21.11.2007 г., 21:51 ч.

Братята Бели сърца IV - Доменът 

  Проза » Повести и романи
852 0 2
4 мин за четене
Доменът на братята “Бели сърца” е основан в ранната пролет на 1985 година в Русе от местен учител, чиито инициали са У. И. Предполага се, че зад съкращението У. се крие не някое име, а прозвището “учител”. Учителят И. съзнателно е скрил името си, защото е счел, че в началото, неговото начинание е изисквало анонимност не само спрямо непосветените, а и по отношение на братята-учредители. Колкото до “Забравеното откровение” и основните цели, които следват братята от Магичният Домен “Бели сърца”, те са негово и само негово дело.
Доменът разполага със шест свои седалища, които се намират в шестте най-големи града на България. Това са София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора. Върховната обител или така нареченият Домен се намира в Русе; помещава се в ниска и занемарена сграда, не далеч от реката. Всяко едно от средищата на братята “Бели сърца” в останалите пет града носи името Геста.
Орденът се ръководи от Архонт. Той не разполага с особена власт, но авторитет му е огромен.
Всяка една от Гестите се ръководи от Сенешал. Сенешалът организира петъчните срещи в своята Геста и одобрява всеки малък брат, преди той да бъде посветен от Архонтът.
Всеки брат има както правото, така и задължението да предложи веднъж в живота си малък брат, открит и избран от него мъж, който да отговаря на поставените в “Забравеното откровение” изисквания. Един малък брат трябва да е отлъчен. Отлъчен е онзи мъж, който в течение на своя живот е проумял, че обичайните средства и цели в живота не са същинските, богоугодните. Постигайки определени социални позиции, изграждайки своя социален статут, въпросният мъж е предугадил, че това не е неговият автентичен образ. Осъзнал, че независимо от успехите и трагедиите си, той си остава обикновен човек, който не е живял истински. Отлъченият мъж е започнал бавно и скришом да търси един нов свят, по-различен. Подобни въпроси достигат мъжа след четиридесетата му годишнина, когато смъртта истински изникне на хоризонта и страхът от нея се надвеси над личността. Само мъже честни пред себе си, с висок дух и получили откровение, са способни да осъзнаят, че в живота има и друг път. Единствено мъже, които не се прегъват от болнавите претенции на обикновените хора, както и от презумпцията им, че светът е най-нормален, имат силата, да предприемат частни действия по промяната си, по подронването на стария, полумъртъв свят. Такива мъже са търсени от братята “Бели сърца”, за да бъдат приобщени в техния Домен. Мъжете, достигнали висота на своето мъжество, са отлъчените.
Братята разговарят помежду си единствено в Домена или в Гестата, на всяко друго място им е напълно забранено да отправят думи един към друг. Две са съображенията за тази крута мярка. Първо, братята при никакви условия не трябва да издават познанството си, дори и да са сами в огромна сграда. Единствено обителта е закриля словата им и значенията вложени в тях. Прието е, че Доменът и Гестите синхронизират духовете на братята и превръщат разговорите им в неразгадаемо тайнство. Второто съображение за пълна забрана на разговорите в света на непосветените е тази, че братята трябва в мълчание и въз основа на собствените си усилия и фантазия да разрешават изпречилите им се на пътя трудности и да използват предоставените им от случая предимства. Братът Бяло сърце е длъжен да изнамери начин да се справя винаги сам, да координира действията си с останалите братя, както по интуиция, така и чрез размисъл, без да се налага непрестанно да съгласува мнението си с някого. Мисълта, че тайнството на обителта го закриля и води, трябва да се превърне в сигурна основа за всеки брат.
Всички задачи и конкретни цели на братството са от такова естество, че предполагат непредсказуема перспектива, готовност за бързи решения и нестандартни действия. Поради тази причина всеки петък в Домена или Гестите се изготвят списъци с обикновено незаеманите книги в някоя от библиотеките на шестте града. Посочва се тяхното местоположение, ред, стелаж, лавица и поредност. Брат, който желае да предаде кратко съобщение на друг брат, го поставя в една от посочените книги от списъка, определен между конкретните двама братя. Уговарят се и часове, в които съобщенията се поставят и получават. В дните когато библиотеките не работят, поради празници или ремонт, братята използват една от местните книжарници. Парчето хартия, което съдържа краткото съобщение между братята се нарича катомодрия.
Вечерите, когато всички библиотеки и книжарници са затворени, братята използват някое от градските кина, където разменят катомодриите, отново без да разговарят. Всеки петък ордените изготвят списъци с братята, които могат да използват определеното кино, в уречената вечер. Кината са обществени места и макар да са затъмнени, са по-опасни, затова повече от двама братя не могат да посещават една и съща прожекция в един и същи ден. За Домена в Русе, пощи са окръжната библиотека “Любен Каравелов”, книжарница “Пингвините” и кино “Роял”.
Въпреки че, системата с предаване на катомодрии е доста тромава, тя е изключително полезна. Братята се научават да общуват помежду си по-добре, да се разбират с малко, да използват всеки предоставен им момент да потърсят или да дадат помощ. Важно е орденът да притежава собствен свят сред света на непосветените, да е привидно достъпен за обикновените хора, но и в същото време да е неоткриваем за тях. Тайнствеността изостря усещането за общност, сцеплява единомислието, разкрива скрити перспективи, както и усилва въображението и способността да се реагира новаторски.
Ако конкретната ситуация и плана са определили специфични за възложената задача места, те също може да бъдат използвани за предаване на катомодрии. Случая с магазина за дрехи е типичен.

© Едуард Кехецикян Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Виждането за обикновения човек се изразява навсякъде в текста. И общо в мислите на Васил, и конкретно - с Пинокио в първата част, със сакрифициума във втората. Историята си съдържа всички отговори, дори съдържа отговори в отговори в отговори. Напрастил съм идеите на нива и в различни форми на израз, е, поне така мисля.

    Приемам всяка критичност и всички оценки. Що се отнася до теб самата, мога само да ти благодаря.
  • Макар че целите на ордена са негово и само негово дело, да се надяваме, че ще успеем да ги схванем, но... "Те просто установяват психологическата същност на редовия човек и поради това си налагат усилието вече да не са редови хора.". Значи, след като "психологическата същност на редовия човек" е база за сравнение и отправна точка за усилието на белите братя да не са като него, следва да сме наясно с дефиницията на това понятие "редови човек". Поне на мен това е необходимо, за да успея да вникна в замисъла на произведението. /6/- ниските оценки не са от мене, защото макар и да не съм наясно с философията и замисъла, оценявам изключително високо майсторството на повествователя, когото не чета за първи път.



Предложения
: ??:??