йоан Дамаскин "Точно изложение на православната вяра", където можеш да получиш отговор на много въпроси. Ако искаш, естествено.
  • " Lilia_Anna (Boyana)
    38 мин
    Това, че протестантите отричат Църквата, създадена и оглавена от Господ Иисус Христос, показва непознаването на Божественото учение от тях. Да не говорим за многобройните разцепления при тях поради произволното тълкуване..."
    На православните християни е Господ Бог, без име, защото върховният бог е Господ, син (Христос) и дух - Светата троица, или триединството на бога, Защо го наричаш "Господ Иисус Христос"?

    КВАЗАРЕ - какво ще кажеш за Моника Белучи в ролята на Мария-Магдалена в "Страстите Христови"?
  • Аз не го изключвам, Руми! Той се е изключил, като се е отделил от Църквата, която и до днес съществува и то по цял свят! Всеки, във всеки един момент може да се присъедини, и това, че е бил извън нея не е пречка и не е нищо неизбежно! Защото Истината е една, няма много истини, нали, което означава, че правилното познание за Бога и изповядването Му са само в една от тия множество вери! Бог да ни благослови да го открием в Неговата Църква, където ще намираме утеха и защита до свършека на света! В православието нетленността на светиите, мироточенето на иконите и неизброимите чудеса на църковните тайнствата и молитви, които стават и да днес засвидетелстват видимо Божествената благодат, която пребивава там!
  • "А Господ дойде за всички, а ние сме грешници и по Божия благодат ще бъдем спасени!" - Румяна Щерева - !!!

    Така е!
  • Добро е, че знаеш и цитираш и други четат, знаят и продължават да се учат(докато сме живи), лошото ти е, че изключваш останалият "неправославен" свят! А Господ дойде за всички, а ние всички сме грешници и по Божия благодат ще бъдем спасени!
  • Пиша, за християните, че не посягат на живота си! Много от тези, които посещават църкви или молитвени домове, го правят от любопитство или за показност.
    И аз съм откровена! Бъди здрав!
  • Това, че протестантите отричат Църквата, създадена и оглавена от Господ Иисус Христос, показва непознаването на Божественото учение от тях. Да не говорим за многобройните разцепления при тях поради произволното тълкуване на Евангелието, както и за факта, че това учение е отдалечено с 16 века от християнството! Разговорът става тягостен и моля, нека не продължава!
  • Благодаря! Но пак казвам, че християните не се самоубиват. Познавах много хора, които ходеха в православната църква и сами си сложиха край на живота. Някои се опитваха да го свързват с християнството, но това не е така. Нашият Господ Иисус Христос е Пътя и Истината и Живота.
  • "После някои се обличат с бели дрехи в знак на духовна чистота и заедно с пасторите се зсмозапалват"

    Квазар (DIMO), не знам откъде черпиш тази невярна информация. Християните не се самоубиват, защото знаят, че това е е смъртен грях, и е неугодно за Бог.

    Lina_Anna (Bojna), Бог се открива на всеки, който Го потърси със сърце и душа.
  • Посочваш ми цитат от Библията - Ефисияни 1:23. Благодаря ти! Светият Дух е Божия образ. Той е Този, който води християните.
  • "Нима апостолите са празнословци и са си измисляли някакви случки?!" - Квазар (DIMO).

