16.06.2021 г., 14:00 ч.  

Немодернизми 

  Проза » Хумористична, Други
395 3 9
2 мин за четене

Учех в специализирана паралелка по математика. Всеки ден – два часа допълнително. Тормоз!

Ама програмата беше интересна, научиха ни да учим…

Та веднъж в час по история – а бях любимец на стария историк, въпреки шашкъниите ми, той заговори за началото на конфликта Германия – СССР-. И посочваше по картата – как са разположени германците по границата, готови да нападнат…

Вдигнах ръка и излязох. Плъзнах показалката по червените линии на съветската армия и попитах:

-       И те ли са се готвели да нападнат при това разположение?

Опитен учител, смота темата. Само че аз имам в колекцията си исторически атласи от онуй време и наскоро проверих – да, и там разположението на войските от двете страни на границата е идентично. Едни срещу други…

Е, тогава учехме – тоест, мислехме. Не се обучавахме…

хххх

Другарката Цекова – интелигентна и добра жена, класна ни беше, взе да обяснява какво е аксиома.

И, разбира се, моя милост с все непокорното си нахалство, попита:

-       Другарко, да разбирам ли, че математиците са действали хитро? Която теорема не могат да докажат – обявяват я за аксиома?

Жената едва ли не подскочи. Взе да обяснява, ама юношата /тогава нямаше пубертет и пубери!/ продължи да пита:

-       Ми, то става лесно. Питате ме за някоя теорема и аз ви казвам, че е аксиома…

-       Не е така… - обърка се жената. Представяте ли си – в математиката всичко е ясно: 2 х 2 е 4. И – толкова! Пише го! А някакъв там смята, че 2 х 2 в живота е 3, може и 5, понякога дори 4…

Обаче, не мирясвам:

-       Ами ако по география кажа, че обикаляме Слънцето за 25 часа – аксиома! И няма защо да го доказвам… Трябва да ми се вярва – нали е аксиома, не се доказва…

Стана шумно. И – бяхме в десет клас, стабилно узряващи, логично стигнахме до еретични помисли.

Например, за доброто и злото. Кое какво е…

Обявено е аксиоматично за добро, пък то…

Или…

Абе, задълбахме…

Но другарката Цекова беше ителигентна жена, пресече неправилните ни щуротии, даде по пет задачи да решим до края на часа. А привечер дойде у нас /малко нещо рода се падахме/ и си поприказва с баща ми и майка ми.

Изводите: не вярвай на обявени от някого аксиоми. И – внимавай с вярата и убежденията си, щото има и шамари…

Аксиоми!

 

 

 

 

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Сенилга!
  • Что бы мы не выучили - всё изменится и это моя аксиома
  • Благодаря, Надя, Вики, Миг, Петре!
  • ВИЖ к'во ... шамарите бяха да те вкарат в действителността,... а не ДА СИ МИСЛИШ ИЗМИШЛЬОТИНИ
  • Шамарите на истинските Учители са незабравима мъдрост за ученика ! - аксиома от "Наръчника на Майстора"
  • Докато образованието се разбира като подчинение и вкарване в рамка, а будните и мислещи ученици - като бунтари, така ще е. Познати са и на мен такива ситуации... само без шамарите.
  • Има, сенсей и шамари, и не само. Знам.
  • Благодаря, Пламене!
  • Генек, диалектиката е триъгълна 👀, и тъжна 😳 ... Между Светата инквизиция (учителката) и Джордано Брно (официалният бунтовник) винаги е седял Тома Неверни (в мое лице), подлагал е на съмнение и съмнението ... И какво - в крайна сметка Инквизицията е била заклеймена, Джордано Бруно са го изгорили, а Тома Неверни - набит на пет кола И както пише в Уикито за Джордано :
    ... Приписват му следната фраза преди смъртта: "Да изгориш, не значи да опровергаеш!" -
    ... "И това вероятно са истинските думи на Джордано Бруно, докато "И все пак тя се върти!" май си остават думи на Галилей", твърдят историци.
    😥 ...кофти логика
Предложения
: ??:??