3.10.2023 г., 11:25 ч.

Човекът от 90-те 

  Проза » Разкази
192 2 9
3 мин за четене

Почина преди година горе-долу. Малко по-голям, но понеже с брат му бяхме приятели и често се виждахме, смяташе ни за хора от своя кръг.

Някога…

После дойдоха 90-те. И той направо изперка политически. Митинги, сини знамена, разпаленост и вяра…

Съмишлениците му си уредиха задниците – топли и доходни места, властови позиции, ровене в парични потоци…

А той все чакаше пришествието на Демокрацията…

Мразеше комунистите. Макар да му припомнях близкото минало – беше прокурор. А на тая длъжност не слагаха по желание. Или когото и да е. Трябваше да доказваш идеологията си. На думи и с дела…

После стана адвокат. Как се е справял – не знам, ама при редките срещи в родния град не виждах да е прокопсал материално.

Обаче – четеше. Силно стеснен литературен диапазон – седесарски. Тоест -  беднотия на идеи, разум, интелект, богато гарнирани с патос и лъжи.

Вика ми:

-     Ти знаеш ли, че император Александър Втори е подписал указ за изселване на българите от полуострова и пренасянето им в Украйна? А тук искал да настани свои хора..

И ми сочи някаква статия, в която има даже факсимиле на указа. С дата 5 март 1881 година…

-     Сашо, - викам му – голяма гад е бил тоя император…

Той ми се усмихва, малко изненадан от позицията ми.

-     Подписал указа на 5 март 1881 година. Четири дена след убийството си, ама не лежал в гроба, а подписвал…

-     Не може да бъде – казва той – Не е така…

Соча му уикито в телефона. Сашо чете и мрачнее…

Ама вярва ли, вярва…

Тръгва с друго:

-     Левски е казал: „Който ни освободи, той ще ни пороби!“…

-     Знам – викам му – Захари Стоянов го пише в биографията му. Чул го от бай Иван Арабаджията от Царацово… Само дето… Сашо, ти си юрист. Би ли приел свидетелство през три лица? Щото Захари казва, че го е чул от бай Иван, а оня твърди, че е казано от Левски. А пряко свидетелство няма… Има един, казващ, че го чул от друг, а оня – от трети…

Сашо мрачнее. Щото е умен, макар и с мъгла в съзнанието.

-     То – викам – като оня циганин, дето разправял колко е хубаво киселото мляко. И, като го попитали – ял ли е, обяснил: „Не съм ял, ама дядо разправяше, че веднъж чичо му видял чорбаджията как яде…“

И пак продължаваме приказките си. Не знам защо, ама като ме видеше – викаше и си приказвахме. Малко хора сядаха при него. Някак си…

Брат му казваше: „ Седи си още в 90-те…“

Е, няма го. Загуба си е. Защото беше интелигентен, но се остави на вярата и емоциите…

А вярващите в нещо си не намаляват. Вярват в демокрацията, властта, нечия честна дума… Изобщо – убедени са, че само главичката… А то рамене няма…

 

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Надя, Красе, Смути!
    Смути, какъв спомен, а...
  • Еххх, тоя стар виц с главичката... ама то цялата ни работа такава
    Манипулация, симулация и накрая излагация, обаче пък вярващи много!
  • "... като оня циганин, дето разправял колко е хубаво киселото мляко. И, като го попитали – ял ли е, обяснил: „Не съм ял, ама дядо разправяше, че веднъж чичо му видял чорбаджията как яде…“- и така бил създаде "разваленият телефон"
  • Благодаря, Надя!
  • Наивни бяхме... От тогава то обеци, то ланци... а някои още си дрънкат с капистрите.
  • Благодаря, Георги!
  • Дааа, много вяра се похаби с годините.
    То и с надеждата така...
    Поздравявам те.
  • Благодаря, Пепи!
  • Обаче имаше и нещо хубаво през 90-те - музиката, дискотеките, очакванията!
Предложения
: ??:??