    Това, което посочих в коментарното поле, са цитати от Библията. Те са написани от Апостолите, които са били неотлъчно с Господа Иисус Христос.
    Фарисеите също са смятали Иисус Христос за сектант, поради това няколкократно са се опитвали да го изобличат.
    А гордост и само мнение е тогава, когато не се всушваме в Словото на Бог!
  • Латинка, Да си мислим, че четейки Библията, ще я разберем, без никой сведущ и духовно напреднал да ни разясни духовната логика на казаното, както и без да знаем как чрез живота си да усвояваме Божественото учение, не е нещо за хвалене. В живота си ние много често не разбираме думите и действията на хора, подобни на нас, колко повече неподготвени духом можем да разберем Този, Който идва от съвършено непознат за нас свят! Самите апостоли Христови, избрани от Него, много често не са Го разбирали, въпреки, че всекидневно са били с Него. За нас, православните християни, светите отци от Преданието са богоозарените, благодарение на духовни трудове, които от две хилядолетия без прекъсване, преподавайки правилно Словото Божие, ни помагат да се изкачваме нагоре!
  • Уважаема Lina_Anna (Boyana), ръководя шсе единствено и само от Библията. Вече ти писах по-долу, че в Нея има информация за Мария Магдалена. Виж (Йоан 8:3-11), (Лука 7:32 и 8:1-13), (Марка 16:9).
    Думата "достойнство" се отнася за човешко качество, което качество го има и при невярващите.
    Християните ще ги спаси вярата в Иисус Христос!
    Светъл ден!
  • Димо, в случая говорим за нещо конкретно и това е православното виждане http://www.pravoslavieto.com/life/07.22_sv_Maria_Magdalena.htm В житието на св. Мария Магдалина, която се чества на 22 юли, няма такава информация.
  • Латинка-Златна, да приемаме Уикипедия или холивудски филм за достоверен източник за отговор на духовни въпроси е твърде несериозно! В римокатолическата общност битува представата за св. Мария Магдалина като жената, която с покайни сълзи помазва Господ с миро, което също не почива на никакво достоверно основание! Че тя е една от жените мироносици, това е истина! А достойнството на човека се състои в смирение пред Бога и изпълняване на Неговите Заповеди!
  • Случаят с прелюбодейката в Евангелието се отнася за Мария Магдалена.
    В Библията има информация за това, което се случва с нея, така че не е нужно да предполагаме. След като Иисус Христос прощава греховете ù , тя поема Пътя Му – става Негова предана последователка. Тя застава с вяра пред кръста и на гроба Му – Мария Магдалена отива с майката на Иисус на гроба Му. Тя е първата, която известява благата вест, че Иисус Христос е възкръснал.
    Бог дава благодат на смирените. Ако Мария Магдалена е търсила своето достойнство, тя нямаше да има тази благодат.
    Мария Магдалена е уважавана от християните, а в православната църква е обявена за светица.

    https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F_%D0%9C%D0%B0%D0%B3%D0%B4%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B0
  • Наистина ли си наясно с втория закон на термодинамиката, че е бая трудничка работа...?
  • Благодаря на всички, които изказаха своето виждане и мнение по темата! Опитах се да представя един разказ от Евангелието, който много често бива разбиран превратно, както превратно бива разбирана Божията милост, природата на Божеството, установеният Божествен ред, вселенската хармония, която, по силата на свободата, дадена на човека, той може да разруши! И цялата разруха тръгва от душите, от това, което Бог нарича грях. И няма значение дали признаваме духовните закони, те си действат постоянно, точно както и физичните.
  • А преди него какво е? И колко време е съществувал преди това (ако е съществувал преди това значи вече е имало време и не той го е създал, а ако не е съществувал, какво е това преди него и кой?).
  • Ама щом има "някаква сила" (всяка сила е само проявление на физическите дадености енергия-маса-пространство-време), то тя е вече "нещо", т.е. силата не може да създаде "нещото", защото съществуването ѝ вече предопределя съществуването на "нещото"...
  • Това, което показва мярата на нещата е човешкото достойнство. Най-важните неща за човека са в любовта към любимите му родители, към деца, към съпруг/а. Ако в тях не може да получи удоволствие и радост, тогава преминава в страстите, те са някакъв ерзац, който да запълни тази празнина. Но те са нещо извън човешкото достойнство, както Господ казва, те са грешен начин на употребление на живота.
  • Много просто: изкушението е по Господен сценарий, за да се пп-повторение
    размножава светът. Иначе творението му щеше да си умре девствено и никой нямаше да знае за него, тъй като и нас нямаше да има.

