8.03.2009 г., 13:09 ч.

Късмет до поискване, Глава 3, Доктор Савчева 

  Проза » Повести и романи
1975 0 28
14 мин за четене

Протегнах се в леглото като принц. Лек ветрец играеше с копринените завеси и се загледах в отразената светлина. Миришеше вкусно на млечна баница и печено сладко от зрели смокини. Баба бе решила да ме угои. Седнах в леглото и се облякох бързо. Застанах на вратата и огледах като изследовател кухнята. Чак сега видях колко е чисто и подредено. Простичко и мило. Шарени перденца от плат, същият като покривката на леглото, едноцветни възглавнички и мушама в тон. Баба ми имаше вкус.

На поставка над чешмата висеше бяла марля с извара, оставена да се отцеди. Като малък я стисках с ръце, мислейки, че така ще стане готова по-бързо и ще мога да намажа дебел слой върху филия, за да я изям с най-сладкия домат от градината, докато потече червения сок по брадата и тениската. Имаше светла магия в къщата и всичко около нея. Баба като магьосница внасяше уют, красота и сладост и в най-малките неща.

Гледах колко е хубава още. С дълга, почти черна коса, вързана на дебела плитка, стройна като модел на „Визаж”. И дядо ми си го биваше също. Имаше мускули като камък. Изглеждаше по-як от баща ми. Беше опасно чаровен, като се усмихнеше и тръснеше лудо глава. Майка ми го мрази и не мога да проумея тази вражда. Може би е нещо тъмно и страшно, защото никой не я споменава тук. Сякаш съществуваме само аз и баща ми.

Загледах се в кучето през прозореца - огромно рошаво четириного от неизвестна улична кръстоска, почти бяло на цвят и любвеобилно към всички в дома като коте. Беше се приближило до една маргаритка и я разглеждаше с интерес. Помахваше леко с опашка, дръпваше се от цветето и се приближаваше пак. Отварянето на печката ме върна обратно в кухнята.

Баба се наведе и извади тавата със сладко. Завъртя я насам и натам. Смокините, златисто кафяви, хрупкави, плуваха в ароматен сос. Гребна капка сироп с малка лъжичка и го пробва върху кожата на едната ръка.

- Капката като заспи, е готово – показа ми гордо тя.

Взе малък букет индрише, изми го обилно с вода и го топна в тавата. Замириса на детска душа. Обожавах печеното сладко на баба. Тя го правеше дълго, сменяше няколко пъти силата на огъня, после пъхваше орехчета между смокините, сипвайки ги в малки бурканчета. Ръцете й пипаха бързо и много чевръсто. Гледах я как преглежда като хирург всяка капачка. Сладкото трябваше да бъде перфектно.

- Горан Старши каза да го изчакаш. Днес му е ден за Савчева. Нареди да идете заедно - и се усмихна едва-едва.

Отсипа сладко в няколко малки чинийки. Отметна плитката и сложи пред мен едната. Ароматът на смокините проникна до дъното на душата ми и усетих как устата ми се напълни със слюнка. Баба разбра, че умирам от глад и ми подаде лъжичка.

- Едната да си полееш баницата.

- А другите? - погледнах я учудено аз.

- Ще дам на съседките, чедо. Грехота е.

Баба имаше странни разбирания. Грях бе дрехите да висят на простора по тъмно. Грях беше да имаш, а да не дадеш на някой в беда. Но към греховете на дядо бе учудващо снизходителна. Може би бе идеалната патриархална, или по-точно, модерна жена. Преди да излезе с чиниите, попитах нервно:

- Болен ли е от нещо дядо?

- Неее - баба ми смигна и се засмя. - Профилактично. Мери им кръвното, захарта, казва им да не пушат. Да ти кажа честно, откакто ходи при Савчева, връща се хрисим и кротък. Иди, разходи се и ти.

- На мене нищо ми няма - опънах се като магаре на мост.

- Щом дядо ти ходи, има. Тъкмо ще кажем на майка ти, че те наблюдава лекар. Хубавица е тя. Градска жена, ще видиш. Като се върнете, ще направя печена царевица. Ще има жар от огнището, ще хапнете „цар кубак”.

