22.07.2022 г., 10:40 ч.  

Цигулката 

  Проза
349 2 11
4 мин за четене

     Валеше. Застана под козирката на кафенето. Извади от джоба кърпа и избърса лицето си. Изтри олющения калъф на цигулката. Отвори капака и погали своето съкровище. Знаеше, че и днес ще бъде поредният ден, в който ще се прибере с празен джоб, а искаше да купи на Теа онези сребърни обици, като рози. Не струваха много, но за него бе непостижима мечта.

Вече десети ден валеше и на хората по улиците не им беше до това да слушат музика. Минаваха забързани под чадърите си, без да чуват нищо, дори и шума на колите.

Докосна няколко пъти с пръст струните. Леко пипна лостовете за настройка и засвири. Беше му тъжно и инструментът заплака своята песен.

Не гледаше. Затворил очи се пренесе в света на душата си.

Усети, че някой го гледа и вдигна лъка. На улицата стоеше мъж, под големия си черен чадър. Някои от минувачите, дори го бутаха, бързайки към сивите си задачи. Доближи и сложи голяма банкнота в калъфа. Очилата му бяха запотени от пълзящата влага.

- Бихте ли изпили чаша кафе с мен?

- Защо не.

Влязоха в малката зала и седнаха до прозореца. Сервитьорката дойде.

- Две черни , каничка мляко и... Нали не сте закусвал?  Да и кроасан.

Мълчаха, гледайки през прозореца. Поръчката дойде.

- Може би ще ви се стори не реално, но имам предложение за вас. Искам да свирите в Роял Албърт Хол. Представител съм на голяма импресарска къща в Лондон.

Бръкна в сакото и му подаде визитната си картичка.

- Не бързам да ми отговорите, но помислете. Касае се за много, много пари.

Стоеше, гледаше и сякаш това, което му казваше не се отнася за него. Просто човекът със скъпия костюм се подиграваше. Нима един самоук цигулар, може да свири в една от най-големите зали.

- Няма да ви губя времето. Имате ли телефон, на който да ви потърся? Всъщност по-добре вие ми позвънете, след като вземете решение.

Стана и остави малка купчинка пари на масата.

- Това е за Вас. Просто малко поощрение за бъдещата ни дейност. Ще очаквам да ми се обадите скоро.

Остана седнал, без да пророни дума. Не вярваше, никак не вярваше, че това се случва с него. След десетина минути се изправи, взе парите, цигулката и излезе навън. Улиците бяха мокри, но дъждът бе спрял. Почти на бяг влетя в бижутерския магазин.

- Дайте ми тези обици, които са като рози.

- Те са комплект с колие и гривна. Ще ги разгледате ли?

Момичето му подаде кутията с бижутата. Наистина бяха прекрасни. Сложени върху червеното кадифе.

- Колко струват?

- Днес е щастливият ви ден, защото има намаление. Празнуваме 50 години от създаване на фирмата. Струват само 700 лири.

Извади от джоба си пачката, която му даде импресариото. Бяха над 5000.

- Вземам ги.

- А искате ли да ги сложа в друга кутия? Разгледайте вариантите на стелажа.

Бяха подредени десетки кутии, но окото грабваше една преливаща сребриста със синьо кадифе отвътре.

- Дайте ми тази сребристата.

След минути момичето му подаде  торбичка с инициалите на бижутерията. Плати и отново на улицата. Пак бе започнало да ръми. скри торбичката  под шлифера.

Притича в големия хипермаркет и напълни количка с всякакви храни и бутилка вино. Едвам се измъкна с камарата торби и цигулката. Спря едно такси и се прибра. Вратата пак беше  трудна за отваряне. Блъсна я и влезе. В стаята миришеше на пържени чушки и лук. Малкото му момиченце готвеше. Обърна се и усмихната го запита7

- Да не си обрал банка?

Хвърли кесиите и я прегърна. Въртяха се в кръг, а тя се смееше.

