26.07.2016 г., 10:56 ч.  

 Караминьол (3) 

  Проза
805 2 6
Произведение от няколко части « към първа част
2 мин за четене

Баща му от ранна възраст го поучаваше: Общото количество на свободата е постоянна величина. По тази причина в тоталитарните общества цялата свобода е съсредоточена в ръцете на един човек, давайки му безгранична  власт, а у останалите тя е просто нула, и обратно - в демократичните общества тази свобода е разпределена на множество по-малки порции в ръцете на мнозинството. Немлад все по-ясно осъзнаваше, че е "странник в странна страна", защото бе имал нещастието да се роди в Татония, държава, която твърде дълго бе управлявана от Тато и постепенно превърната в един огромен и потъващ "Татоник". "Кораб", който никога нямаше да има героичната участ на "Титаник" и да се сблъска с айсберг, за да загине с достойнство, а просто бавно, мъчително и неумолимо потъваше в тинята, създадена от управниците му, докато милиони "плъхове" мигрираха от борда му с "лодки" собствено производство и с лелеената мечта да се спасят и осъществят еснафските си идеали. Поразяваше го стоицизмът на сънародниците му да търпят безмълвно и безкрайно гнета и нескончаемите експерименти на управляващите и същевременно да подкрепят тези управници, скандирайки с обезумели от глад очи от площадите на Лукановата зима - "Андрей в мрак и в студ сме с теб" /при Луканов имаше продължителни режими на тока и чудовищни опашки за хляб, кисело мляко и пр./.  Това беше т.нар. стокхолмски синдром - сърцевината на българина. Той се чувстваше добре, когато го довеждаха дори и в мирно време до условия близки на Ленинградската блокада. Гласуваше отново и отново за собствените си палачи-термити, които изядоха в родината си даже и пясъка, за да го повърнат в луксозни вили с Неронов блясък. Другите две неща, които свързваха българина с Швеция бяха известни от памтивека - "шведската маса" и "шведската тройка". Откакто бе научил за ордите на Кубер и Исперих, извършили своето "околосветско" пътешествие, в разрез със завета на баща си хан Кубрат, за да акостират на балканите, все повече му се натрапваше приликата между българската и еврейската участ. Евреите 40 години бяха митарствали из пустините, след като напуснаха Египет, за да намерят най-накрая своята обетована земя - Ханаан - единствената страна, сред заобикалящите я, в която нямаше петрол. А какво намериха българите? Едно наистина райско кътче - един истински Едем, който, обаче, те не заслужиха. Спомни си за уроците по биология. Как учителката, която всички негови съученици наричаха Зверозъба, преподаваше за змиорките и за тяхната феноменална миграция до Саргасово море - разположено на другия край на планетата. Там те хвърляха хайвера си, за да продължат своя род. Дали в българина някой от научния елит на Сивите или на малките зелени човечета, не бе имплантирал ген на змиорка? Натрапваше се явната прилика между редовия българин и жената от вица, която била изнасилена от някой си, който след изнасилването я завързал за дърво. Крещяла безумно клетата: спасете ме. И ето - пристигат двама, разпитват я какво се е случило, а тя отчаяно и с възмущение им обяснява. Тогава я развързат и я изнасилват отново, а после пак я завързват за същото дърво. И отново дамата крещи: спасете ме. И ето - задават се четирима и историята се повтаря. И така нататък...докато най-накрая минали тридесет и двама. Когато я попитали какво се е случило, тя отговорила само: хеби, не питай!

 

 

 

» следваща част...

© Младен Мисана Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Много интересно разказано! С такива произведения може пък да се събудим и да променим съдбата! Поздрави!
  • "Дали в българина някой от научния елит на Сивите или на малките зелени човечета, не бе имплантирал ген на змиорка" Винаги съм знаела, че сме рожба на някакъв дефектирал експеримент. , но това със змиорката определено е точно и много вероятно.
  • ,,Татоник" бе поел курс на Север към ледовития океан и там щеше да заседне завинаги, така че по-добре е, че затъна в тинята, Младене! Да се надяваме, да дойде прилив и да заплува в правилната посока!
  • Чета прозата ти с интерес, Младене. И я можеш!
    Поздравления, Мисана!
  • Може би нямаше нужда да е толкова иносказателно. Нещата в тая прокълната държава трябва да се назовават с точните им имена.
  • С лирическия герой Немлад имаме нещо общо. Той е осъзнал, че е "странник в странна страна" а аз понякога си задавам въпрос: "Дали аз съм странната или това, което ме заобикаля"?
    Отново прочетох с интерес и съм в очакване на продължението!
    Поздрав, Младене!
Предложения
: ??:??