31.03.2020 г., 17:14 ч.

Методът на Методи 

  Проза » Разкази
621 1 3
46 мин за четене

 

Дунапрен трудно можеше да обясни с какво точно го завладя Стела. Сините очи, одухотвотеното излъчване, стройното тяло? Или всичко това заедно? Беше виждал много мацки с подобни качества, но при Стела имаше нещо различно, недоловимо. Синьото в очите, излъчването на лицето, тялото – всичко беше точно по начина, който той харесва... Видя я случайно по телевизията – беше представена като една от номинациите за участие в новото издание на VIP Brother. От момента, в който я видя, Дунапрен се улавяше, че мисли само за нея.

‘Сигурно на това казват любов от пръв поглед...‘ – казваше си Дунапрен.

Сподели на чашка терзанията си с приятеля си Гого Гулев – психолог.

‘Е, чак пък любов...’ – каза Гого. ‘По-скоро бих нарекъл твоето състояние ‘спонтанна ирационална емоционална адикция‘ – така му казваме в нашите среди. Мене ако питаш, намирай повече време за социален живот. Това ще те разсее... неизбежно ще срещнеш други момичета и ще забравиш за Стела... Фокусирай се върху позитивни неща, които предстоят в живота ти. Ето например новата работа в Discovery Channel - Bulgaria… ‘

Дунапрен беше споделил с Гого Гулев своята грижливо пазена тайна – беше спечелил конкурс за програмен директор на Discovery Channel за България и региона. С нетърпение чакаше да изтече двумесечното му предупреждение към ‘Папараци‘...

Но магията ‘Стела‘ нямаше никакво намерение да пощади Дунапрен. Под нейното невидимо въздействие Дунапрен подаде молба за участие във VIP Brother. Като известен водещ в елитното светско предване ‚Папараци‘ Дунапрен вярваше, че има всички шансове да влезе във VIP Brother. Тайният му замисъл беше да използва участието си във VIP Brother за запознанство с Стела.

......................................................................................................................................................

Дунапрен трескаво отвори плика с подател ‘Нова Телевизия – продуцентски екип‘

‘Уважаеми г-н Дунапрен Тотев,‘ – пишеше в писмото

‚Благодарим ви много за проявения интерес, но вече сме набрали необходимия брой участници за предстоящия телевизионен формат VIP Brother.

Поздрави:

Мики Пънчев – продуцент на предаването‘

Дълбоко разочарован, Дунапрен захвърли плика, накъса писмото на малки парченца и запали цигара.

  • си го‘ – каза си той. ‘Спонтанните постъпки винаги водят до дълбоки разочарования ... Поне при мене е така.‘

Запали втора цигара, наля си чаша уиски, пусна телевизора и започна да рови напосоки каналите.

Но образът на Стела трайно се беше настанил в главата му. Не можеше да я забрави...

…………………………………………………………………………………………………

Методи работеше усилено. Спеше само по 2-3 часа на денонощие. Но дори и в съня си виждаше сложни математически формули – диференциали, интеграли, полиноми... Формули, които трябваше да го доведат до мечтаното откритие – откритието на живота му.

Астрономията беше станала страстта на живота му още от времето, когато един негов съученик от прогимназията го заведе в училищния планетариум. Една нощ, анализирайки данните от ултравиолетовия спектър на излъчване от съзвездие Кентавър, младият астроном Методи прозря, че между звездите Есмералда ГВ2 и Посейдон СМ24 трябва да има неизвестна на науката звезда от тип ‘червено джудже‘, невидима с просто око. Постави си за цел да открие тази звезда и да влезе в историята като откривател на нова звезда... Даже вече и беше измислил име – Иполита-12 ( на името на любимия си литературен образ от ‘12-те стола‘ ). Няколко пъти изглеждаше, че беше само на крачка от успеха, но в последния момент откриваше грешка в изчисленията. Когато смяташе, че изчисленията бяха верни и само трябваше да ги потвърди с телескопично наблюдение в определен интервал от време, все нещо проваляше наблюдението – или времето беше облачно, или имаше метеоритен дъжд, или големият телескоп в Роженската обсерватория беше зает точно по това време.