Помогнах на баба да подреди сладкото в казана отвън и се зачетох в една стара книга, докато чаках дядо. Не ме свърташе. Излязох при нея пак.

- Не може ли да опечем „цар кубак” и сега?

Тя се засмя отново.

- Mного си градско, бе, чедо. Без жар каква царевица ще опечем? Като се върнете, ще има за всички. Аз ще я завия в шумки до пепелта, няма да изстине, нито да изгори.

Загледах се в градината на двора. Бе подредена по особен начин. Дали всяка сутрин влизаха да чистят тревите в нея, не виждах нито един плевел между редовете с домати.

Горан Старши си дойде чак на обяд. Изкъпа се в „Слънчева вода”. И аз направих така. Баба имаха в двора огромен бидон, в който водата ставаше вряла от слънцето и се къпеха в откритата баня с нея. Удоволствието беше невероятно. Имах чувството, че стоплената от Южното слънце вода излъчва особен аромат и енергия.

Дядо се появи на вратата и ахнах. Стегнат, ухаещ на черен „Деним”, с палав поглед в очите, сякаш не отиваше на лекар, а на среща. Огледахме се взаимно критично. И баба ни огледа и се засмя.

Селото беше малко и нямаше здравна служба, та биеха път до съседното – на два километра пеша. Вървяхме по пътя и си говорехме дребни неща. Разсеяно хвърлях поглед на нивите. Силно впечатления ми направи една. В нея липсваше дори единствена малка тревичка. Дядо улови моя учуден поглед.

- Това е нивата на дядо Илия. Моят учител по градинарство. Най-великият. Всичките му градини са така. Макар че е стар и е болен, не позволява тревичка да вземе въздуха на зеленчуците в нивата. Това е да имаш градинарска душа. На връщане ще минем да го видим. С бабата вече не могат, но пак са се напънали да берат шипки и да ги нижат. Гледат да помогнат на децата в града.

Не ми стана ясно и го погледнах объркано.

- Не става дума за шипки за мармалад, а за лютиви чушлета. Интересна гледка и мирис е, а ако забравиш да си измиеш ръцете след низане, е особено интересен вкус.

За да не мълчим, дядо поде инициатива за разговор.

- Савчева е чаровна жена. Сочна, пищна и сладка - Горан Старши ми намигна и подсвирна с уста.- Всеки петък ходя при нея. Кръвно, това–онова - и ме потупа приятелски по гърба.

Спрях като закован. Нивата с фъстъци отсреща сякаш нарочно се разлюля. Гледах зелените храстчета, мокри от поливането сутринта, пясъчната почва се огъваше под краката ми и не можех да проумея чутото.

- Ти изневеряваш на баба?

- Слушай, момче – дядо спря също и се загледа в далечината, слагайки пред очите ръка. – Ако миришеш с години най-скъпия, фин аромат, преставаш да го усещаш. Ако имаш прекрасна роза, трябва от време–на време да помиришеш една хризантема, за да си върнеш вкуса.

- Значи отиваш при хризантемата? - засмях се кисело-иронично аз.

Имах желание да метна в канала до пътя дядо, където водата весело ни се смееше, но само махнах възмутено. Жабка скочи пред мен във водата и ми се стори, че се оплези, нахалницата. Отиването до здравния пункт ми се стори ужасно предателство. Дядо бавеше отговор. Бяхме спрели и всеки от нас изучаваше върховете на обувките си.

- Може и така да се каже. Пък кой знае, момче, може да ти излезе късмет и на теб - и се засмя, сякаш се сети нещо внезапно.

До края вървяхме мълчаливо, всеки вглъбен в своите мисли и съмнения.

Здравната служба дремеше в късния топъл следобед. Хората бяха на работа и в коридора бе празно и хладно. Миришеше на препарат и тишина. Прескочихме до магазина отсреща и дядо купи кафе, бонбони и сладолед. На моя учуден поглед отвърна:

- При дама се ходи така.

