16.06.2019 г., 21:22 ч.  

Незабравима среща в Рим 

  Проза » Разкази
876 2 9
8 мин за четене

Цяла една година пусках през ден монети на стойност една кутия цигари и сега седях пред една внушителна купчинка имане. Наближаваше и Коледа. Двоен повод да си направя подарък. Най-после ще ида до Рим. Обадих се на Силке, германската ми приятелка:

 

– Силке, какво ще кажеш да подарим на мъжете ни, а и на нас, пътуване до Рим за Коледа?
– Ей, Мару, това е супер идея! Пиши ни и нас!

Купих самолетните билети, намерих и един добър ББ- легло и закуска пансион, на изгодна цена и само на няколко минутки от Колизеума. А близо до него е и базиликата „Сан Клементе”, която отдавна искам да посетя.

В самолета дискутирахме и разработвахме плана -  какво ще посетим и по какъв ред. Моето желание за посещение в Базиликата беше посрещнато с равнодушие, но друго и не очаквах.
 –  Разбирам, че не сте въодушевени от Базиликата…  Не берете грижа, ще ида сама. Просто аз трябва да ида до там! И няма да напусна Рим, докато не съм го сторила.

Първият ден в Рим беше стресов, особено за хора като нас, които са за първи път тук. Летище. Такси. Проблем в комуникацията. Стачкуващи демонстранти, ругаещи президента пасанти.
–  Бастардо Берлускони! – предполагам означава „кучия син” Берлускони… Едно бибиткане, и викане, и ругаене…  Италианците обичат да се ядосват. Все едни такива като подпалени, ръкомахат, жестикулират - мама миа!

И един поток от хора, всякакви нации…Такава маса народ на едно място другаде не бях виждала. Столицата на Италия сякаш ще се пръсне по шевовете като отесняла рокля.

В хотелчето само си хвърлихме куфарите и се метнахме на първият тур бус.  Наместихме се на втория етаж, който е без покрив и се вижда идеално. Сложихме слушалките в ушите и около 3 часа обикаляхме Рим и слушахме историята му.

Рим е като един музей - накъдето и да се обърнеш, има какво да се види. В града не видях нито една модерна новопостроена сграда. Може би точно в това е магията му. Човек идва от лудата цивилизация и попада в един забравен свят, за който е чел в книгите или е слушал в училище.

Поизмръзнали след разходката, влизаме в една уютна пицария, хапваме паста и пица, антипасти някакви и пийваме винце.
Като се връщах от дамската тоалетна, ме пресреща любезният сервитьор и ентусиазирано ми направи комплимент на английски:
–  Сеньора, ти си толкова хубава!
–  Грация!- отвръщам възпитано

 

За трети път съм в Италия и не съм изненадана от поведението на ухажващите италианци. Те го правят така галантно и мило, че на човек му става просто драго. В Италия жената се чувства наистина женствена.

На вторият ден вдигнах рано- рано всички на крака. След близо 3 часа къпане, обличане, сушене, закусване, кафета и мърморене - как може така рано да ставам и да ги вдигам, се затътрихме към Ватикана. Бях им ядосана, че заради тяхното мотане няма да ми остане време  за Базиликата. Силке, като всяка практично мислеща германка, ме успокоява:
–  Добре де, щом това е една църква, няма начин в неделя да е затворена. Дай да погледнем в пътеводителя, може и да намерим информация. ..

И наистина вътре пишеше - работен ден е всеки ден. Вече успокоена, се отпуснах и можех да се наслаждавам на красотите на Ватиканските музеи. Пред Ватикана се чака на километрична опашка и след по-малко от 2 часа, ако имаш късмет, срещу такса от 15 евра си вътре. Е, не може да идеш до Рим, а да не влезеш във Ватикана!

Най много ме впечатли Сикстинската капела, чийто купол Микеланджело е рисувал в продължение на 4 години. Най-късно тук ти се връща вярата в Бог. Вътре е препълнено, поне 2000 човека, но нито един глас не чуваш. Говоренето е забранено.

В катедралата „Св. Петър”, където папата всяка сряда води литургия и пред Ватикана става война за места, ме впечатли прецизната и гигантска архитектура - мраморни подове и колони, великански статуи, позлатен огромен олтар…

След Ватикана, поемаме към най-известния фонтан в Рим  – ди Треви.
Както във Ватикана, така и тук – мравуняк от хора. Всички наобиколили фонтана, седят и не помръдват. За да хвърлиш монета във водата, се изисква минимум акробатичен замах.

Вечерта посетихме Хард Рок Кафе. Първо чакахме повече от час за маса, после като дойде храната… на вид – уау, на вкус – пу! Но обстановката и настроението вътре е гигантско.

Веднага след закуска следващата сутрин тръгнах към базиликата „Сан Клементе”. Не беше далече от хотела. Чувствах се като ученичка, тръгнала за важен изпит. Бях нервна, вълнувах се, тръпки лазиха по гърба ми, беше ми горещо…

Преди да вляза в Базиликата, я обиколих. Много стара постройка, заобиколена с една стара висока каменна стена от онова време. Внушително, помислих си.
В църквата се влиза през един от от трите ѝ входа. Плащаш 5 евра на касата и влизаш в долната църква, която е на две нива.

Стоях в началото на полутъмният коридор и бях само на няколко крачки от целта на моето идване до Рим. Чувствах се като гипсирана. Стъпките ми бяха бавни, тежки и тихи. Дълбоко в  мен се надигаше вълна на страхопочитание и респект. Въздухът вътре беше кисел и лепкав. Бях учудена колко са високи таваните на долната църква и колко просторни са помещенията. После ще разгледам, казах си, първо при него да ида.