- Ей, Лудньо, ще ме задушиш.

Целуна я и бръкна в джоба на шлифера.

- Това е за теб,мъничката ми.

Гледаше го с невярващи очи. Извади кутийка и заплака.

- Отвори я и спри да плачеш.

Беше най-щастливият ден в живота му. Говореха до късно през нощта, смееха се, целуваха се и всичко сякаш искреше край тях.

Другият и по другият ден и много дни напред живееха в приказка. Дадоха му да свири на Страдивариус  и той сякаш се роди отново в музиката. Стана наистина луд виртуоз. Комисията, пред която свири, щом свърши останаха мълчаливи и после избухнаха аплодисменти.

 Дойде и денят да концертира в Албърт Хол. Залата бе претъпкана, а той искаше да повърне от напрежение. Излезе, затвори очи и засвири. Когато ги отвори всички ръкопляскаха и тропаха с крака. Цялото множество бе право, но той виждаше само малката Теа застанала на първия ред да бърше сълзите си.

Следваха месеци и месеци концерти. Слава, цветя и пари. Купи малко имение на едно възвишение до Темза. Но все по-рядко се виждаше със своето момиче. Живееше от един мегаполис в друг, пътувайки постоянно.

Един ден влезе в гардеробната и видя стария очукан калъф. Извади цигулката и усети, че тя се сля с ръката му. Искаше отново да бъде на улицата. Отново да е бедният музикант. Облече старите дрехи и пеша отиде до метрото.

Отново ръмеше. Сложи калъфа на тротоара под козирката на кафенето и засвири. Забързаните минувачи, дори не поспираха. Отново имаше усещането, че някой го гледа.

На тротоара стоеше господин с черен чадър и скъпо габардинено манто. Наведе се и постави банкнота от сто лири в кутията на цигулката.

Всичко се повтаряше, но той бе друг. Изпепелен от суетата. Загубил чистата обич на Теа. Загубил своята душа и щастието. Наведе се върна банкнотата на господина. Прибра цигулката и тръгна самотен под дъжда.

 

                                                   Край.

© Гедеон Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Поздравления, Жабок! Поредната хубава история!
  • Правилно, остави да те четкат, но ти не четкай!
  • Всичко разбрах, няма да ставам ваксаджия.
    Ама, ако искаш ша ти лъсна чипика.
    То да лъскаш обувки си е творчество, особено ако обувките са скъсани.
  • Добър извод
    С четка... ваксаджия :р
  • Значи видя ли някой с цигулка е със слаби ангели.
    А който е с четка, как е?
    Гледал съм го. :D
  • Щото свирят на цигулка ха ха
    Аа, между другото, гледай филма "Червената цигулка", прекрасен филм!
  • Те слабите ангели са тленността, ама що им викат ангели, не знам
  • Айде, стига оправдания с тая тленност, слаби ангели, човещинка е и т.н.
  • Хората са тленни и тленността ги разваля. Любовта е, тази която остава вечна, но за нея парите са нищо.
    А бе, Зиги сигурен съм, че си отворил Зигнаурската школа за философски размисли и творчество.
  • Казват: "Парите развалят човека", не е вярно. Доразвалят по-бързо разваления човек.
  • Дааа, най-важното е човек да запази сърцето си, каквото и да става. Опасни са парите не защото те сами по себе си са много страшни, ами сякаш замъгляват разсъдъка, ако човек не внимава. Тъй си мисля. Ама то тоя свят е пълен с неща, с които ако не внимаваш ти отвяват главата (нарочно сякаш, или пък не?) Важното е непрекъснато да си напомня човек кое е важното... Тъй де! 😊
    ПП. Не знам доколко да разсъждавам за парите, сякаш мога цял роман да напиша и не само за парите, ами и за други такива неща, които си играят с човека и се опитват да го отдалечат от важното. И да го карат да спре да мисли, и тем подобни. Но все си мисля, че от човека зависи да противостои.
Предложения
: ??:??