Годините минаваха, а съзнанието на Методи беше тотално завладяно от неговата цел да открие новата звезда. Всякакви други случки, образи, събития около него оставаха на заден план. Дори когато ходеха с Москвича на море в почивната станция на БАН, Методи носеше със себе си тетрадката с надпис ‘Иполита-12‘. Даже когато разпускаше на бутилка бира в барчето на станцията, Методи отваряше тетрадката ‘Иполита-12‘. И докато колегите му до него играеха бридж белот, той трескаво редеше формули. Единственото време, когато мислите му се отклоняваха в друга посока, беше времето, прекарано заедно с дъщеричката му Стела. Заедно строяха пясъчни замъци на плажа, когато бяха на море, заедно пригласяха на Бийтълс, когато слушаха техни записи на стария магнетофон ‚Грундиг‘. Методи трепереше над Стела и всичките й детски желания бяха за него закон. Ако тя поискаше да играе електронни игри на служебния ‚Правец‘, Методи ( макар и с неохота ) спираше програмата си за изчисление на възможни звездни траектории ( която работеше почти денонощно ) и стартираше желаната игра.

Стела от малка се запали по астрономията покрай баща си. Методи водеше от доста години астрономическия кръжок към Младежкия дом. Имаше дар слово и умееше да говори просто, разбираемо и увлекателно за космоса, планетите и звездите. Светналите в захлас лица на децата го вдъхновяваха още повече. Затова броят на кръжочниците непрекъснато растеше. Записа Стела в кръжока още от 7-годишна възраст.

Животът продължаваше да тече незабелязано около Методи. Страстта му към откривателството оставаше непроменена и изцяло беше завладяла съзнанието му.

Жена му често мърмореше: ‘Методи, стига си се взирал в звездите, слез малко и на земята. Виж, хората кунгфута си взеха, зеленчуци гледат. Пантелей от кога вече такси кара, мебели ходи да сглобява за да изкара повече пари... Ето виж - продадоха Москвича и си купиха Лада... А ти гумите на Москвича не си сменял от 9 години!‘

‘Доче, какво са нашите дребни битовизми на фона на безкрайната Вселена? Не е ли дребнаво да говориш за кунгфута, гардероби и автомобилни гуми на тоя фон? Нима не разбираш нищожеството на твоя скромен свят? Какво биха си помислили примерно Айнщайн или Гагарин, ако чуеха нашия разговор?‘

‘Мето, нищожен или не, това си е моят свят и само той има реално значение за мене. Искам да живея добре тук и сега, а не на някаква въображаема звезда на 3000 светлинни години разстояние. И изобщо не ме интересува какво мислят Айнщайн и Гагарин по въпроса. Единствено ме интересува какво мисли дъщеря ни Стела, какво мисли мама Цеци.‘

Макар да владееше отлично средствата на научната реторика, в такива моменти Методи обикновено замълчаваше. Първо защото трудно намираше аргументи срещу привидно ограничената, но здрава житейска логика на жена си. И второ – от опит се беше научил, че при споменаване името на тъщата му най-добрата тактика за него е да замълчи.

Приятелят му Пантелей, програмист, също научен сътрудник в БАН, беше прагматичен и си поставяше далече по-земни цели. Често посещаваше Методи у дома на ракийка и салатка.

‘Евала на твоя творчески устрем, брато! Възхищавам ти се... Ама гледай сега, всичко с мярка да е. Отделяй време и за земните неща. Имаш жена, дете... Само със заплата от 180 лв. не става работата. А твоята звезда е далече, далече. ‘

И така корабът на Методи ‘Иполита-12‘ продължаваше да плува в океана на времето и познанието. Попътният вятър на Методиевата воля и усърдие надуваше платната към мечтаната цел. Силните пориви на вятъра на съмнението и подводните течения на скептицизма често разлюляваха ‘Иполита-12‘, но така и не успяваха да я отклонят от поетия курс...

Годините минаваха, настъпиха промени. Дойде демокрацията, по телевизията показваха многолюдни митинги, хората пееха ‘45 години стигат‘.

Демонстрации, избори, правителства, приватизации – животът течеше стремглаво, но някак встрани от Методи. Неговият свят си оставаше все същият - стаята с бюрото в БАН, стаята с бюрото вкъщи, догадките, анализите, изчисленията, хипотезите и неизменната мечта да открие своята звезда. Както и неизменните ( и по правило неуспешни ) усилия да върже семейните финанси.

...............................................................................................................................................

След 18 години неуморен труд Методи беше вече на прага на откритието. Всички изчисления бяха завършени, проверени многократно. Само малко, много малко оставаше... Хипотезата му трябваше да бъде проверена на практика чрез наблюдение с професионален телескоп. Но това последно препятствие всъщност се оказа най-голямото.

