2.07.2006 г., 13:46 ч.

Люти лакърдии - VI част 

  Проза
1341 0 1
13 мин за четене

                                               

                                               МАХМУРЛУК

 

Махмурлукът е много лоша болест. За да се предпази чо­век от нея има само един единствен начин - да не пие алко­хол. Няма на света пияч, който да не е страдал от махмурлук. Най-силно е страданието сутрин, след весело прекарана нощ.

За лечението му се използуват различни начини и илачи. Заболелите за първи път го лекуват като връщат всичко изпи­то и изядено обратно, а след това с хапчета против главобо­лие. Това лечение трае един, два дена, а преболедувалия не се сеща за пиене цяла седмица.

Лечението при хронично болните трае само няколко часа. Илачите са различни - клин клин избива; силно кафе; горе­ща шкембе чорба, отровно подлютена и подкиселена, съпро­водена със студена бира „за хастар".

Гостилницата на Петър Мърцината беше едно от лечеб­ните заведения за реанимация и лекуване на хронично болни­те от махмурлук. От ранни зори болните търсеха помощ и илач. Персоналът се състоеше от Мърцината - собственик и главен готвач и келнера Славчо Хайде Хайде, който пръв опит­ваше лечебния елексир на заведението. Той беше дребно чо­вече, облечен в черен костюм, върху който надяваше отпред една бяла престилка. Мюзевирите го бяха кръстили „Хайде Хайде", защото за щяло или нещяло казваше „Хайде, хайде!" - доказателство за интелегентността му.

Една сутрин, нетърпеливо разхождащ се около гостилни­цата пациент, едвам дочакал Славчо да отвори вратата и се мушнал в заведението. Седнал на една маса и поръчал:

- Келнер, една жешка чорба, ама да пари! След минута Славчо се отправил с танцова стъпка и чи­ния в ръце към масата на нетърпеливия клиент. Още не я сло­жил на масата и онзи казал:

- Казах ти жешка чорба, да пари! Таа не е жешка! Славчо го погледнал и върнал чорбата на Мърцината, кой­то му сипал нова. Поднесъл я на клиента, но онзи я върнал отново. Това се повторило няколко пъти, а заведението за­почнало да се пълни с редовните клиенти. Накрая келнера не издържал, сложил чинията с чорбата на масата и ядосано по­питал:

- Абе, ти от дек' знааш, че чорбата не е жешка, като не си я вкусил даже? Хайде, хайде казвай!

- У сичките чинии, дек' ми ги носеше, палецо ти беше натопен у чорбата. А я сакам она да пари! Дошъл съм тука от зор. Шъ ми донесеш такава чорба, дек' чинията не можеш да гя държиш с гола ръка, а само с кърпа! Разбра ли! А сега ми дай ютата чушка!

- Те сега! - рекъл Славчо. Завърнал бялата престилка и от малкия джоб на панталоните си извадил едно напукано люто чушле. Отхапал част от него и му подал отхапаното с думите:

- А сега, кажи нещо!

                                               ФАТАЛНОСТТА

 

За улеснение на курортистите от София и Южна Бълга­рия, Врачанската транспортна кооперация „Христо Ботев" поддържаше автобусна линия Лакатник-Вършец. Линията се обслужваше от един автобус (или рейс, както се наричаше тогава) „Опел Блитц" на прилична възраст. Сутрин в девет часа тръгваше от гара Лакатник, а в шестнайсет часа тръгва­ше обратно. Маршрута му беше такъв, че пресичаше билото на Стара планина при село Осиково. Пътници дал Господ, защото по това време Вършец беше един от малкото курорти, достъпни за тънкия джоб на повечето от българите.

Екипажът на линията се състоеше от Григор Палаврата - титуляр шофьор, Гочо Папагало - помощник шофьор и Начо Туртата - стажант ученик. Последният не влизаше офици­ално в екипажа, а Палаврата го беше приел неофициално и той пътуваше от Дупни връх до Вършец и обратно. След като се качеше в рейса, Туртата сядаше до Палаврата, изваждаше една голяма, колкото волана на рейса турта (питка), хващаше я с двете ръце като волан и следваше движенията на Палав­рата при управлението на рейса. Когато на обяд стигаха във Вършец, Палаврата разчупваше туртата на две. Едната поло­вина изяждаха, а другата я прибираше за вечеря. Това се пов­таряше всеки божи ден.

Преди тръгването на рейса имаше цял ритуал. Палаврата проверяваше гумите и външния вид на рейса, вида и състоя­нието на багажа, който се поставяше на покрива на рейса и се подреждаше от Папагало. Оглеждаше пътниците, сядаше на мястото си, прекръстваше се и даваше знак на Папагало да завърти манивелата за палене. Като запалеше, изчакваше Па­пагало да се качи, плюеше си на ръцете, включваше на скорост и потегляше. От плюенето на ръцете волана беше хва­нал два пръсти покритие, което се беше напукало и прилича­ше на абисинска почва след едногодишна суша. Когато го питаха защо си плюе на ръцете той отговаряше:

„Т'ва ми е мотиката бе, Пич! С нея си изкарвам лебо".

