4.06.2016 г., 6:20 ч.  

Същността на битието: кой помни героите? 

  Есета » Философски
2949 1 8
5 мин за четене

 

          Да си герой в днешно време е трудно, да не кажа, че дори е смешно, ако попаднеш в грешната среда. Но нали затова са героите, да се борят с грешната среда, с плевелите на обществото и затъмняващите слънцето явления? Нали затова са героите, да ни спасят? И какви по-убедителни герои от тези по филмите и по книгите - идеалите на обществото?
          В началото е странната Героиня от филмче, която крещи, безпомощна и истерична, нападната от Злодея. И нея помним като Героиня, и Злодея помним като Герой, а това е притеснително. Следва Героят-Всичкоможещ, който е осмиван за дребни грешки в битието. И Грешника можем да запомним като герой. Но след припознаването и отъждествяването с героите край нас и поставянето им на пиедестал, следват и истинските. Тях никой не ги помни. Освен тяхното подвижно битие и може би водата, която има памет. Същността никога не е запаметяваща се, същността винаги е съществуваща. Така че героите ги помнят само героите.
          Тръгваме от обект А - жертвата. Тя сънува своя спасител. Той всичко може, знае всичко и има мускули. Принцесата (независимо дали в мъжки род, женски или детски случай), трябва да бъде спасена. От какво: от грахово зрънце, дракони, пожари - няма значение. Важното е, че има наличното: псевдосубект, пречка и спасително камъче. Но как би се почувствала принцесата, ако я сравним с баскетболна топка? Заседнала на коша. Светът е пълен с жертви, които имат нужда от спасители. А дали те знаят онази мъдрост за човека и глада? Че ако го учим как да го утолява сам, се спасява? Всеки псевдосубект може да се съживи с малко помощ. Но изпитът Живот не прощава. Този, който не е научен как да пада, умира. А този, който себе си е постигнал, умира в очите на другите. Помним общочовешкото у героите, спасителното, помним ярките примери, които ни спасяват по един или друг начин, усещаме добрината - майка, която ни целува, баща, който ни кара с кола за важен изпит, братя и сестри, приятели, които ни правят весело, любим/а, който/която ни кара да се чувстваме единствени, и т.н. Жертвата не иска просто да бъде спасена, умните жертви искат да станат силни или поне да се прикачат за спасител, за да си осигурят Съществуването.
          А Субект А, злодеят? Той пречи или помага на жертвата да намери спасител? От добрите злодеи из книги, филми и музика: разрушителната енергия също е на пиедестал, разбираме, че е възможно и второто. Един малък дуалистичен свят задвижва колелата си и намира Спасител. Новият става сиво-бял, но това няма значение. Важното е, че има компоненти и взаимодействие, които да дават по телевизията и новините. Злодеят от екрана е страшен. Шофьорът, сгазил дете, самовзривилият се, унищожил невинни жертви, стрелецът, застрелял еди-кой си, майка, изоставила детето си, извънземните... Какво е злодеят, ако не друг свят? Друг свят с нападателно, агресивно поведение. Но никой не търси причините и кой ще спаси злодеите. Инстинктът е: унищожи. Така ставаме и ние злодеи. Тук е моментът с отъждествяването, който ни кара да се чувстваме съпричастни на лошите. И рекламният трик, който осигурява на света нови и нови попълнения от плоски филмчета и истории, които да запълват всекидневното ни време. Да го кажем така: причината и истината не са присъщи на злодеите. Вечната борба добро-лошо е първична.
          И стигаме до класическия герой - обект/субект Б. Понякога мисли и се причислява към второто, понякога е просто инертен компонент на света си, получил късмета да е "полезното камъче" и пак получава титлата Герой. Тази титла е ваяна през вековете, заглаждана, ощърбвана, украсявана, обезглавявана и възстановявана, тази титла се бори като дракон, унищожава дребнавото, възражда красивото, сама по себе си е красива, дава ни смисъл. Разбива на парчета илюзиите ни, предизвиква въображението ни. Понякога ответно действие или смях. Но най-важното за класическия Герой е да е представителен. Имаш ли достатъчно същностни черти, "котвички", за които да се хване зрителят, извършиш ли класически действия на доброто, ставаш класически герой. За страничния човек е важно да си "добър", "полезен". "Полза" е ключова дума. И принцесата става герой, ако дава на принца всичко, от което има нужда, и жабата става герой, ако не се превърне в принц и при това запази достойнство. Интересното битие на човек го прави герой. Проблемите и успехите. Критериите се менят, но не много. Обществото гладува за полезни елементи. Героите са тези, които спасяват, злодеите и жертвите са тези, които умират, ако не станат герои. Класическият герой не търпи нераздвоености, защото се разводнява. Той трябва да е противоречив и с характер, а "полза"-та е ключова дума, защото трябва да е спасителната сламка на всички. Срещали сме и изтощени герои, те са навсякъде - с убит стремеж, размислена воля, недъгава мечта, тежък спомен или друго, което им пречи да полетят като супермен. И такива хора забравяме.
          И стигаме до това какво е наистина героят? Моят истински герой е добрият човек, който се спасява. В общество, което не се цени достатъчно - всеки се чувства недооценен по някакъв начин, щастието е дефицит, а то е единствено себеосъществимо. Загубим ли представа за стойностите, ще добием представа за миговете. Ценностите, стойностите са ключови, защото ни движат към заветната цел: нас самите. В по-добър вариант. По-умен, красив или гъвкав, по-импулсивен, щастлив или успешен. В по-нас. Кой помни героите? Какво помнят героите? Цветето, целунало вечер или лятото, превърнато в мак, топлата завивка от детството или нечия любима ръка, очите, сърцето. Какво са героите, ако не хора умиращи, страдащи, мислещи, премислящи, успели и провалени, критични и безрасъдни, смели в страха си, силни в слабостта си, весели в тъгата, трудни в същината... Какво ли е да обичаш герой? Да помниш герой, истински? Какво ще каже времето за тях? Любими хора, за които знаем, че са велики? Какво ще каже за майка ми? Това е най-яркият пример. Времето изцежда същината и я превръща в съшивка на следващи идеали. Героят е жив. Драконът диша. За истинските проблемни фактори в ежедневието ни е характерно латентно, инертно състояние. Какво е героят, ако не това в нас, което се движи? Кой да помни, ако не ние? Светът е страшен в забравата си. И ето още едно чудовище, което да победим... Ако искаме да сме нас и себе си трябва да се осъществим по възможно най-добрия начин. Да сме малкият герой на ежедневието ни и големият герой на мечтите си, малката мечта за щастие и голямата за намирането на другия. Да станем достатъчно добри, за да спасяваме други, това ни прави герои. Да сме запомнящи се идеали е трудно, но да намерим идеали, които да следваме, не толкова... Съзнанието на обществото помни. Помни въпреки забравата и диша стихове, музика и картини, писани и рисувани винаги и тупкащи във всяко едно сърце и днес. Трябва да сме признателни на тези, които ни показват пътя, защото без него няма смисъл.
          Жертвата, която крещи, и злодеят, който се смее, героят, дал надежда, са път към топлинката в нас. Какво е героят, ако не този, който помни и се бори за него, доброто? Достатъчно е героите да помнят.

