31.12.2009 г., 22:08 ч.

Орисия 

  Проза » Разкази
1187 0 23
2 мин за четене

 

  Септември си отиваше, отнасяйки последните топли дни. Баба Мита ставаше още по тъмно - утринният мрак не я плашеше, страшен беше, когато се спуснеше с вечерта. Този страх се загнезди у нея, откак загуби дядото. Последните му месеци бяха агония... Баба Мита не заплака пред него, стискаше зъби и му даваше кураж. Но излезеше ли от стаята, даваше воля на сълзите, кръстеше се и шепнеше: „Господи, няма ли да сложиш край на мъките му...” Страхът от неминуемата загуба отстъпваше пред болките и страданието на дядо Желязко. Повече от половин век деляха радости и неволи. С къртовски труд успяха да изгледат, изучат и задомят петте си деца. Никой от петимата не се върна на село, пръснаха се по градовете, отлетяха... И си останаха сами - с усърдната работа, болежките си и старостта.

  Когато Желязко издъхна, първите ù думи бяха: „Отърва се горкичкият...” Но после, след погребението, когато всички се разотидоха и всеки се прибра при някого, самотата я стисна за гърлото. Цяла нощ седя на крайчето на леглото и плака.

***

  Баба Мита се учуди, никога петъкът не ù е бил така спорен като днес. Свърши сума ти работа. Не знаеше защо, но нещо я накара да сложи повече храна на животните. Остави си един краищник само за вечеря, а другия хляб даде на кучетата, макар да знаеше, че няма да има за закуска. Надвечер седна на външните стълби и се умисли за децата и миналото. Съвсем мръкна, но не ù се влизаше още вкъщи. Стана, обиколи градината, спря до всяко дърво, спомняйки си кой и кога го е засял. Постоя още малко на двора и се прибра. Хапна малко и набързо, сякаш нещо я пришпорваше и отброяваше времето. Преди да легне, видя, че е забравила лампата в антрето да свети. Присегна се, но загуби равновесие, кракът ù се оплете в нощницата и политна. Главата ù се удари в желязната рамка на леглото и се свлече - изгуби свяст. Не знаеше колко е лежала, но беше се сковала и не можеше да помръдне. Вика за помощ, но нямаше кой да я чуе. Примирена затвори очи и заплака: „Ох, деца, деца, къде сте ми...„ Отново вика за помощ, но вече без глас...

  Когато утрото дойде, пръстеният под бе изпил последната топлинка от вкочаненото тяло. Цял ден кучетата лаеха и дращеха по вратата. Когато падна нощта и луната увисна неподвижно на черното небе, седнаха пред вратата - виеха и оплакваха стопанката си... Хлопна врата, някой напсува и хвърли камък, за да ги накара да млъкнат.

***

  Пет дни след нощта, в която баба Мита издъхна, разтревожени съседи се обадиха на най-малкия ù син. Вестта обиколи селото, а няколко часа по-късно пристигнаха синовете и дъщерите ù. Сведоха глави пред изстиналото, сгърчено тяло на майка си - срам и болка, отчаяние и мъка свиха сърцата. Не смееха да се погледнат в очите...

Пет деца, а тя си отиде сама и безпомощна...

  Много плакаха и се питаха дали ще им прости... Толкова ги обичаше, че знаеха отговора - ДА...

Само съвестта щеше да ги пари - до края на дните им...

© Силвия Райчева Сеймира Дони Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Светло ви благодаря, приятели!
    Ели!
    Елена!
    Илко!
    Лека и спокойна вечер!
  • !.......... Поздрав сърдечен, Силви! Как съм пропуснала?
  • Разплака ме, Силвия...
    Ужасявам се при мисълта, че сега има толкова много такива случаи... с тази разлика, че децата не се трогват изобщо от загубата на додителите си, а още невидели ги след съобщението за смъртта им, започват като лешояди да бързат с документите по наследството, за да го продадат светкавично...
    Бях свидетел на такива случаи... и бях потресена...

    Браво и от мен за този разказ!
    Лъха човещина и благородство при прочита... фин начин за въздействие върху съвестта...
  • Маги, сърдечно ти благодаря, мила!
    Не можем да избягаме от орисията - самота...
  • как ме жегна само...
    истинско, с човещина и мъдрост написано...
    Силвия, трогната съм и впечатлена..
    сърдечно, те прегръщам..
  • ИВОН благодаря! Но... по- добре да не се стига до тази прошка...
    СВЕТЛЕ благодаря! Ако не живеех с мама, сигурно щях да последвам примера ти...
    ЛАТИНКА благодаря! Да историята е истинска, за съжаление...
    РАДИ благодаря! И то каква...



  • Да Силви. Старостта е самотна болка
  • Със сигурност е истинска история. Преди години писах за една баба в Ст. дом в Сливен, още по-потресаваща случка, която няма да забравя. Справила си се отлично, Силве!
  • Преди години по руската телевизия вървяха реклами, които много ме впечатляваха. Едната беше: Оправете си кранчето, защото капе! Друга: Загасете лампата в антрето, пестете електроенергия! А най-много ми харесваше: Обадете се на родителите си!
    Нали все нямаме време и си казваме: Стана късно, утре ще се обадя, сега ще готвя или ще лягам и...минал цял месец. Винаги след тая реклама звънях на майка и й казвах да спре да ми звъни, за да мога и аз веднъж да й звънна и да я изненадам. А тя ми отговаряше: Знам, че нямаш време, та затова аз ти звъня. А на възрастните си родители, които живеят сами е задължително да ги чуваме всеки ден, за тяхна радост и за наше успокоение, че са живи и здрави!!! А има деца дето се карат при кого да не е майка им. Нищо, че сама е отгледала петте си деца и се е лишавала от всичко, но като остарее вече на никого не е нужна, колко жалко.
    Силве, браво за разказа!!!
  • Благодаря ви за отделеното време и милите думи Веселка Кръстина!
  • Силно въздействащ и много талантливо написан разказ!
    Възхитена съм! ПОЗДРАВИ!
  • Разтърсващ разказ!!!
    Думите ти си знаят местата!
  • Благодаря ви, че прочетохте Антонио, Любомир!
  • Думите са излишни сълзите в очите казват всичко.Това е живота.......
  • Благодаря Веси! Благодатна и щастлива година и за теб!
  • Разказ, почерпил вдъхновение от реалния живот - с мъката, грозотата, неблагодарността. Това, което го отличава от приказки между приятели е високата му художествена стойност. Метафорите и символите ти постигат толкова силно внушение, че едва ли някой е останал безразличен след прочита му. Позволи ми да ти честитя новата година, в която ти пожелавам да срещнеш повече радости, които да споделиш с нас.
  • Благодаря ви Водолея, Сис!
    Майките винаги прощават...
  • Разплака ме твоят разказ, Силви! Де да можеше да няма такива случки в живота на хората!
    Поздрав от мен за силната творба!
  • Благодаря Ангел! Честита и щастлива 2010!!!
  • Разтърси ме твоята история, Силвия!
    Радвай ни с твоите творби и през новата година!
    Късмет ти желая!
  • Благодаря Галина!
    Благодаря Борко!
    Благодаря Роси!
    Светла и честита 2010!!!
  • Навяваш тъга в празника,но има и такива моменти...
  • Много човешко и много силно, Силви!
    Поздрави!
Предложения
: ??:??