Големият телескоп на БАН в Роженската обсерватория отдавна не работеше поради липса на пари за поддръжка. Самата Роженска обсерватория беше продадена на частен инвеститор. Денем работеше като механа, а вечер – като чалготека.

Методи отчаяно се нуждаеше от собствен телескоп. И то не каква да е любителска джаджа, а професионален телескоп модел Celestron на стойност около 17 000 лв. А откъде пари? След 20 години работа в БАН Методи си остана със 180 лв. заплата.

‘Унизително!‘ – казваше си той. ‘След толкова години работа в БАН - 180 лв на месец. А 3-дневна лифт-карта за Банско струва 170 лв !’

Отдавна бяха продали вилата и лозето, за да платят следването на Стела. Дочето – (съпругата на Методи) беше отчаяна. След като я съкратиха от военния завод в градчето, 5 години стоя безработна и накрая замина да бере портокали в Гърция. Методи направи няколко опита да бъде включен в научни проекти с еврофинансиране, но без успех.

Приятелят на Методи – Пантелей, отдавна напусна БАН и отвори барче в гаража си. Отначало имаше известен успех благодарение на хубавата сливова ракия, която вареше на село. За известно време барчето му стана притегателен център за кварталните пияници. Но след известно време в района наоколо се нароиха конкурентни заведения и бизнесът на Пантелей западна. За да си помогне, Пантелей започна паралелен бизнес – копане на биткоини. Злите езици говореха, че крадял ток, но Методи не вярваше на тия слухове. Неговата честна душа не можеше за нищо на света да приеме, че най-добрият му приятел е способен на такава мерзост.

В една дъждовна ноемврийска вечер Методи влезе в барчето на Пантелей.

‘Трудни времена, брато...‘- проплака Методи. ‘Като се обърна назад и направя равносметка на живота си, не ми вдъхва никакъв оптимизъм. Не съм постигнал нищо нито в материален, нито в духовен план. Дъщерята журналистика завърши, толкова е умна и амбициозна, всичките си пари дадохме да завърши... А сега какво? Стои си вкъщи безработна и отчаяна... Жената от 2 години бере портокали в Гърция, аз със 180 лв заплата. Аз вече от 18 години работя неспирно да сбъдна една мечта, да получа професионално признание, да се докажа... И сега какво, като съм вече на самия праг, няма никакъв шанс да доведа нещата докрай. Трябва ми телескоп за 17000 лв. , а аз през живота си не съм виждал и 1000 лв. накуп! ‘

‘Ох, зная, зная, братле... Ти работиш цял живот за главно за слава, а накрая – нито слава, нито пари... Аз поне само за пари работя, ама както виждаш не съм прокопсал... Реколтата от сливи таз година хич я няма... Копането на биткоини харчи толкова много ток, нямаш представа... Чакай да ти капна от новата ракия да опиташ. Ето ти и туршийка за мезе... Аз напоследък закъсах много с нервите и самочувствието. На моменти ми иде да се гръмна. Купих от сина на комшията едни хапчета, много помагат. Гледам, че и ти си много зле с психиката. Ако искаш, да ти дам да пробваш?‘

‘Ами може. Какво е това?’

‘Амфетаминче. Малко е скъпичко, но много ми помага. Вземи, пък ще ми платиш когато можеш.‘

Методи пробва от новото хапче. Ефектът дойде бързо и беше удивителен. Методи се почувства сякаш понесен от невидими криле. Образите около него загубиха остротата си и придобиха меки, приветливи пастелни тонове – също като в хубав сън. Душата му се изпълни с хармония и спокойствие, каквито не помнеше да е изпитвал от детските си години.

………………………………………………………………………………………………....

Този понеделник, 23 ноември, беше облачен, мрачен и навъсен – в пълен унисон с настроението на Методи.

Още пиеше кафето си, дори не беше включил компютъра, когато по телефона звънна Пантелей.

‘Еее, брато, вие ни ударихте в земята! Що не си ми казал досега, а аз да го научавам по телевизията...‘

‘Не разбирам за какво говориш‘ – каза Методи.

‘Е‘ хайде сега, не се прави на три и половина... Стела във VIP Brother – току-що я показаха по телевизията!‘

‘Хайде, стига с тия глупави шеги. Нямам настроение за шеги тази сутрин...’

