15.01.2019 г., 12:36 ч.

Цветята на малката Ида 

  Проза » Други
553 8 9
2 мин за четене

Люлякът

 

        Вървя по тротоара, ранно слънчево пролетно утро. Мирисът на люляк буквално ме удря в челото: на две крачки съм от голям голям люляков храст, току-що разцъфнал, първият, който виждам за тая година. Неволно се присягам да  си откъсна едно клонче люляк.

Изведнъж един старчески глас иззад храстите и дърветата ме приковава:

        - Да ти изсъхнат ръцете дано! Да не е твой, я марш! - и нещо профуча край главата ми.

        Не виждах никой на терасата, сигурно от прозореца дебнеше, но той не се виждаше зад листата.

        - Защо? - само успях да кажа, ръката ми виси и тя прекършена.

        - Ще ти кажа аз защо, да не ти е дóма! - последваха няколко от т.н. нецензурни думички за лоши жени и отново нещо профуча край мен и тупна на улицата, обърнах се и погледнах - сбръчкани ланшни картофи.

        На двора имахме един грамаден люляк от същия - светлолилавия, който пръв цъфти. Като за дете за мен беше грамаден. Обожавах времето, когато цъфтеше. Всяка сутрин майка ме изпращаше с букет на училище. Беше точно до дувара и често някой минавайки си откършваше клонка. Никога не съм чула майка ми да викне по някой, напротив, ако се случеше на двора, дори пускаше който иска да си набере букет. А когато прецъфтеше и клонките с цвета изсъхнеха, една по една ги очупваше и винаги повтаряше "Колкото повече се бере, толкова повече цъфти, на местото на всяко отчупено прорастват най-малко две и догодина ще е още по-кичест и красив!"

......

         Вече 3-4 години всяка пролет, минавайки по същия тротоар и цъфналия люляк, чувам гласа на старата жена и инстинктивно поглеждам с периферното си зрение към първия етаж на блока, усещам гнева ѝ, как неволно се превърнах в нарушител и крадла заради едно клонче цвете.

          А когато прецъфти, се отрупва с изсъхнал цвят и никой не го прочиства, стъблото е цялото скрито в обраснали леторасли.

 

 

 

Божурът

 

         А толкова обичах да мириша цветята! Майка ми садеше всякакви и се грижеше за тях като за деца - пролет, лято, есен, зимата...

        Разцъфтя божурът. Огненочервен, омайно красив. Денят е слънчев и много топъл, аз коленича на земята и заровям детската си муцунка в рошавата червена топка и вдишвам аромата... Такава болка ме пронизва рязко, че в първия момент не разбирам къде точно, отскачам и пищя! Над устната, носът, всичко ме боли като попарено.

         Докато намеря някой и се оплача, се бях подула като свинска зурла. Оказа се, че или пчела, или оса ме е ужилила над горната устна под носа, тя си е била в божура, аз съм ѝ нарушила комфорта, навлизайки в личното ѝ пространство.

         От тогава спрях да ходя да мириша цветята...

© П Антонова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Кратки, но смислени разкази, в които има и хумор и доста философия. Начинът ти на писане бих го нарекла- право в целта! Има автори, които с многословието си стават отегчителни. Но при теб май не е така! Браво на Божуреното момиче!
  • Благодаря, Митване! Мн хубав аватар, поздрав!
  • Браво, Пепи! Вложила си умение и талант да опишеш тези случки!
    Поздравления!
  • 🌺🌻 🌺🌻 🌺
    И аз ви благодаря!
  • Много хубав текст. Съгласна съм с Люси!
  • Обичам цветята, а люлякът, той не е цвете, магия е...
  • Мил спомен. И ... някои хора са зли по природа. Целия свят мразят. Как ли живеят със себе си?
  • Пепи,поздравления! Хареса ми много. Прочетох го два пъти, при втория прочит просто ми замириса на люляк. Толкова са ми любими и люлякът и божурите. Не знаех, че колкото повече се чупи от него, толкова по-кичест става. Благодаря!
  • Люлякът и божурът ми харесаха. Имала съм и от двете преживявания. Благодаря!
Предложения
: ??:??