24.02.2021 г., 7:40 ч.

Аброком и Антия - резюме 

  Проза » Литературни очерци, Рецензии, анализи, критически статии, Други
753 0 0
6 мин за четене

Аброком и Антия: Аброком е горд и надменен, божествено красив младеж. Син на Ликомед и Темисто, 16 годишен. Твърди, че е над всички и никога няма да се влюби. Бог Ерос се гневи от това поведение и на шествието в града хвърля стрелите си – Аброком и Антия се срещат и влюбват. И двамата са най-красиви. Започват да линеят от любов, Аброком си скубе косите, къса дрехите си. Съжалява, че Ерос го е победил и се е влюбил. Пратеници на двете семейства отиват в светилището на Аполон и той им прави предсказание, според което младите ще страдат много, но краят ще е щастлив. Така родителите женят младите, всички са щастливи, вричат се във вечна любов. Изпращат ги на път, уж за да избегнат лошата част от предсказанието. Първата им спирка е остров Родос, където са посрещнати много добре. Аброком сънува лош сън и бедите започват. Нападнати са от пирати (Коримб), Аброком и Антия го молят да ги пощади и да ги вземе за роби. Така едните са пленени, заедно със стока от кораба на двамата млади, а останалите – осъдени да изгорят живи на другия кораб, който е подпален. Възпитателят на Аброком се хвърля в морето, не може да живее без него. Коримб, който служи на главатаря Аспирт се влюбва в Аброком и го обгрижва. С приятеля му се чудят как да спечелят – Коримб – Аброком, Евксин – Антия. Придумват ги да приемат, но те предпочитат смъртта. Аспирт ги взима при себе си, полага грижи, защото са красиви и ще ги продаде скъпо. Дъщерята на Аспирт – Манто вижда Аброком и се влюбва в него, но не смее да каже на никого, освен на Рода – робиня, пленена заедно с младите. Иска от нея да и помогне да се събере с младежа, но не може да чака. Праща писмо на Аброком, признава му любовта си, но той я отхвърля. Бясна, тя казва на баща си, че и е отнел насила девствеността и заради това Аброком бива бит и измъчват от Аспирт. Хвърлен е в тъмница, а Манто е оженена за друг. После и подарява за роби Антия, Рода и Левкон – така се разделят, тя отива в Сирия. Манто продава другите двама роби, а Антия дава за жена на груб козар за отмъщение. Оказва се, че той е склонен да я запази чиста, а Аспирт открива писмото на дъщеря си и разбира, че несправедливо е наказал Аброком. Освобождава го. Мъжът на Манто се влюбва в Антия, тя бясна нарежда на козаря да я убие, но той не може и я продава, за да я спаси. Антия претърпява корабокрушение, пленена е от разбойник Хипотой, но е освободена от Перилай, който решава да я вземе за жена. Докато чакат 30 дни по молба на Антия, преди да се венчаят, Аброком я търси. Среща се с Хипотой и се съюзяват. Хипотой се влюбва в друго момче, имат връзка (по неговия разказ), но след бягство заедно, другото момче се удавя и Хипотой става разбойник от немотия. Става ясно, че Хипотой е видял Антия и казва на Аброком. В същото време минават 30-те дни и сватбата на Антия с Перилай настъпва. Идва един лекар от Ефес – Евдокс, настанява се при Антия, защото са от един роден край. Тя е нещастна заради брака си и го моли да и намери отрова. Изкушен, той и обещава, но и носи приспивателно. Тя го изпива навръх сватбата, така я мислят за умряла и я погребват. Мъжът и е съсипан. След като се събужда в гробницата, Антия е още по-нещастна, че е отново жива. Надява се, че ще умре от глад, но заради мълвата, че е погребана богато, разбойници влизат и я намират. Взимат я за заложница и отново с разбойници тя е по море. Страда. Докато са заедно, Аброком и Хипотой идва старицата Хрисия и разказва на мъжете за случилото се с Антия, провалената и сватба и „смъртта” и. Аброком е отчаян, иска Хрисия да го заведе на гроба на Антия, но това е невъзможно, защото