Както вече казах, пътя се виеше по склоновете на Стара планина, докато стигнеше билото й, т.е село Осиково. Палав­рата караше само на първа скорост. В рейса бучеше като че ли пътниците се намираха в аероплан.

При едно такова пътуване се случиха странни неща. Палаврата стиснал здраво волана и вперил взор напред, под ко­зирката на шофьорската си шапка, която сваляше само кога­то спи, натиснал педала на газта до край, внимателно пробираше дупките по пътя. Не беше в настроение, защото беше сънувал лош сън, а той като всички шофьори беше фаталист. Караше нащрек и очакваше какво ще му се случи. На седалката зад него пътуваше една млада, засукана невеста с дете-пеленаче. Дали от горещината и праха, или от бученето на мотора бебето се събуди и започна неистово да реве. Този рев развали още повече настроението му.

Обръща се няколко пъти, поглежда накриво булката и бебето, но то продължава­ше да плаче. Чашата на търпението му преля, когато на шо­сето застигна една волска кола натоварена със сено. Въпреки сигналите, които му подаваше, селянина не спря колата, а са­мо малко я отби вдясно. Това накара Палаврата да я заобико­ли, при което рейса попадна в една голяма дупка и въпреки малката скорост сътресението беше силно. Като направи ма­неврата и задмина волската кола, той се обърна към младата невеста с бебето, което продължаваше да плаче, и каза:

- Ама, госпожо, оти не накараш т'ва дете да млъкне? От него не моа да си слушам моторо.            

- Господин шофьор, виждаш, че правя всичко да млъкне, но то не ще. - отговори смутено майката.

- Бебето е гладно! Дай му да боза! Я съ виж какви бозки имаш като на гигенска биволица, а държиш детето гладно. Дай му бозка и оно ше млъкне да му е..... мамата!

Невестата смутено наведе очи, поогледа се и напълни ус­тата на бебето с розовото зърно на гърдата си.

Тъкмо рейса беше изпъплил на равното когато мотора за­хърка, придърпа, придърпа и спря. Папагало веднага скочи с манивелата в ръка и започна неистово да върти, но мотора упорито мълчеше. Тогава Палаврата стана и се обърна към пътниците с думите:

- Господа пътници, пътуването до тук! Рейсо съ повреди. След това отвори вратата и слезе. Папагало през това вре­ме вече отваряше капаците на мотора. Палаврата се наведе и започна да оглежда и опипва кабелите. Около него се събраха любопитните пътници, което го изнерви още повече.

- Господа, освободете рейсо! Имам нужда от светлина, въздух и спокойствие! Извадете от торбите яденье и яще, и не ми пречете! - ядосано каза той.

Пътниците се разотидоха. Едни послушаха съвета му, други отидоха на чешмата, а трети насядаха под буковите сенки.

Повредата се оказа доста сериозна, защото свалените свещи даваха искра, а мотора не палеше. Палаврата беше решил да сваля главата на мотора, когато някой го дръпна за ръкава с думите:

- Господин шофьор. Господин шофьор......

- Господине, остави мъ да си гледам моторо! - отговори той, без да вдигне очи.

Дърпането обаче продължаваше да бъде настоятелно, ко­ето го накара да се обърне. За ръкава го дърпаше селянина с волската кола, която преди малко бе настигнал. Колата беше спряна зад рейса и пенясалите волове си почиваха.

- Нема да ми съ извиняваш, ами си глей работата! Имаш късмет, че тъ не зачобръснах, та сега да си чък у Искаро. Друг път като видиш рейсо отбивай у канавката и спирай! - ядоса­но с наставнически тон му каза Палаврата.

- Я не сам дошал да ти са извинявам. Я сам доволен, че тъ настигнах и да си ти дам т'ва дека падна от рейсо.

- К'во е паднало от рейсо? Той мислеше, че е багаж на пътниците и тъкмо да се скара на Папагало, когато селянина рече:

- Те т'ва дека е на сеното отгоре. И посочи волската кола. Палаврата погледна към нея, зяпна и остана с отворена уста. Върху сеното се мъдреше резервоара на рейса. Поглед­на към покрива на рейса, погледна пак волската кола и викна с глас на велик откривател:

- Господа пътници, повредата е открита! Лезерваро го нема.

После благодари на селянина, като му обеща да го вози един път без пари. Качиха с Папагало резервоара на мястото му, наляха от тубата бензин и смело потеглиха към Вършец.

- Господа пътници, извинявам съ за закъснението! Я шъ карам рейсо само на пета скорос и шъ го наваксам! Това бе­ше извинението от името на екипажа.

Сънят прокоба се сбъдна. Григор Палаврата за сетен път се убеди, че сънищата са пророчески и фаталността е неиз­бежна.

 

© Веско Лазаров Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??