‘Брато, затварям, че някой звъни на вратата. Хайде, ще се чуем по-късно...‘

Обвзет от мрачно предчувствие, Методи разгледа няколко от жълтите сайтове в Интернет. Във всички жълти сайтове основна новина беше, че Стела влиза във VIP Brother. И за да няма съмнения за коя точно Стела става въпрос, публикациите бяха придружени със снимки на дъщеря му Стела.

Заглавията гласяха:

‘Красавицата Стела във VIP Brother!‘, ‘Една нова VIP звезда изгрява на медийния небосклон!‘, ‘Азис и Евгени Минчев са на едно мнение за Стела – тя е много секси!‘

‘Мики Пънчев: Защо избрахме Стела ли? Ами ето само няколко от причините:

Много чаровна – неслучайно е носителка на призовете ‘Мис ‘Мокра фланелка – Хасковски бани‘ и мис ‘Секси дупенце - Перник‘ ‘. Освен това високоинтелигентна, завършила журналистика, издала две собствени стихосбирки... ‘

Кръвта рязко нахлу в главата на Методи. Два пъти се ощипа, за да се убеди, че не сънува. За всеки случай изпи два белергамина и хапчето си за кръвно.

Вече се беше примирил с подвизите й на конкурсите в Перник и на Хасковските бани. Прости й, защото първо много я обичаше, и второ – дълбоко в себе си допускаше, че е прекалено консервативен за днешното време.

‘Стела просто е истинска съвременна личност. От една страна високоинтелигентна, честна, чувствителна, състрадателна, отзивчива и всеотдайна. От друга страна - авантюристка, винаги отворена за предизвикателства, с огромно въображение, освободена, смела и безкомпромисна. Моето момиче. А аз принадлежа на старото време – личност с едномерно мислене, или както казват сега –задръстеняк. ‘

Така разсъждаваше Методи и тези мисли внасяха известен покой в душата му.

Но сега какво? Във VIP Brother BG формат. Заедно с чалгаджийки, плеймейтки и кикбокс бойци... Това вече му идваше в повече.

Желанието за работа изведнъж го напусна и остатъка от деня прекара в меланхолични размишления.

Вечерта се отби в барчето на Пантелей с намерението да намери душевен баланс по стария изпитан начин. Завари Пантелей в приповдигнато настроение.

‘Сега ще ти покажа нещо...‘ – каза Пантелей със светнали очи. Отвори лаптопа си отиде в някакъв сайт и показа екрана на Методи.

Методи прочете следното, написано с огромни букви:

‘Шок и Ужас! Професор Божидар Димитров: В глобалното интернет пространство нашият национален герой е Азис! Влезте в Гугъл и вижте колко пъти е споменат Азис и колко пъти – Васил Левски.‘

Под него се мъдреше друг драматичен текст:

‘Шокираща гавра! Европейският Съюз разплака България! От 1 януари безработните мангали ще получават безусловен базов доход от 2000 лв. А за пенсионерите и инвалидите – среден пръст! Никакво увеличение!‘

В дясната част на екрана в разноцветни светлини проблясваха реклами на борси за търговия с биткоини, хапчета за простатата и онлайн залагания.

‘Какви са тия дивотии?‘ - зяпна Методи.

‘Припечелих малко от биткоините и инвестирах в това сайтче. Оказва се доста доходна работа‘ – каза Пантелей.‘Имам сериозен и много платежоспособен клиент, който редовно ме захранва с публикацийки... Сладка работа!’

‘Как се казва тоя сайт? Аха, kvik.bg… Чакай, чакай – наскоро видях точно тоя сайт в списък на сайтове за фалшиви новини!?!‘

‘Чакай малко, брато!‘ – сопна са Пантелей. ‘Обясни ми първо какво точно означава фалшива новина. Например, според тебе новината, че 65% от българите мислят, че при бай Тошо е било най-добре, фалшива ли е?‘

‘Амии...‘

‘Казвай, казвай! Новината ли е фалшива? Или проучването е поръчково?‘

Методи се замисли... Сети се, че всъщност повечето хора от неговата среда мислеха като тези 65 процента. Всъщност и той самият вече не беше сигурен кога е било по-добре.

‘Май не си толкова сигурен, а? Ето друг пример – половината свят смята. че Че Гевара е революционер, идеалист, борец за справедливост. Другата половина смята, че е терорист... Не е ли така? Така е брато, всеки има своята истина. И всеки вижда това, което иска да види.‘ - авторитетно заключи Пантелей. И явно доволен от спонтанния си изблик на философска мъдрост, се поглади по рижавата брада.

