14.03.2023 г., 10:17 ч.  

Бъдещата идиокрация се създава днес 

  Проза » Други
206 5 5
5 мин за четене

Предполагам сте гледали великолепния и ужасяващ филм „Идиокрация“. Който избягват да показват по телевизиите – за да не се обидят предците на бъдещите му герои.

Филмът е жестока сатира – уж на евентуалното бъдеще, а всъщност на днешния ден, на днешното общество, на днешната социална и културна политика, на нашето безгрижие за утрешния ден…

Който започва днес. И, всъщност, е започнал…

Най-напред – материалите на които попаднах. Като цяло доказателство, че много знание носи много тъга, както е казано в „Еклесиаст“.

Бе, не търси! Или, ако попаднеш на нещо такова – отминавай. Не чети. И не мисли. Не се питай, не рови, не…

Изобщо, както казват старите старци – спокойствие, силна храна и малко деца са основата на щастливо живуркане…

Обаче…

Намирам изследвания на учени от University of Oregon и Northwestern University върху 400 000 IQ теста от 2006 до предковидната 2018 година. Тоест, вирусът не е въздействал върху мозъка.

Но – през този период резултатите на взелите теста се понижават и понижават.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289623000156?via=ihub

Оглупяване?

При това най-ярко видимо при младежите на възраст 18 – 22 години…

И това е пълно противоречие с „ефекта James Flynn“ – новозеландският психолог, открил след продължителни изследвания, че през първата половина на ХХ век резултатите от IQ теста непрекъснато растат.

При това – в целия свят!

Флин предполага, че хората ПОУМНЯВАТ през този период – и заради по-добрите условия за живот /въпреки войните/, нормално хранене, намаляване на болестите, природосъобразно битие.

Като при това хората се учели старателно, с желание и с много интелектуален труд.

/Тук загубих младата аудитория/

Логично би било да се очаква, че този ефект ще се развие през втората половина на ХХ мек – времето на мира, новите техники и технологии, на интернета, компютрите, питателното хранене, увеличеното свободно време…

Да, бе…

Веднага намерих свое обяснение – превръщането на техническите удобства в забавление. Не в уреди за труд – умствен, познавателен, а в убиване на ценното време и закърняване на любознателността, превърната в любопитство…

Натам по намерените материали.

Върху така наречения „обратен ефект на Флин“ са работили норвежските учени Bernt Bratsberg) и Ole Rogeberg от Ragnar Frisch Centre for Economic Research, проучили резултатите от над 730 000 IQ теста.

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1718793115

По данните им от 1970 година до 2009 година всяко поколение е губело средно по 7 бала!!!

Малко по-оптимистични, но в тая насока, са резултатите на психолога Richard Lynn от University of Ulster. По неговите данни средното ниво на интелекта на американци, австралийци и европейци до 2014 година е паднало само с 3 пункта в сравнение с 1950…

Което лично мен хич не ме успокоява…

Защото там той изчислява, че при задържане на подобно темпо, средното IQ през 2110 година ще е 84. Тоест, умствено посредствено поколение!!!

И пак се сещам за „Идиокрация“…

Защото подобни изследвания във Великобритания, Франция, Финландия и другаде само потвърждават песимистичните изводи за „обратния ефект Флин“…

Извинение намира професор Jan te Nijenhuis от University of Amsterdam, смятащ, че човечеството има свой генетичен предел на интелекта. И сега ДЕГРАДИРАМЕ!!!

Което обяснение хич не успокоява…

Факт е, че раждаемостта е висока при изостаналите в интелектуалното си развитие индивиди, племена, народи. И това не е расизъм, а реалност…

При развиващите се нации е обратното.

Жени и мъже получават високо образование, катерят служебната стълбица, издигат се в социално отношение и… Живеят за себе си…

Децата, според тях, са пречка…

/Вижте началото на филма!/

А природата си знае работата – оцеляват силните, хитрите, мимикриращите, бързите…

Но разликата между умен и хитър е доста голяма. Макар хитрите често успешно се маскират като умни…

Още мнения -

 https://lesacreduprintemps19.files.wordpress.com/2013/05/were-the-victorians-smarter-than-us.pdf

Изобщо – моето време мина. И остават спомените. В колекцията ми от стари книги имам цяла поредица издания, които четяхме по препоръка на преподавателите. Най-много са малките брошури по истиря, които бяха евтини и интересни. Имаше и такива с твърди корици – „Търсачи на Елдорадо“, „Ловци на пещерни мечки“, „Затрупан свят“, „Конете на Лизип“, „Богове, гробници, учени“, „Забавна математика“, „Забавна физика“, „Конгрес на металите“, „Ловци на микроби“ и така нататък… Когато станах възрастен ходих по чужбина, бях като екскурзовод – макар че не бях стъпвал преди във Виена, Прага, Краков… Просто като ученици четяхме и се пренасяхме в далечния и тогава недостижим чужд свят.

Днес всичко е уж напреде – на екрана. Но липсва задълбочеността, липсва концентрацията на четящия, липсва насажданото умение да се мисли и „вижда“ зад думите образи…

А забавлението е много, много по-лесно и увлекателно.

Да призная ли? Не съм убеден, че ако днес бях млад, щях да зная толкова. Така е – концентрацията, критичното мислене, умението да задаваш въпроси и намираш отговори, постоянството… Не се придобиват биологически. Възпитават се.

И от средата, и от човека.

Средата… Добре, няма да сме нецензурни.

Човекът… Ами търси на работата лекото и на хляба мекото, както казват нашенци.

Е, защо се смеем над „Идиокрация“? Трябва да се стреснем.

Все пак – става дума за внуците и правнуците.

Ако ги имаме. Щото кариерата и забавленията са много, много важни.

Днес…

 

Коментари без официозна цензура - https://genekinfoblog.wordpress.com/

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Апокалипсисът - от акълолипсис?
  • Благодаря, Дочке!
  • "Но липсва задълбочеността, липсва концентрацията на четящия, липсва насажданото умение да се мисли и „вижда“ зад думите образи…"
    Абсолютно!
    Мене навремето ми се караха (домашните)че много чета.Редила съм се на опашка в книжарница за някоя по- рядка книга.За библиотеките да не говорим.Сега книги бол - кандидати хич. А четящите ги броят за динозаври..Нали Гугъл знае всичко.А и прост народ лесно се управлява.
  • Благодаря, Красе!
  • "Но липсва задълбочеността, липсва концентрацията на четящия, липсва насажданото умение да се мисли и „вижда“ зад думите образи…" - може да се възпита и развие; въпрос на ценности; по-страшното е, че иззеха правата на родителите - нямат думата; $30,000 глоба и затвор за 6 месеца, ако вървиш против Системата...
Предложения
: ??:??