Почука три пъти и тънки токчета приближиха. Вратата отвори красива зряла жена. Престилката със сигурност бе облякла на голо, бельото ù прозираше през плата. Бе сочна и пищна, с някакъв агресивен чар. Баба бе права, градска жена. Заприлича ми на узряла праскова, от онези, дето са сладки и лепкави, та сокът им ти потича по брадата. Беше може би на 40, с гъста червена коса и черни като маслини очи. Странна комбинация, но много изкушаваща.

- О, днес сте двама? - огледа ме като вкусно месо, а после погледна и дядо - Първо ще влезеш ти.

Чаках отвън и си мислех какво правят вътре. Едва ли му мери кръвното половин час. Чувах приглушено движение и усещах с всички сетива, че дядо се забавлява по най-мъжкия начин. Когато излезе отново, Савчева приличаше на доволна персийска котка. Очите ù светеха, а кожата излъчваше аромат. Устните ù бяха пресъхнали леко и тя ги облизваше с върха на езика. Изглеждаше точно като задоволена жена. Бях имал това онова с мадами, бях правил секс и френска любов, имах самочувствие дори на сваляч, но така не бе изглеждала нито една сладурана след моите нежност и ласки.

- Заповядай, Горан Младши – усмихна се и намигна на дядо тя.

Влязох в кабинета като на тръни. Моята увереност на сваляч за секунди се изпари, чувствах се неуверен и ръцете ми се изпотяваха странно. Започна да ме разпитва невинно за здравословни проблеми, за момичета, премери ми кръвното, сложи слушалка да чуе сърцето ми и усетих как отмалях. Не можех да контролирам възбудата си и тя я усети. Прокара ръка по гърба ми и ме погледна лакомо. Погледнах я и изстрелях направо:

- Ти прави ли любов преди малко с дядо?

Тя се усмихна едва. Прокара ръка по косата си. От движението престилката се разтвори леко и аз не можех да откъсна поглед от стройните сочни бедра. Лекарката се наведе над мен, долепи устни до ухото ми и прошепна:

- Запомни от мен, Младши, мъжкарят няма възраст и граница. Дядо ти е страхотен мъж, трябва да понаучиш от него това-онова. Най-вече да не задаваш излишни въпроси за очевидни неща.

Прокара ръка по гърдите си, разкопча двете копчета и плъзна ръка и по мен... Когато излязох навън, вече прекрасно разбирах защо дядо се връща хрисим и кротък след посещенията при тази жена.

- Как е моят наследник? - Дядо се беше изправил и се усмихваше леко.

- Малко мъжки уроци ще му дойдат добре - усмихна се в отговор тя. - Но е чаровен и смел. Другата седмица да е сам.

И затвори вратата тихо, сякаш бе кралица и се оттегляше в своя палат. Сладка жена. Никоя от моите софиянки не можеше да ù стъпи на малкия пръст. Колкото до тези мъжки уроци, щях да преговарям с дядо. Явно знаеше от онези тайни, дето ги няма по книжките, порно-филмите и тийнейджърските форуми. Само трябваше да измисля как да се реванширам.

Бе почнало да захлажда и ние мълчахме отново. Подритвах неспокойно камъчета по пътя и се чудех как да подхвана разговор.

- Ще ме научиш ли на всичко, което знаеш - почнах направо, защото усетих, че трябва да постъпя точно така.

Горан Старши спря и ме гледа няколко минути изпитателно.

- Имам едно условие само. Тоест - едно с половинка.

Кимнах, съгласен на всичко – исках да задоволявам мадами, както дядо беше направил преди по-малко от час, исках и мен да ме гледат така, сякаш съм бог и заслужавам всички удоволствия. Каквото и да поискаше, щях да му кажа - да.

- Всеки ден ще идваш с мен да работиш. И няма да правиш фасони, че си уморен, че е жега или да измисляш плитки лъжи, че те боли глава.

- Дадено – гледах го право в очите. Бяхме мъже и трябваше да се разберем. Това не бе детска игра, нито шега, а истинска мъжка дума.

- И нито дума за Савчева.

Кимнах отново с глава.