‘Ох, не знам, не знам...‘ – преглътна Методи. Честната му душа вътрешно негодуваше срещу фалшивите новини. Но от друга страна не можеше да намери аргументи срещу Пантелейовата тирада ( очевидно подсилена от известно количество сливова ракия )...

На другия ден Методи от любопитство влезе в kvik.bg.

‘Бомба! Стела аут от VIP Brother!‘ – гласеше топ-новината в сайта.

Отдолу се появи нов текст в ярковиолетови букви:

‘Ексклузивно от нашия VIP Brother анализатор Евгени Минчев: ‘Според мене, има две основни причини за ранното напускане на Стела:

  1. Завърши последна в състезанието по далечно плюене. Това повлия на вота на публиката.
  2. В блиц-теста по обща култура тя единствена даде верен отговор на въпроса ‘Коя е столицата на Италия?‘. Това събуди неприязън и завист у другите съквартиранти и повлия силно на вота им.‘’

След кратък размисъл Методи реши, че предпочита това да не е фалшива новина. Престраши се да звънне на Стела, макар да нямаше идея какво точно да я пита... Мобилният й беше изключен.

С голямо усилие на волята Методи довърши научния доклад за предполагаемата звезда. Приложи всички изчисления и изпрати имейл на Международната астрономическа асоциация. Вместо да се радва на резултата от дългогодишния си труд, изпита досада...

Емоциите през последните дни дойдоха в повече на Методи. Посегна към кутийката с амфетамина. След малко му стана хубаво, хубаво...

Стресна го звънът на телефона. Търсеше го Стела.

‘Татко, здравей. Вкъщи ли си? Смятам да дойда да те видя след малко, удобно ли е?‘

......................................................................................................................................................

Този понеделник, 23 ноември, беше ведър и слънчев – в пълен унисон с настроението на Методи.

Незнайно защо усети внезапен прилив на енергия и оптимизъм. Това не му се беше случвало от много години. Особено пък в понеделник сутринта.

Отвори електронната си поща. Разтрепера се, като видя имейл с подател ‘Международна астрономическа асоциация‘.

‘Уважаеми г-н Методиев,

Имаме честта да ви съобщим, че след обстойно разглеждане на вашия доклад признаваме вашия анализ като сериозно научно доказателство за съществуването на неизвестна досега звезда в съзвездие Кентавър, между звездите Esmeralda GV2 и Poseidon СМ24, с точни координати както е указано във вашия доклад.

Проведеното контролно наблюдение с телескопа Хъбъл категорично потвърди вашата теоретична прогноза. От днес, 23/11/2008 вашето име е официално записано в Световния Астрономически регистър на откривателите.

Съгласно установените ни правила, временно ще назовем новооткритата звезда с вашето малко име Metodi. Като откривател, вие имате право в двумесечен срок да предложите друго название на звездата.

Искрено Ваш:

Професор Уйлям Куери, президент на Международната астрономическа асоциация‘

За всеки случай Методи прочете имейла още два пъти. Внезапният прилив на дълбоко удовлетоворение го вцепени за около минута. За последните 10 години изпита такава спонтанна радост само два пъти: първият път, когато Стела завърши с отличие журналистика и беше обявена за първенец на випуска; вторият път – когато я назначиха за редактор в предаването на БНТ ‘Панорама‘ след като 8 години стоя безработна. След като се съвзе от спонтанното вцепенение, Методи за всеки случай пи успокоително и едно хапче за кръвно.

Нямаше много време да осмисли какво се е случило. Мобилният му звънна. Беше Пантелей.

‘Честито брато! Гордеем се с тебе! Подготвяй се за прес-конференция... Имай предвид, че ще те питат как смяташ да кръстиш новооткритата звезда. Няма да я оставиш да се казва Методи, нали? Е, то си е хубаво името Методи, ама не знам, все пак звезда на име Методи? Е, ти си знаеш...‘

‘Чакай, чакай... Ти откъде знаеш? Та аз само преди 10 минути прочетох имейла!‘

‘Е, брато, не забравяй – ние сме БТА. Първо при нас идват новините и после при всички други.’

Пантелей беше забогатял от търговия с биткоини и инвестира в медии - купи големи дялове от БТА и от новинарския сайт news.bg. Влезе в управителния съвет на БТА.

Звънна на Стела.

