13.11.2007 г., 8:31 ч.

Как беше родена чалгата или защо Крум Страшни не влезна в Европата 

  Проза » Хумористична
1879 0 8
3 мин за четене

 

Как беше родена чалгата или защо Крум Страшни не влезна в Европата

Кървавите лъчи на слънцето запалиха хоризонта. Хора и животни се размърдаха, защото беше време за жътва. Вместо снопи от жито, щеше да има от човешки трупове. Всички боляри се бяха насъбрали във Великата шатра. Старият боляр отпи от прясното кобилешко мляко, но то само му загорча.

- В Константинопол откога си пият обезмаслено овче мляко, а ние тук сме още... ехее, 1,000 години назад. Още караме на кобилешко мляко! Върнаха ли се вестоносците? - запита той своя съсед и погали меча си. - Ръката ме сърби! Откога не съм ръчкал византиец в жлъчката!
- Че ръчни някои славянин - рече съседът му.
- А , не може. Нали са съюзници сега!
- Тихо! - извика някой. - Пратениците!
Неочаквано шатрата се изпълни с тишина.
- Ювиги! -войникът падна пред хана.
- Къде е твоят император? - очите на Крум Страшни пронизаха строго византиеца.
Войникът се облиза и запелтечи:
- Играе карти с генералите. Загуби императрицата на покер, иначе сам щеше да ти дойде на гости!
- Аххх! - изрева ханът и се хвана за меча. - Скъпо ще си плати това византийско псе. Какви му са условията?
- Император Никифор ще запази столицата и всичките и жители, ако се изпълнят следните условия.
- Какви са те?
- Първо. В Европа няма място за варвари и езичници. Ако България иска да бъде в Европата, ще трябва да приеме гръцката култура и религия. Храмовете на Тангра ще бъдат разрушени и ще се издигнат нови на византийския бог.
- Кощyнство, велики хане! - подскочи старият жрец. - За тези думи, заслужава да му се изтръгне езика...
- Мълчи, старче! - скара му се ханът. - Нека пратеникът да продължи. И какво още иска византиецът?
- Благородните ноздри на византийците не понасят конските аромати и затова ще трябва да закриете Първа, Втора и Трета Хвърковата Конска армия.
- Ами ние как ще се движим? - изуми се Асен. Кокалите ме наболяват от ревматизма.
- Императорът ще предостави безплатно каруци за всички Велики Боляри, а лично за хана - четири мемелюка от Африка.
- А кой ще тегли каруците?
- Как кой? Питайте своите съюзници, славяните. Нямате ли кози?
- Да, имаме - потвърди ханът.
- Е, тогава нямате проблеми.
- А какво ще правим с нашите пеши войници сега, като нямаме коне? - зачуди се ханът.
- Всъщност, ювиги, пешаците са излишни. Като България влезне в европейския съюз, ние ще се грижим за вашата сигурност. Но ако ювиги иска, може да си поръча 100 куртизанки от Константинопол.
- А бре, я да млъкваш! - ядоса се Крум Страшни не на шега. - На мене главата ми се е запалила, а ти за куртизанки ми разправяш! А какви са? Девствени ли са? - олиза се ханът.
- Да, ювиги! - ухили се византиецът.
Старият боляр Асен сръга хана в реброто и той изпъшка:
- Ъъъ... и какви още изисквания има Никифор?
- Ще трябва да закриете Първа и Втора Вятърна мелница край Козлодуй. Пречат на корабоплаването и нарушавало екосистемата. Освен това вашия рудник и работилница за мечове и щитове край Кремиковци. Много замърсяват околната среда! А после това ще трябва да се забрани Деня на Кукерите. Те плашат малките деца и ги карат да сънуват кошмари! Освен това вместо "Аз съм българче" ще се рецитира в училище "Аз съм византийче!"
- Аз, неговата мамка византийска, така ще го вкарам в Европата набързо! - избухна хан Крум и скочи от мястото си.- Ще му кажа аз на него кой...
- А бре, чакайте, бре хора! Аз съм само вестоносец!
- Иди при Никифор и му кажи да заповяда в моята столица. Ще му приготвим хубаво посрещане!
...
- Ювиги - Асен се размърда и замълча, сякаш търсеше подходяща дума. - Каква е думата ти?
- Щом Европата е решила да ни дойде на гости, ще ги посрещнем, както и се подобава!
- Как, ювиги?
- Ами много лесно. Ще поканим византийците на едно угощение във Върбишкия проход. С хляб и сол ще ги посрещнем. Я се обади на придворния диригент. Ще трябва да репетираме песента:
-
"Хан Крум с двата ножа, мале, ха
Хан Крум с двата ножа, мале, ха!..."

И накрая скачаме по масите и най-цивилизовано продължаваме чалгата...

...
За съжаление, хан Крум не влезнал в Европата, нито пък получил 100 девствени куртизанки. Но за радост пък се родила чалгата... Много хора са забравили този изключително важен факт, но за това пък нали си има историци да им припомнят историята!

Послеслов:

По идея от предаването на клуб НЛО от 2001 година.

© Кольо Карпела Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Много ми хареса! Можел си да пишеш и забавни неща... Браво! Аз, дали от ранния час, или от заплеса ми по историята, не видях никакви грешки. Та Крум Страшни наистина бил страшен.

    Поздрав най-сърдечен!!!
  • xaxa, kумец не се засягаи

    маитап да става

    аз нямам нищо напротив граматиката, само че винаги ми е била скучна...

    също като руската граматика или англииската

    иначе аз съм съгласен с тебе че е важна

    сега като чета по интернет е настанало едно време на грандомания в България- всички фирми и малки и голями се преварват да имат по оригинално англииско звучение като Инфинити Пропърти унлимитед гроуп и така нататък...

    сега е настанало време не само за икономическо поробяване, но културно и духовно...
  • Аз попитах дали са ефект някакъв или трябва да ги оправям. А иначе, май редакторите наистина се превръщаме в учители по Български език. Поне да можехме да ви научим, че е важен този предмет за пишещите братя...
  • граматиката за книжните плъхове да имат с какво да си уплътняват времето...

    по-важна е идеята...

  • хехехе*, Коле...
    Кумеца, е един от уважаваните редактори тук. (Няма нужда да е учител, за да те попита нещо подобно).

    Наблегни на граматиката!
  • хехе, кумец ти да не си учител по литература?

    правописа и граматиката не са моето форте...

    затова и винаги по литература учителят ми намаляше отценката...

    не знам дали мемелюк съм я написал правилно... а другите се постарах да го оправя


  • Разсмя ме, честно! Всичко с цената си, както се казва!
  • Нарочни ли са правописните грешки като "конущество", вместо кощунство и някои други?
Предложения
: ??:??