Прибрахме се в село. Тръгнахме по някакъв заобиколен път. Явно отивахме към къщата на дядо Илия. Скоро стигнахме до потока с алея от орехи и едри узрели сливи. Къщата до тях, порутена и занемарена с години, тъжно се очертаваше на фона на залеза. Влязохме през разнебитена врата, завързана с тел и изкачихме каменни стъпала. Вратата беше отворена. В коридора седяха дребничък старец и баба, а пред тях огромен куп с шипки, червени и зелени. Двамата бяха грабнали по една дълга игла и нижеха чушките на звезда, после ги разнизваха в низи от канап и дядото ги закачваше на чардака да съхнат.

- Малко помощ искате ли?

Дядо седна с идеално изгладените панталони на пода. Свали ризата и аз останах учуден колко е стегнато още тялото му под нея.

- Ще се изцапаш, чедо - запротестира жената. – Ние ще ги изнижем, и утре е ден.

- Няма, ставай малко да си починеш, ние с внука сега ще изядем тоя куп.

- Тогава ще ида да ви направя чолбур.

Бабата стана бавно, подаде ми иглата и изчезна в кухнята. Названието на ястието ми бе съвсем непознато, но дядо го изслуша спокойно и кимна, което значеше, че нямаше да има проблеми.

Поколебах се да сядам ли с новите дрехи на пода. Дядото беше облечен в стари, но чисто закърпени дрехи. Да поискам да се наметна с нещо, щеше да се обиди. Последвах примера на Горан Старши. Свалих ризата и седнах на пода по турски. Гледах как нижат сръчните ръце на двамата и бързо влязох в час.

- Който наниже повече, ще го почерпя шишенце от мойта ракия - каза дядо Илия.

Засмях се, но дядо ме изгледа страшно.

- Не е ракия, а еликсир. Прави се само от бяло грозде без никаква захар. Такова нещо не си опитвал в живота си. По-добра е дори от смокиновата.

- Дръж се тогава - намигнах му аз.

Старецът и дядо заговориха за политика и аз използвах тяхната приказка, за да нанижа повече низи от чушки, но тъкмо когато си мислех, че съм повел с низа и половина, набодох пръста с игла.

- Стига ти толкова - старецът ми погледна ръката. - Бягай го припикай.

Погледнах го слисано.

- Слушай какво ти се казва - добави и дядо - у дома ще промиваме с кислородна вода. Още малко остана. Ще разделим братски наградата.

Стоях и се чудех да направя каквото ми казват или не. В това време бабата се показа от кухнята и съобщи, че чолбурът е вече готов. Измих си ръката старателно със сапун и реших да пропусна съвета на двамата дядовци.

Ядяхме на мъничка маса със зелен балатум вместо мушама. Яденето се оказа варени в сос яйца на очи - вкусно и много ароматно.

- Харесва ли ти - попита ме кротко жената - с чубрицата и червения пипер от твоята баба го правих. На времето аз я научих. Сега вече не мога, но тя пък ми носи. Златна душа е тя.

Сбогувахме се с учителя по градинарство на дядо, който ни изпрати чак до улицата и не забрави да ни покани пак. Носехме малкото шишенце с ракия и мълчахме. Срещата с тези хора ме разтърси дълбоко. Страдащи чисти души, които в своята късна, напреднала старост, мислеха пак единствено за децата в града, без да усещат своята болка и немощ.

Минахме през магазина срещу нашата къща и дядо купи шоколад и сметана. Продавачката го погледна усмихната. Дядо в отговор също някак палаво се засмя.

- Баба ти ги обича много – смигна ми лекичко той. – А и аз няма точно сега да рискувам.

Кое е забутано в селото? Моят собствен модерен баща не е говорил така никога с мен. Майка ми и баща ми спяха отделно, откакто ги помня, а баба и дядо се радваха на живота без притеснения и фалшиви ограничения. Тук започваше да ми харесва. Макар че Адът още не беше Рай, имаше светлини в тунела.

Дядо ме сбута в ребрата с новина.

- Утре ще ходим на плоча. Избери си дрехи за късане. Ако нямаш, аз ще ти дам.

- Какво значи „на плоча”?