‘Тате, изпревари ме за секунди! Вече зная, точно се канех да ти честитя! Велик си! Вече съм ти уредила участие в петъчната ‘Панорама‘! Стягай се! Според мене да си облечеш оня тъмносивия костюм...Звъннах вече и на мама в Гърция.‘

На другия ден Пантелей му звънна отново.

‘Брато, имам за тебе две приятни изненади. Взето е решение агенциите БТА и news.bg да те номинират за личност на годината. Е, и аз помогнах малко де...Освен това, слушай внимателно – следващата сряда в 15:00 часа, в ритуалната зала Гранд Хотел София. ще се проведе тържествена церемония по раздаването на европейските награди ИКАР – нали сега София е столица на европейската наука. Ще получиш официална покана да присъстваш като номиниран за награда от страната-домакин. Моето малко предварително проучване сочи, че ти си най-вероятният победител. И една любопитна подробност – Премиерът е отменил участието си в мача на ‘Бистришките пантери‘ специално за да присъства на церемонията по награждаването! Разбрах, че това го е правил досега само веднъж – при посещението на Берлускони в София.’

Wow’ - успя да каже само Методи. След това изведнъж блокира и затвори.

Емоциите му дойдоха в повече. Посегна към кутийката с амфетамина. След малко му стана хубаво, хубаво...

Стресна го звънът на телефона. Търсеше го Стела.

‘Татко, здравей. Вкъщи ли си? Смятам да дойда да те видя след малко, удобно ли е?‘

......................................................................................................................................................

Стела пристигна възбудена. Очите й сияеха.

‘Тате, мисля, че решихме въпроса с телескопа, който ти трябва. Нали се беше спрял на оня модел – Celestron MXF 34?’

‘Да, ама... Нали знаеш, 17 500 лв.‘

‘Имаш ги! От парите, които спечелих във VIP Brother.’

‘Чакай, чакай – какъв VIP Brother? И те нали вече ми признаха откритието... получих имейл. Аз нали ти се обадих да ти се похваля?‘

‘Тате, какви ги говориш? Нали знаеш, че участвах във VIP Brother… И какъв имейл? Изобщо не си се обаждал да се хвалиш. Абе ти май не си добре? ‘

Стела се приближи до него, вгледа се внимателно в очите му, хвана го за раменете и го разтърси.

Методи застина за момент, после изведнъж се сепна, сякаш внезапно събуден от дълбок сън. Изведнъж пред очите му като в ускорено видео на обратен ход се завъртя вихрен поток от думи и образи - ‘VIP Brother‘, ‘Уйлям Куери‘, ‘kvik.bg’, ‘Панорама‘, ‘надплюване‘ , ‘Гранд Хотел София‘, ‘мокра фланелка‘, ‘Хасковските бани‘ , ‘Бистришките пантери‘, ‘Азис‘, ‘БТА‘ ...

Методи изведнъж прозря, че въобще не е сигурен кое е реално преживяно, и кое – не.

‘Какво става с мене? Сега ли сънувам или преди съм сънувал?‘ За всеки случай се ощипа. Пипна и Стела по лицето, по косите. Изглеждаше абсолютно реална.

‘Тате, опомни ли се най-после? Да, напуснах първа VIP Brother, но поспечелих пари. 17 500 лв. от тях съм определила за твоя телескоп.‘

‘Ама... те са си твои, на теб ти трябват най-много. Толкова години си без работа. Мене ме остави... Каквото съм направил, направил...‘ – запелтечи Методи.

‘Вземаш ги и толкова! Заповед! Аз съм си направила сметката. И за мене има достатъчно...‘

Методи се извърна настрана. Не искаше Стела да види, че се е просълзил. По принцип беше твърда личност. Беше плакал само два пъти през живота си – единият път от мъка, когато почина майка му, а вторият път от радост – когато любимият му ‘Енергетик‘ Гълъбово победи Левски на финала и спечели купата на България. Но сега не сдържа сълзите си.

............................

След няколко дни получи имейл, в който се казваше:

‘Уважаеми г-н Методиев,

Уведомяваме ви, че звездата с небесни координати, посочени във вашия доклад, е открита с телескопа Хъбъл точно преди година и 7 месеца и е регистрирана в световния астрономически регистър. Като откривател на звездата е регистриран австрийският астроном Волфганг Лихтенберг. Звездата е регистрирана под името CGP-1 Lichtenberg.

Независимо от горното, имаме честта да ви съобщим, че след обстойно разглеждане на вашия доклад признаваме вашия корелационен метод за изчисление на хипотетичните координати на непознати звезди за оригинален принос към астрономическата наука.