    човек да не се пошегува. И не си права: трите неща, които захранват центъра на удоволствието в мозъка са сексът, храната и зависимостите. Само някои бозайници правят секс за удоволствие. Кой определя какво му е предназначението, след ка е даденост? Контролът вече е друга тема.
    А Адам и Ева имали ли са деца или само мръснишки секс са правили?
    И как безполовият Бог е заплодил Мария? Щом е безполов, значи е импотентен.
  • Пепи, ползването на пола не по предназначение (както днес се прави със всички средства за защита), а за забавление и удоволствие, не води до раждане на деца. Днес децата стават все по-нежелани, тежест, ремарке, появи се дори женско движение, което счита, че децата са просто екологични замърсители. Това показва все по-нарастващата самодостатъчност на следренесансовия човек, който изтисква всичко от живота, който му е даден, предпазвайки се от задължения. Колкото до семейството, това не са само младоженците, това са родителите, братята, сестрите им, това са двата рода, които с брака се сродяват, сбижават се в грижа за младите. Това са кръвно свързани помежду си хора, които се грижат безкористно за своя род, радват се на просперитета му без всякаква завист. Една сила, която застава зад младото семейство и му помага със своята опитност и добронамереност.
  • Квазар (DIMO) - говоря за продължението на човешкия род, а не за секса по принцип.
  • Много просто: изкушението е по Господен сценарий, за да се размножава светът. Иначе творението му щеше да си умре девствено и никой нямаше да знае за него, тъй като и нас нямаше да има.
  • Трудно се взема страна при подобна дилема...
  • Наистина ли вярваш в тези приказки за деца?
  • Последното ти изречение Младене е, най - верно! И в този дух ще попитам, защо дяволът е изкушил Ева(може би заради нейното любопитство), защото са били разделени. Ева на една страна, Адам надруга и двамата отдалечени от Бог. Затова се и скриха(страх), не страхопочитание, но това е друга тема.
  • Интересен и въздействащ текст! Спомням си как в училище ни обясняваха за човешката анатомия, но не и за любовта, за размножаването, но не и за брака, за плода роден след срещата на мъжа и жената, но не и за съвместното съществуване на мъжа и жената. Но хората са все същите. Системите, в които живеят, са по-различни, сменят се по-рязко. Хората са си същите или поне по-малко, по-бавно променящи се. И съответно системите, в които живеят, винаги, по малко или по много, ще им тежат. Случайни или целенасочени промени в системата променят начина, по който живее индивидът, но не и самия индивид. За човека винаги ще има надежда, никакви външни фактори не могат да променят това. В днешното време, наглед греховно, има също толкова надежда за човека, колкото и преди. Но хората не могат да са съдници, а само... хора, взимащи правилен или грешен избор... Системата не е достатъчна да определи кое е правилно и грешно, нито сам човек. Затова е нужна вяра.
  • Това твое есе, Бояна, ме накара да се замисля над въпроса - чия изневяра е по-страшна - мъжката или женската. Моят твърд отговор е: женската!!! Защото при нея могат да се родят чужди деца в собственото семейство. Докато при мъжката, ако се родят деца, те са раждат в чуждо семейство. Маймуните изневеряват нонстоп без угризения, а лебедите не! Сексът без любов е греховен дори и в собственото семейство.
  • Именно за тази в кавичките. И ти казваш за женската слабост(знаем всички), а мъжката, къде е?
  • В днешно време хората, които изневеряват изобщо не ги е срам. Знаят, че не е редно и само затова се крият. Ще си признаят само ако ги хванеш "на калъп". На мен ми се е случвало второто, стана ми неудобно, а на тях нищо им нямаше.😁😀
    Интересно есе.
  • Аз пък си мисля, че тези неща са в мащаба (последните дни ще бъдат като при Содом и Гомор), а не толкова от страх, срам и свян. И правя съпоставка с еврейте, водени от Господ (в огнен и облачен стълб) и веднага си направиха златно теле да му се кланят. Какви сме сега ние? Нима по различни! Добре, че Бог е непроменим и ни моли: бъдете като мен! И друго искам да кажа (преди дни есе) за тежестта на грехопадението, за женската слабост и мъжката издърливост!
  • Хората се събират под един покрив, раждат деца, разделят се, и всичко това без брак. Прелюбодейството - дори и като понятие е отпаднало. И с квазар съм съгласна за срама - изчезва като етическа норма.
Предложения
: ??:??