- Утре ще разбереш.

Вечерята бе някак умишлено дълга. Дядо правеше комплименти на баба, хвалеше яденето и питаше за цветята в градината. Разтягаше времето, да не проличи, че се е любил с друга жена. Заразпитвах за хората, у които ще работим на другия ден. Той ми разказа това-онова. И когато стана 12, заяви тържествено, че е „уморен”.

- Време е, синко, за лягане. Ние ще се изкъпем с баба ти. Гаси лампата и послушай музика.

Намекът беше ясен. Дядо е вече готов. Имаше нещо първично в отношенията му с моята баба. Ако баща ми е бил като него, защо вече не е? Защо са се скарали с мама? Имаше време да разбера, сега трябваше да си лягам. В тъмната баня на двора, скришом от очите на хората, бяха разрешени много неща.

Лепнах слушалките на ушите, пуснах музика колкото мога да понеса, изтегнах се гол като принц в леглото и гледайки сенките върху тавана, мислено се върнах в здравната служба, за да свърша страстно това, което следобед май не успях.

© Илияна Каракочева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Бреййй, че село, и какви нравиииии! Ние тука пасти да ядем ! Страхотно е Инче,хич и не подозирахкакъв първичен живот кипи в това село
  • Ако в живота опростяваме по детски нещата, ще можем да им се радваме по детски. Права си, Мариана! Поздрави и хубав ден!
  • "Замириса на детска душа"
    Може би не е най-обобщаващият за тази глава цитат, но ако в живота опростяваме по детски нещата ...
  • Явно е крайно време да пусна съобщението във форума за представянето на сборника. Благодаря ти за интереса. Ще ти отговоря подробно лично. А романът, моля се да намеря малко пари до есента и да си го подаря за рождения ден, защото го написах с цялата ми любов към моя Юг. Поздрави!
  • Илиана, разкажи мила повече- в кой град, в колко часа... за да видя как от дън гори тилилейски ще организирам нещата. Наистина много ми харесва това, което пишеш. Ходила съм по вашия край. Там всичко е по-различно. Природа, хора, отношения... Светли са ми спомените. Пак ще намина да се информирам.
  • Сърдечни благодарности, Тамара! И аз много харесвам нещата , които създаваш. Поздрави!
  • Благодаря ти, Антонела! Ще се радвам лично да ти подаря сборника с разкази! Поздрави и усмивки!
  • Да, Илияна и аз чакам сборника, че напоследък ми е трудно да чета дълги текстове в интернет. От ЕГН-то ще да е . Поздрави! Хареса ми!
  • Добро и усмихнато утро, Светлана! Сборникът с разкази "Балкански ветрове" може да се получи срещу една детска усмивка на представянето му на 27 март. Книгата не се продава. Само се подарява. Заповядайте на представянето! Ако вие не можете, изпратете някого- ще я надпиша специално! Поздрави и наистина хубави неща да ви се случват!
  • Здравей Илиана, усмихнат и ведър ден! Къде може да се намери този сборник "Балкански ветрове"? Харесвам нещата, които правиш с любов и вещина. Харесвам посланията им. Начина на изграждане. Въпросите, които пораждат. Отговорите, за които ни вдъхновяват. Отговорността, с която гледаш на "писаното слово". Готовността да общуваш чрез сайта. Раздавайки се. Ведро. От сърце! Успех!
  • Благодаря ти, Татяна! Много ме топли това, че частите на романа се четат с душата, че се премислят, претеглят и будят въпроси. Продълженията са готови, само имат нужда от редакция още малко. Поздрави и слънце и вдъхновение ти пожелавам!
  • Поздравявам те Инче! Вече два пъти го чета, вчера тъкмо пуснах коментара и ми се изключи нета, имаме си проблемче! Както обикновено след творбата, чета коментарите... Твоя разказ е много жив и автентичен. Който се съмнява в написаното, наистина не знае какво е истински мъж и то красавец.В реалния живот има и такива!!! Е, ако твоя лирически е реалност, да е жив и здрав и дано предаде на внука това, което на сина си не е успял! Чакам с нетърпение продължението !
  • Благодаря, Деси! Направо не знам какво друго да кажа! Поздрави и усмивка!
  • Завладяващ разказ-който ще се учи от него да се нареди на опашка!
  • Благодаря ти, Виктор! Поздрави и успешна седмица!
  • Хареса ми Илияна. Прочетох го с интерес. Прочетох и коментарите. Спомних си за заключението на първата книга "Войникът Щвейк" на Гашек. Там той отговаря приблизително по съшия начин както ти на Милен на хора възмутени от неговия герой Пан Пеливец. Той казва така. Пан Паливец е такъв какъвто е защото той си е такъв в реалния живот и се държи и говори точно така. Така че ще кажа само следното. Ако Др. Савчева и Дядо Горан се държат в реалния живот така както си ги описала в историята можем само да се възхишаваме на майстрорството ти. Ако ли не, то само ти си знаеш защо си ги описала така а не иначе. Поздрави и от мен. И оставам читател и почитател на историята ти.
  • Надя и Петя, честит празник на патерица, момичета! Да сте ми живи и здрави! Много любов да има в дните ви! Благодаря за пожеланията и за това, че пак сте тук и сте харесали отново откъсчето от романа!
    Поздрави и прегръдки! И вас ще ви чакам на 27 март!
    Усмивки от мен!
  • "Срещата с тези хора ме разтърси дълбоко."