Трябваше да мина през всички помещения и тъмни коридори, през групи от туристи, за да стигна най- после до святото място. Така добре осветено и скътано. Крачех още по бавно и тихо и ето ме - стоя пред него – гроба на свети Константин – Кирил Философ. Един от най великите българи! Създателят на нашата азбука и писменост.

Целунах плочата на гроба му и се свлякох на колене върху влажната земя. С наведена глава заридах безутешно като малко дете. Не знам какво се случи с мене, но не можех да спра да плача.

Някой докосна рамото ми. Беше един от монасите. До него мъж и жена на средна възраст ме разглеждаха с любопитство. Явно разтревожен, монахът ме попита на английски:
–  Защо плачеш, мило дете?
Нова вълна от ридания ме разтърси и успях само да изхлипам:
–   Аз съм българка!
И грохнах в конвулсии от сълзи.

Зад гърба ми монахът заразказва на двойката защо свети Кирил е от такова значение за българите и колко велик е бил. Начетен. Философ. Мъдър. Оборил всички, противоречили да бъде осветен и признат българският език. Мисионер. Апостол. Светия. Закрилник на Европа.

Двойката туристи ме поглеждаха въпросително. Вероятно чакаха моята реакция, за да се убедят, че монахът право казва.  Аз кимах през сълзи. Чувствах се невероятно тъжна. Толкова тъжна, че сили нямах даже да се изправя. Монахът млъкна и аз предположих, че двойката си  е тръгнала. Обърнах се. Те бяха още там и ме наблюдаваха с уважение. Изправих се бавно. Те ми подадоха ръка, ръкувахме се, а от очите им струеше възхита.

Още известно време стоях изправена пред гроба на свети Кирил. По необяснима причина сълзите ми неспирно се стичаха по бузите, въпреки обзелата ме смиреност.
Преди да напусна това свещено място, се помолих за България:
– Свети Кириле, пази България от тъмнината, към която е поела.

Същата вечер преди полунощ напуснахме Рим. Чувствах се уморена, недоспала, обогатена с нови изживявания, но и тъжна, толкова тъжна.
Силке ме гледаше обезпокоително:
– Откакто си се върнала от тази Базилика, си една такава… странна… Всичко наред ли е с тебе?
–  Не!- изхлипах аз и заплаках отново, – Не знам какво ми стана! Но ми се плаче!
Тя ми подаде носна кърпичка и дискретно обърна глава в другата посока.

Няколко секунди след това летяхме над Рим. Светлините му блещукаха като запалени свещи.

 


Марушка Р. Шабах

2010

© Марушка Р. Шабах Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Най-сърдечни поздрави за това което си написала Марушка,много ми хареса разказа ти.
  • Г-н Станев, много Ви благодаря за топлите думи! Какво по-голямо признание има за един автор от това да докосне душата!?
    Бъдете жив и здрав!
  • Да се почувствате българка или българин в Рим е наистина гордо и вълнуващо, още повече и гроба в криптата на "Сан Клементе"! Наистина е повод за сълзи :една българка да заплаче пред съхранените кости на Свети Константин-Кирил Философ!
    Написаното от теб,Марушка е ново Похвално слово за Светията и ме развълнува...до сълзи! Това показва силата на словото и мисълта на автора!
    Приемете моите сърдечни поздрави и пожелания за успех в творчеството и преди всичко в личен план!
  • Братята в никакъв случай не са били други освен българи!
    Дори в германските антикварни църковни книги посещението на братята в Рим бива описано така :
    "Българските Мисионери в Рим бяха посрещнати с голяма почест. Папата благослови преведените от гръцки на Български църковни книги и ръкополага мисионерите в църковни рангове."

    Така Българската Църква се сдобива със собствени духовници. Литургиите могат вече да бъдат правени на Български, а не на гръцки ...

    Папата прави това, защото е искал да усили влиянието на римската църква.
  • Уважаеми г-н Димитров, историческите факти са такива, каквито са. В тях трепетът на сърцето няма отношение и не може да е съветник. Светите братя са ромеи на служба на ромейския император. Дали ни харесва или не, няма значение
  • Благодаря Ви за споделеното мнение!
    Да, това е разказ-пътепис, обаче това "есе", което в бързината избрах, сега не мога да го променя на нещо друго.
  • Трогателен разказ...
    Да се наплачем, па да се стегнем после, и...за да има след 1000 години някой да си спомня за нас...
    Обаче, малките камъчета са важни, твоето си е на мястото, така се гради.
    Поздрави!

    п.с. Тоя пак с неговите дрънканици, ромей бил...чуждопоклонници, и преди, и - сега...
    Ти, драги, гледай сътвореното, не слушай какво ти казват лъжеисторици, а послушай трепета на сърцето - то знае кое е наше и кое - чуждо. И май не си разбрал нищо от разказа на Марушка...уважението в очите на двойката, почитта, монахът...светът ще ни уважава, ако ние си вярваме и се почитаме взаимно, не да търсим кой Не е бил Българин...(да ме извини авторката, паля се лесно на тема България и българи...)
  • Не е есе, интересен пътепис е. Разбирам чувствата на авторката, бил съм в Сан Клементе, но св. Кирил си е ромей, на служба на императора
  • И на мен ми хареса много. Аз пък го определям като пътепис.
Предложения
: ??:??