© Йоана Всички права запазени

Избрах тема по тези цитати:
"Който сам е себе си постигнал, той живее во вечността и малко ще да знай какво ще каже времето за него“ ( Славейков – “Сърце на сърцата”) и „Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира" ( Ботев – “Хаджи Димитър”) давани в университет на изпит.

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • vega666 (Младен Мисана) „Още по-ужасяващо е, че от филмовите екрани ни учат, че героите могат да убиват безнаказано в особено голям мащаб и че ние трябва да се възхищаваме на това, защото е в името на доброто.“ Толкова хубаво си усетил духа на текста и казваш много важна истина. Героите са тези, които правят добрини, а не тези, които са известни на обществото като герои - понякога има съвпадение, но невинаги тези персонажи се припокриват! Благодаря
  • Поради скромното количество от 5 коментара на ден /с което разполагам/ се стремях да си запазя свободни коментари за творци в този сайт, които дълбоко уважавам. Но попаднах на това изумително по дълбочина есе, което не мога да отмина без коментар. Откровено казано съм шашнат от невероятната мисъл на авторката. Един лъкатушещ интелект-бенгалски огън по коридорите на мрачния лабиринт на Минотавъра - нашата подтискаща ни реалност. "Светът е страшен в забравата си" - казва Лимеруна. Съгласен съм с нея и това е ужасяващо. Още по-ужасяващо е, че от филмовите екрани ни учат, че героите могат да убиват безнаказано в особено голям мащаб и че ние трябва да се възхищаваме на това, защото е в името на доброто. Рядко оригинален - многопластов и дълбок анализ си поднесла, Йоана. Не намирам думи, за да изразя възхищението си. Ползата от прочита на това есе е огромна за всеки един читател. Поне за себе си установих твърдо това и поставям творбата в Любими.
  • Много благодаря за този коментар, Росица! Уви, "красотата ще спаси света", не умът. Ако приемем мисленето и обичането за най-красивите ни способности, може би ще успеем
  • Поздравления за това есе, Йоана! Прочетох и "Човекът-консуматор". Радват ме умните млади хора като теб.
  • Хей, Лили Изпитът мина приятно, ще видим оценката после. Ще ти пиша скоро, сега си лягам... Дано да е както трябва, защото иначе ще си ям ушите Но в крайна сметка пиша както мога... Според мен при есето основното е изразяването на лична позиция, а останалото вече се отнася до достойнствата на самия текст... Темата на изпита беше хубава, писах есе.
  • Аз също се събудих точно в този момент, макар че почти цялата нощ не ме държеше съня.
    Пиши да разкажеш как мина
    За есето само исках да кажа също, че е написано точно както трябва да е написано по цитати едно есе и освен това без да се вмества в някакви рамки или стереотипи.
  • Лили, усмихна ме и ме изненада Такова съвпадение ще си го запомня, да се събудя по случайност и точно ти, ти да ми пишеш... Благодаря ти много.
  • Много хубаво философско есе!
    Успех на изпита!
    Бъди спокойна и вярвай в знанията си! Всеки има своя герой, но има и такива, които са за всички и дори да не ги помни съзнанието ни, ги помни сърцето. А всеки герой помни...
Предложения
: ??:??