30.09.2022 г., 11:22 ч.  

Мълчаливото старо дърво 

  Проза
235 1 4
1 мин за четене

МЪЛЧАЛИВОТО СТАРО ДЪРВО

Приказка с поука от Илияна Пенева

/Посветено на Вековното дърво "Старият дъб" в село Гранит, което е обявено за най старото дърво в България./

 

Имало едно време едно разкошно и красиво дърво. Короната му била толкова зелена и голяма, че през лятото хората се спирали да постоят на сянка и да си починат от горещите лъчи на слънцето. Други организирали пикник и стояли с часове, но никога не почиствали след себе си. Така минавали дните на дървото и то давало на всеки от своята сянка, но… Какво получавало в замяна? – разхвърляни отпадъци от пластмасови бутилки, стъпкана трева, оголени корени, изпочупени клони …

Минали години и безгрижието на хората оказало своето пагубно въздействие

върху състоянието на дървото. То изгубило своята красота и се превърнало в едно безлистно,

сухо и болнаво дърво, лишено от грижа и затрупано с боклук и отпадъци.

Ех, ако можеше само да говори – „Мълчаливото старо дърво“ щеше да предупреди хората, че някой ден със своите действия те ще погубят безвъзвратно това,

от което се нуждаят най-много!

 

„Кой каквото прави – на себе си го прави!“

© Илияна Иванова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Дървото символизира природата като цяло. Няма значение дали то изисква специални грижи или не, важното е да се научим да оценяваме това, което имаме и да полагаме грижи, когато е необходимо. Причината да напишем тази кратка приказка е учебник по Човек и природа за 3-ти клас. Защо използвам "НАПИШЕМ"? Защото тази приказка я написах с помоща на моята дъщеря по повод изучавания материал за опазване и грижа към природата. Сега нека се върна към коментарите... Дали е проза, дали е поезия или друго произведение - няма никакво значение! Има значение как възпитаваме поколенията си, а те не се възпитават като им се казва в прав текст - "Дървото не изисква специални грижи." Да, но понякога изисква. Приказката е написана и посветена на Вековното дърво "Старият дъб" в село Гранит, което е обявено за най старото дърво в България. Тук възниква и въпросът - А защо хората са го укрепили с метални конструкции, защо изобщо се полагат грижи за него? Ами отговорът е много прост, но не е за праволинейни!
  • Дървото не изисква специални грижи.
    Не е много уместен изборът.
    Освен и че не е поезия.
  • Моето мненние е, че това е поучителна приказка, която според мен трябва да се пусне в раздел проза.
  • Поучителна приказка!
Предложения
: ??:??