    И мен!!!
    Толкова увлекателно пишеш, че просто нямам думи!
    А сърцето ми затупка по-ускорено от който и да е друг път!
    Страшно съм впечатлена!!!

    Бъди честита, мила!
    Днес и завинаги!
    Бог напред и ти след него!
  • Удоволствие си!!! Искам и аз в това село! Животът е толкова истински там!
    Честит празник и от мен! Желая ти всичко истинско, което не може да се купи! С обич... И благодаря за ... насладата!
    "Замириса на детска душа."
  • Честит празник, Поли! Честна Македонска, ще пускам редовно по една глава всяка седмица! И ще те чакам на представянето на "Балканските ветрове" на 27 март непременно! До няколко дни ще пусна съобщението във форума. Благодаря ти, че се отби на гости и в трета глава на моя малък роман!
    Поздрави и прегръдки!!!!
  • Честит празник, Ина! Много, много любов ти желая!
    И аз се пречаках, но си струвало!)
    Но не бави другата част
  • Ради, зависи от дядото, зависи от внука. Ако си прочел внимателно и първа, и втора глава, нямаше да бъдеш изненадан.
    Поздрави!
  • Ти удари котката в дирека. Все се е случвало баща и син да станат баджанаци, но за дядо и внук не бях чувал.
  • Честит празник на момичетата! А сега да отговоря на всички по реда си.
    Милен, как да разбирам написаното? Кое те възмути? Животът е толкова сложен, колкото сами го направим.За мен няма нищо за изчервяване, такива неща се случват навсякъде. И са естествени. Нормални. Поне аз така си мисля. Поздрави!
    Благодаря за поздравите, Мария! Кое е смущаващо? Една красива жена, разкрепостена и гореща, няма ли право да се радва на мъжката красота, а и те на нейната? Честит празник и на теб и поздрави!
    Светлана, и аз се изчаках, но трябваше да пуснем за печат сборника "Балкански ветрове". Радвам се, че ти е допаднало написаното.Поздрави от мен!И усмивки!
    Ивана, удоволствие за мен е да разбера, че си прочела и харесала и третата част на романа. Поздрави и усмивки и светъл празник!!!
    И се чувствайте специално поканени за представянето на сборника на 27 март! Ще пусна след няколко дни съобщение във форума!
    Благодаря ви, че сте тук!
  • С удоволствие прочетох.
    Благодаря ти, Илияна!
    Честит празник!
  • Честит празник! Хайде бе Жена, изчака ми се душата, ама пък си струваше! Поздравявам те! Страхотно е!
  • Леле, Ина, доста е смущаващо, но пък е толкова добре написано!
    Честит празник и пожелания за много щастие!
  • От това се изчервих, честен кръст.
Предложения
: ??:??