Методът ви е официално регистриран при нас под кодовото название MET – 3381. При ваше съгласие ще публикуваме вашия метод в някой от следващите броеве на нашия ежемесечен журнал Skywatch World Review. Също така ви каним да представите доклада си на нашата ежегодна световна конференция. До няколко седмици ще получите специална покана за участие.

Предвид гореказаното и в съответствие с установените ни правила преименувахме новооткритата звезда на CGP-1 Lichtenberg - Metodiev.

Искрено Ваш:

Професор Уйлям Кери, президент на Международната астрономическа асоциация‘

 

Методи прочете имейла три пъти. За негова изненада не се развълнува въобще. Не беше сигурен дали повече съжалява, че не е първооткривателят, или повече се радва, че е регистриран като съавтор на откритието. Изведнъж осъзна, че сега това, което единствено го вълнува и изцяло владее съзнанието му, е трогателният жест на Стела.

.............................................

След няколко дни рано сутринта го събуди телефонният звън. Беше Пантелей.

‘Брато, влез в kvik.bg. Има нещо за тебе...‘

‘Какво беше това kvik.bg ? Нали БТА беше?’ – каза още сънен Методи.

‘Как какво е kvik.bg, бе брато? Какво БТА?‘ – сопна се Пантелей. ‘Абе я ми кажи ти колко често посягаш към оная кутийка с розовите хапчета?‘

‘Амфетамина!‘ Методи получи внезапно просветление. ‘Как не се сетих? Ясна ми е сега работата... ‘

Всъщност все още не му беше съвсем ясно кое точно от последните дни е било реалност, и кое – не.

Влезе в kvik.bg. Топ-новината в сайта гласеше:

‘Красавицата от VIP Brother Стела в интервю пред ‘Папараци‘: ‘Влязох във VIP Brother, за да помогна на баща ми да си купи професионален телескоп. Баща ми е астроном-откривател със световна известност.‘‘

Отдолу се мъдреше следното заглавие:

‘БОМБА!!! ЕКСКЛУЗИВНО!!! Говорящият котарак Генади призна за първи път: ‘БСП ме предложиха за член на ВСС’’

Методи веднага звънна на Пантелей.

‘Хе, хе! Ти ме застреля от упор бе, брато! Какви са тия дивотии?‘

‘Чакай, чакай! Кое е дивотия? Да не искаш да кажеш, че Стела не е дала интервю на ‘Папараци‘? Или не е казала това? Всичко е 100% истина. Ако още не си го научил директно от Стела, това си е твой проблем, брато...‘

Макар и вътрешно поласкан от новината, Методи беше раздразнен от факта, че Стела е говорила тези неща публично, и то в предаване като ‘Папараци‘.

‘Абе разбирам, ама как да вярва човек на това, когато редом до него стои новината за говорящия котарак?‘ Методи зададе този въпрос целенасочено, защото след всичко, което се случи, още се съмняваше в достоверността на своето светоусещане. Дали не е пак във виртуална реалност? Какъв е тоя говорящ котарак?

‘Ще ти кажа дискретно, брато – втората новина е от контингента на моя спонсор. Повече не коментирам.‘

.......................................................

Наближаваше Коледа. Първата Коледа от много години, която Методи чакаше с чувство на спокойствие и известно удовлетворение от живота. Чакаше всеки момент жена си Цвета да се прибере от Гърция.

На връщане от магазина за алкохол ‘Бай Димовата изба‘ ( откъдето всяка година купуваше любимото си домашно мерло за Коледа ) Методи се отби в апартамента на Стела, която живееше наблизо.

‘Заповядай, тате! Да те запозная с Дунапрен. ‘

Пред него стоеше симпатичен къдрокос младеж по бяла тениска и дънки.

‘Дунапрен вече знае доста за тебе. Знаеш ли защо? Ами той взе интервю от мене за ‘Папараци‘. Дунапрен е елитен светски репортер в ‘Папараци‘’ – чуруликаше Стела. ‘Но от Нова година преминава на нова работа – програмен директор на Discovery ChannelBulgaria.‘

‘Добре, радвам се, ама ...‘

‘Да, разбирам защо се чудиш. Смятах да ти кажа новината на Коледа, но ти с това неочаквано посещение форсира нещата. С Дунапрен сме заедно от една седмица. Мисля, че го обичам и той мене също.‘

‘Емоционална и елегантно непринудена, както винаги...Моето момиче.‘ - помисли си с умиление Методи. ‘Дано, дано, най-после...Този на пръв поглед изглежда симпатично и интелигентно момче. Е, името му е доста странно, ама какво от това...‘

Стела беше вече преминала 30 години, но никога досега не беше имала сериозен приятел. Имаше много обожатели, но беше изключително претенциозна. Методи и жена му се притесняваха от дълго време.

