15.05.2020 г., 21:09 ч.  

Дух срещу Материя 

  Проза » Други
742 5 11
3 мин за четене

В юношеските си години се вълнувах силно от въпроса каква е ролята на материалното превъзходство за добиване на победа. Никога не съм вярвал в превъзходството на материята над духа. Както казва и самият Иисус - едно синапено зрънце вяра може да се противопостави успешно на цялата вселена. По аналогичен начин стоят нещата и в шаха. Търсейки възможно най-убедителен пример, за да докажа тази философия, най-накрая открих една изумителна по шахматна красота позиция. В нея белите разполагат само с дама и офицер, бидейки изправени срещу цялата могъща машина на черните, състояща се от абсолютно всички техни фигури и в добавка още три черни дами. И така: четири черни царици, два черни топа, два черни офицера и два черни коня - армията на Матрицата. Нима няма да могат да елиминират нещастния тандем от бяла дама и офицер?

 

А ето я впрочем и самата забележителна позиция:

 

Бели: Цд6, Де2, Оф5

 

Черни: Цб6, Да1, Дг3, Дх2, Дх6, Тф1, Тг6, Од1, Ог1, Ка4, Кц3, пешки: а5, а7, ф3, ф4, ф6.

 

На ход са белите.

 

Вие как мислите - какъв ще е изходът на тази битка? Въздържам се от подсказване, за да не подценявам интелекта ви.

 

Ето, че настъпи време да публикувам и самото

 

Решение:

 

1. Да6 шах!! - белите жертват царицата си. Това на пръв поглед изглежда като непонятно и  безумно действие от тяхна страна.

 

1...Ца6 2. Цц6!

 

Черният цар попадна в смъртоносен капан и многобройната му свита не е в състояние да го спаси. Белите разполагат с двойната заплаха: 2.Од3 мат и 2.Оц8 мат. Полетата д3 и ц8 са нефокални и затова черните не могат да предодвратят мата. Могат само да го отложат чрез:

 

2...Кб6, на което следва: 3.Од3 шах Кц4 4.Оц4 шах Кб5 5.Об5 мат.

 

Духът тържествува над тъмната материя!!!

 

 

 

 

 

 

Бел.1 на автора. Ако на а2 бъде поставена бяла пешка, а белият цар бъде преместен на д7, то отново Давид успешно противостои на Голиат. Как?

 

 

Бел.2 на автора. Поради липса на възможност за привеждане на шахматна диаграма в сайта, моля интересуващите се от подобни материали да отидат на линк: https://www.365chess.com/board_editor.php

Там ще видят надпис: Сlear Board . Да клипнат върху него. Ще се появи празна шахматна дъска и извън нея има бели и черни шахматни фигури. С курсора се хваща произволна фигура и се влачи върху дъската. Там тя може да бъде оставена на произволно поле. Така си нареждате позицията, която желаете. Ако искате компютърен анализ на позицията, отивате на надписа: Analyze Position и клипвате на него. Ако искате да играете с белите срещу компютъра в тази позиция, отивате на надписа: Play Position и клипвате върху него. Така можете да играете и шахматна партия срещу компютъра. Има и всевъзможни опции за регулация. Избират се на място.

 

Благодаря на Метеор, че с коментара си ме подсети да ви дам тази важна информация!

 

© Младен Мисана Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Стига бе! С толкова дами! Голям зор, да знаеш! За всяка коридор, охрана, кон... Че то, за коя напред?
  • Хубаво е. Само че аз си мислех, че съм с черните.
  • Бях допуснал печатна грешка. Черният кон е на а4 /а не на а5/. На а5 има черна пешка. Печатната грешка е отстранена. Формално погледнато, при повече от 1 черна дама позицията е илегална, но това не пречи да съществува. Голяма благодарност дължа на Метеор, Искра и Гобленка, че проявиха интерес към материала ми и за хубавите им коментари. Метеор и Искра, върнахте ме към "Седморката на Блейк" и Либерейтор - едно незабравимо време. Большое спасибо приятели!
    Благодаря за предложението ти, Приятелю Метеор, но аз вече играя в един от най-големите международни шах-сайтове - redhotpawn.com с близо 27000 члена и стигнах 3-то място. Партиите ми са на линкове:

    https://www.redhotpawn.com/chess-player/ilywrin

    https://www.redhotpawn.com/chess/chess-game-directory.php?isminiboard=on&uid=108563
  • Не съм шахматист, но, колкото за обща култура... Та... как са разположени 9ерните дами? В шаха има по една на цвят, а тук - 3?
Предложения
: ??:??