28.12.2008 г., 9:52 ч.

Неранза 

  Проза » Разкази
1932 0 8
5 мин за четене

Неранза

 

Войводата бе получил тежък хабер от железничани за някаква си Неранза. Мърсувала с Ацко бей в Симитлии за жълтички, не обръщала внимание на мъжа си Костадин, а на предупреждението да не погазва християнската вера, махнала с ръка и гърбом отвърнала, да си гледат тяхната си работа – в нейния живот да не се бъркат.

Преминавайки от Сърбиново за Падеж, четата прехвърли брода на придошлата и пълноводна от дъждовете Струма и влезе в Горна Железница.

В централната махала нареди да повикат Неранза и докато се решаваха организационни въпроси, тя се появи пред него. Млада, красива, хубава, напета, с вързана назад оранжева и украсена над челото с разцъфнали цветя кърпа, фустанът и бе чист и пригледен, а не стар и кърпен като на повечето селянки. Лицето и - бяло, нежно, без никакъв мъх, гладко, прилично на гола праскова, и навярно затуй я бяха кръстили с името Неранза. Прилягаше и, беше си тъкмо като за нея. А очите, те светеха като две искрици в затихващ огън в дъждовно време – хем бистри, хем малко тъжни.

Войводата я загледа с интерес. “Х-м, па, хубава беше, нейната вера…” – помисли, но рече:

- Неранзо, искам да те питам нещо.

- Питай, бай Яне. – отговори звънливият глас, и някак изведнъж прободе сърцето му. Бе виждал красиви жени, но тази носеше някаква особена и неописуема красота.

- Х-м, дочух дека си одила при Ацко бей, за парици.

- Това си е моя работа. – прободоха го очите и.

- Алал да ти е и хубост, и вера! Но за другото ми е приказката. Послушай що ке ти река. Не искам повече да мърсуваш българската вера. Да си гледаш Костадин и къщата. Да не се наложи… да доаждам втори пат.

- Той, Костадин, не ми обръща внимание, пък и какви ги вършим в нашата къща – си е лично наша работа. Очите на хората не вадя.

- Вадиш ги, вадиш. От година време се взе решение никой да не мърсува християнската вера. А ти пред очите на всички се пременуваш, и - айде в Симитлии при Ацко бей. И в другите села взеха да говорят за теб. Че си убава, убава си! Алал да ти е – от Господ ти е дадено. Ама от мене – яс ке те питам – и да видим ти какво ке ми речеш. Ке мърсуваш ли с християнската вера?

- На никой не му влиза в работата – аз що правя.

- Чуеш ли аз какво те питам? Ке мръсиш ли християнската вера? – гласът му бе станал по-тежък и по-гръден.

Лицето и бе лъчезарно, сякаш някак удивително просветнало от думите му.

Янето не бе очаквал отговора, излезнал от разкошните и, нацъфтели устни.

- Па и Ацко бей го прави по-убаво от моя Костадин…

Наглостта сякаш го зашлеви в лицето. Никой досега, ни българин, ни турчин, не си бе позволявал да отвори така устата си пред него, царят на Пирин.

- Неранзо, ке те питам само още еднаж, ке мърсуваш ли с християнската вера…

- Нали ти кажах, дека това си е моя, а не твоя работа…

- А аз ти кажувам дека…

- Ти не можеш да ми кажуваш на мене…

В това време ръката, неусетно напипала дръжката на ножа, го извади… и красивата глава литна на една страна, тялото постоя, постоя, па рухна насред кръга наоколо.

Селяните мълчаха. Те бяха получили правосъдие. Щяха да отнесат и погребат Неранза извън гробището.

Гръмотевица от към високото раздра тишината. Войводата погледа пред себе си, смирил гласа на кръвта си.

- Хайде, дружино! Тръгнуваме. Тук си свършихме работата.

 

 

© Цветан Войнов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Караман
    Поздрав и за теб!
  • Прекрасен разказ, за българска вяра и българската чест!
    Поздрав!
  • това защо не е в раздел ...пародии... или хумористична ... сериозно ...

    "- Той, Костадин, не ми обръща внимание, пък и какви ги вършим в нашата къща – си е лично наша работа."

    е тея изрречения ми звучат ..."модерно"

    "- Па и Ацко бей го прави по-убаво от моя Костадин…"
    и това така ...

    като виц е ... "че крадеме ли момата воеводо,..." като оная реклама... ама не можах да се засмея ...


    чета из коментарите ... "легенда" и тн. и си убеждавам колко аз съм ... сбъркан... а дали?
  • Благодаря на всички ви!
    Веска, това е частица от "Старопирински разкази и легенди" от Ц.Войнов...
    Здраве, късмет и щастие за всеки от вас!!!
  • За съжаление, тогава не са прощавали някои малки прегрешения. Аз познавам един тип, който си преби кучката. Щото пуснала на един уличен помияр.
  • Сложното и противоречиво време ражда противоречиво правосъдие. Обективно предадено емоционално сблъскване между женското и мъжкото разбиране за добро и зло. Харесва ми как провокираш, оставайки вечен на историческата истина. Поздрави!
  • Хареса ми. Обичам разкази, които с майсторство и лекота те пренасят в друго време.
  • В описанията изреченията са прекалено дълги и тежки. Иначе си пресъздал добра атмосферата подкрепена с факти. На това му се вика еднолично правосъдие.
Предложения
: ??:??