Методи продължаваше да се взира оценяващо в Дунапрен. Младежът усети изпитателния му поглед и изведнъж изпя на един дъх:

‘Влюбих се в дъщеря ви от пръв поглед. Още когато я видях за първи път като участничка във VIP Brother. Беше това, на което казват ‘любов от пръв поглед‘. Заради нея се опитах да влеза във VIP Brother, но не ме приеха. Но не се отказах. Продължих да търся удобен момент. Признавам си, че използвах интервюто с нея като тактически ход. Всъщност вашето откритие помогна много в случая. ‘VIP Brother звезда с баща – астроном, откривател на звезди!‘ Оригинална и неустоима комбинация...‘

‘Така и така се разприказвахме, да ти кажа още нещо, тате.‘ – изчурулика отново Стела. ‘От Нова година дъщеря ти е главен редактор в Discovery ChannelBulgaria. А г-н програмният директор има идея за популярно астрономическо предаване и усилено търси компетентен и сладкодумен водещ. Познай кого му предложих...‘

‘Какво, какво? Я повтори...‘

Методи тайно се ощипа. Все още се подозираше в амфетаминна неадекватност.

‘Ако това е истина, значи са прави като казват, че по Коледа стават чудеса...Само това глупаво име Дунапрен. Какви ще са тия родители да си кръстят детето Дунапрен? ...Абе, майната му на името, важното човекът какъв е!‘ – разсъждаваше наум Методи. И после каза:

‘Купих едно специално вино за Коледа. Стеле, извади по една чаша да се почерпим.‘

...............................................................................................................................................

Коледната маса беше сложена. С Цвета чакаха всеки момент да дойдат Стела и Дунапрен.

Звънна телефонът. Беше Пантелей.

‘Честито Рождество, брато! И занапред да имате поводи за радост, както имате сега! Стела и Дунапрен дойдоха ли вече?‘

‘Честита Коледа, Пантелей! Абе ти пак ме шашна... И за тях ли знаеш вече?‘

‘Както виждаш, знам. Това ми е работата. Даже имам идея за една новина в сайта ми. Ама да я съгласувам с тебе първо: ‘Световно известният астроном Методи Методиев пред kvik.bg: ‘Цял живот търсим своята звезда там някъде във времето и пространството... А много често не виждаме, че тя е тук, до нас...‘’ Какво ще кажеш?‘

‘Хе,хе‘ – засмя се Методи.

‘Чакай, имам и още едно: ‘Световно известният астроном Методи Методиев пред kvik.bg:’Когато силно мечтаем за нещо и го видим в съня си, то се случва и в реалността...‘‘

‘Явно намеква за моя амфетаминов сън...‘ – помисли си Методи.

‘И тия неща аз ли съм ги казал?’

‘Не си ги казал, но защо да не ги кажеш... Вярваш, че е така, нали? Аз също вярвам. Т.е. няма да са фалшиви новини.‘

‘Абе може и да си прав. Ама нямаше да мога да ги кажа тъй поетично като тебе.‘ – засмя се Методи. ‘Между другото, и аз имам предложение за новина: ‘Пантелей Бибишков, собственик kvik.bg пред kvik.bg: ‘От месец и половина работя по съвместителство като личен психоаналитик на звездния откривател Методи.‘‘... Какво ще кажеш, а? Хайде, весело прекарване! Затварям, че Стела и Дунапрен пристигат...‘

 

 

 

 

 

© Веселин Данчев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря!
    Идеята на първата част за Дунапрен е да покаже любопитната предистория на връзката между него и Стела. Разбира се, можеще и без тази първа част. Въпрос на тълкувание.
  • Рядко срещано чувство за хумор, находчиво, като криво огледало на действителността, пред което не ни оставаш друг избор, освен да се засмеем.
    На места обаче произведението се разводнява в повторения. Например първата част за Дунапрен ми се стори излишна. Може и да бъркам, но това е цялостното ми впечатление. Поздрави.
  • Да добре! Много четеш!
Предложения
: ??:??