14.09.2018 г., 7:44 ч.

По света у нас 

  Проза » Писма
582 3 8
2 мин за четене

ПАНАИР

Излизам аз на площадчето, дето е големият сух фонтан – символ на живота днес, и гледам – опъват шатра. Ама бая голяма. От едната страна открита – явно за представление. Може клоуни да играят, може кметът реч да държи, може... Абе, в Бяла Слатина всичко може. Но да не се хваля – подобно всичкоможене ще видите и в Елхово, и в Сандански, и в Генерал Тошево. Навред, гдето на власт е тълпата, начело с кмета си. Не е важно дали е непременно гейберастка – важното е, че основен лозунг там е „Хляб и зрелища!”...

Та, понеже с хляба се вижда позакъсване – откровено се заговори за по-висока цена, на ред са зрелищата...

Една лелка метеше пред трибуната, някакъв дребен шишко седеше на стол и се опитваше да гледа едновременно началнически и умно /почти невъзможен мерак/, типична провинциална секретарка стоеше и се опитваше едновременно да закусва с баничка, да гледа началствено и да контролира работата. Мисия невъзможна – подобни трудно ядат в движение, та камо ли три неща да вършат едновременно...

Попитах:

- Добър ден, какво ще има?

Тя даже не ме погледна /ми как – секретарка е може би на самия кмет, най-малко на някой заместник. И със сигурност рода нечия – тук нероднини във властта не се допускат/, но все пак измъмла, сеейки трохи:

- Панаир ще имаме... – правилното нашенско изговаряне е пАнаир, при членуване е пАнаирЪ, с две ударения...

Ама нали съм си ходеща отрова, че и със самочувствие, питам пак:

- А белослатинчени ще имат ли?

Трябваше да сте там. Почти минута се виждаше как мисълта бавно навлиза в надраменната кухина, как важната госпожица се мъчи да обхване бодливата й същност, как се колебае дали вярно е осмислила /ми кога някой белослатинец се е отнасял без преклонение към мнооого важната й суперсъщност.../, а после – изглежда загря все пак, се обърна и изчезна в големия шестетажен хотел, сега почти успяващ да побере чиновниците от общината...

Центърът беше циганизиран. Барачки, палатки, щандове – и навред свежо бляскащи мургави физономии. Групата на Шаро /по нашенски/, която броди от събор на събор /у нас им викат сборове/, ор пАнаир на пАнаир, беше пуснала временно котва върху белите плочи на центъра. Имаше всичко, що душата на изтормозения човечец от малкия град иска – балони, пуканки, кебапчета и кИфтета, бира, всякакви сладкиши. Никой никъде със сигурност няма документи за качество на стоката, трайност, произход, за здравословното състояние на продавача... Ама – карай... ПАнаир... Пък и българският провинциалист, закален през почти 30 години дИмукрация и пазарно-демократичен полуживот, всичко понася. Особено стомахът му. Какви ли не боклуци му поднасят по магазините... И нищо – още не са измрели хората. Даже се движат...

Снощи май е имало концерт на любимата кметска чалгаджийка. А днес ще се вихри пак пАнаирЪ...

Ще мина от там. Вчера само го зяпнах, днес ще огледам. Има какво да се види, има...

Като в Кунсткамерата...

За неисторици – Петър Първи събирал всякакви издънки на природата /бебе с две глави, джуджета и ъем подобни ненормалности/ в специален музей, наречен Кунсткамера...

© Георги Коновски Всички права запазени

Ще има и други записки по пътя. Шантави...

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Стойчо!
    Но клоуни няма...
  • Част от живота ни е този панаир.Накъде се огледаме:ухае на скара и чалга.Клоуни,факири и търговци ни премятат отвсякъде. И балони, много и от всякакви цветове. И вместо да ни е весело, недоволство терзае душата на зрителя.Повсеместен кич!
    Хубав калейдоскоп на нашия живот си сътворил, Георги!
    Поздравления!
  • Благодаря, Надя!
    Зная, че имате лАнаир. Но нямате класиката - пластмасови "украшения"...
  • И ние от днес имаме панаир. Направо зяпнах- няма гащи, чорапи и силонови "анцузи". Изделия от дърво, керамика, цветя...Красота! Скари има де и чалга сигурно, но аз вечер не ходя. Благодаря за усмивката, Разказвачо! От онези, твоите...
  • А, при вас тогава пАнаирите са всеки ден...
  • Благодаря, Мариана /с шапка с едно перце/!
    ПАнаир знам, че има и във Враца сега /дето гарга не каца/. Май си врачанка? УжасТ!
  • Благодаря, Лиа!
    Тръгвам къде центъръ...
  • Еее, добре,добре..."Цапна ме" ама със смешна кърпа. Браво! И ние тука тъкмо ни постлаха шатрЪтЪ с панаГирЯ ...и с още екстри...Чакам вече следващите...части. Поздрави!
Предложения
: ??:??