тялото е изчезнало. Аброком напуска тайно през нощта Хипотой и дружината му, тръгва за Александрия да търси тялото. Един индиец купува Антия, иска да я люби, но тя го лъже, че е „посветена на Изида” и така заради суеверието му, се спасява. Аброком пък е нападнат и ограбен, купен от мъж, който го прави „свой син”, но жената на мъжа се влюбва в Аброком. Мисли план как да го убият и да се оженят. Тя го убива, а Аброком я напуска, възмутен от деянието. Тя пък, бясна, го обвинява за убийството и така младежът отново невинен е изправен пред съд. Разпънат е на кръст, но се моли и божеството го спасява. Но отново е заловен на брега на Нил и този път осъден на изгаряне на клада. Пак се моли, водата на Нил се надига и изгася огъня. Всички са изумени, чудят се кой е и защо боговете го закрилят толкова. Хвърлен е в тъмница, но се грижат за него. Антия пък, купена за робиня, тръгва на път с мъчителите си, които биват убити от Хипотой и бандата му и тя остава с него. И нейната молитва е чута от Изида. В пещерата, където е сега момичето с Хипотой, един разбойник иска да я насили. За да се защити, тя го убива и е осъдена от тях да бъде хвърлена в ров с две кучета вътре. Пазачът обаче се смилява, храни ги и кучетата се привързват към Антия. Междувременно се разбира истината и Аброком е освободен, заминава за Италия да търси изгубената си любов. Отклонява се от пътя заради буря и се настанява при старец - беден рибар. Разказват си животите и се привързват един към друг. Старецът на младини е избягал от родината си, заедно с невъзможната си любов, заживели заедно като бедни рибари, но щастливи. Тя умира, но той не я погребва, а я балсамира и продължава да живее с трупа така, сякаш още е жива. Хипотой иска все повече плячка, напредва с бандата си, но е победен от наместника на Египет и е принуден да се укрие в Сицилия. Но наместникът иска тотално да прочисти Египет от разбойници. Началникът на войските – Полиид се влюбва в Антия, след като я намират при пазача и от ямата с кучетата, който е дезертирал от бандата на Хипотой. Тя се моли и той отново се смилява над нея. Получава предсказание, че Аброком е жив и отново надеждата за щастлив край след бедите се завръща. Жената на Полиид разбира, че мъжът и е увлечен от Антия, отрязва косата и, бие я, докато повехне хубостта и и я праща за продан в публичен дом в Италия. Тя се моли на роба, който я води, но той се страхува и изпълнява заповедта на ревнивата жена. Съдържателят на публичния дом е впечатлен от красотата на Антия. Междувременно родителите на Аброком и Антия умират от старост и тревога по децата си. Антия е продадена в публичния дом, но се преструва на болна от епилепсия, за да се запази чиста. Планът действа, започват да я „лекуват”. Хипотой се жени за богата старица, овдовява и забогатява, купува Антия, която му разказва всичко за убийството на насилника и и ямата с кучетата. Хипотой разбира, че това е жената на добрия му приятел Аброком. Аброком, който се е хванал на работа в каменоломна, не издържа и тръгва да се прибира в Ефес. Спира на остров Родос, влиза в храма на Хелиос. Там се среща със старите си слуги Левкон и Рода. Познават се и те му помагат да се възстанови след премеждията. Хипотой води Антия в Ефес, но и те спират на Родос. Тя си реже косите в чест на Хелиос и за молба да помага на Аброком. Времето е лошо, не могат да заминат и така се срещат с Левкон и Рода, които я познават. С тяхна помощ, двамата млади отново се срещат след дългата раздяла, увещават се един друг, че са си останали верни и неопетнени. Хипотой, заедно с любимия си Клистен заминава с тях за Ефес след тържествата. Всички заживяват дълго и щастливо.

 

© Янко Трендафилов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??