29.12.2017 г., 8:09 ч.  

Празничните дядовци 

  Проза » Хумористична
569 1 15
2 мин за четене

В онова далечно, така правилно мразено от правилните хора днес време, имаше само един дядо, който радваше децата - Дядо Мраз. В червените ботушки - така  възпявани от малките, с чувала през рамо, посрещан с радост от дечицата веселушки. А сетне вятърът на демокрацията отвя белобрадия старец в горите тилилейски на нашите спомени и дойде новият модерен и пазарен дядо - Дядо Коледа.

E, по-хитрите дечица умело се правят, че не разбират кой е титулярьт и пишат писма до двамата дядовци едновременно, но рядко получават двойни подарьци.

Всьщност Дядо Мраз си е наш роден,балкански символ.Та вижте го само - с червен нос (не от газирана вода нали?), с мацка под ръка (нищо че я представя за внучка - кой му вярва?), в пиянски захлас раздава с широки прьсти всичко от чувала си.

Кой български баща не е изпьлнявал ролята му, кой не е пийвал само по чашка при посещенията си в червена мантия в приятески семейства?

Докато не допълзи в кьщи - другари много, пиене безкрайно. Проспива празника, но пьк разказаните му сетне негови премеждия го топлят цялата идваща година.

А, онзи вносният, нещо ни изглежда подозрителен.За жена му никой нищо не е чувал, пък българиньт знае, че мъж без жена и дом без пари - огьн да ги гори!

И все с джуджетата като някакъв Майкъл Джексьн движи. Да не говорим за намеците, че и еленчетата...

Абе, какво искаш - идва от свободомислещия Запад, където който какъвто иска да е, такъв става! Не като при нас, в тези сковаващи те житейски и традиционни канони - родил си се мьж, дрьж се като мьж.

Впрочем, и поведението на дядовците е доста различно. Модерният старец не скитосва току-така по кьщите на хората - ходи на определени адреси.

Офисьт му е обикновено в големите магазини, кьдето седи и чака потребителите. Взема на колене детенцето, разпитва го, пьк посочва къде може да се намери в необходимите количества и на костуема цена тьрсеният дар.

Понякога и лично продава подарьците. Какво да се прави -пазарна икономика!

Няма да влага цяла година инвестиции вьв фабриките за дарове, да плаща заплати, премии, осигуровки на джуджетата, да храни еленчетата - само за едно турне по света, и да не тьрси вьзвращаемост на вложените капитали, я?

А празничните дядовци нещо понамаляха. И взеха да не влагат толкова  усилия в работата си.

Не едно дете вече пише, че не иска и тази година да получе изплетени от баба му чорапи или купен от битака пуловер.

Апетитите пораснаха - нов джиесем, електронна игра, автомобилче. А празникът става все по-комерсиален, без мечти.

Дядовци се разхождат във всякакъв вид. Снежанки щъкат по без дрехи, падат изкуствени снежинки - всичко се продава и купува.

Това е бизнес! А за аматьорщината на онзи бивш старец да забравим.

Нали искаме модерни деца да имаме - готови всичко да купят, всичко да продадат…

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Дочке! Честита Нова година!
  • Така е. Всичко се комерсиализира. Честита нова година!
  • Честита Нова година, Надя, Ренета!!!
  • Честита Нова година!
  • Честита Нова Година, Георги!
  • И Papá Noel също🎅
  • И Санта Клаус разнася.
    Весел празник, Люси!
  • Аз и до сега казвам "Дядо Мраз"... "дядо Коледа" ми звучи странно. А в Австрия детето Исус носи подаръците. Нелогично малко, защото Трите влъхви на него му носят подаръци. И в Испания и Латинска Америка Трите Влъхви носят подаръците на 6 януари. .Важното е да има радост и подаръците да не са най-важното❄❄Честита Нова Година 2018.
  • Майка ми беше Дядо Мраз в детските ясли. И веднъж "брадата" й се запали, но добре, че бързо я угасиха... Спомени...
    Благодаря, Надя, приятен празник!
  • Умееш да ме връщаш назад във времето. Била съм "дядо" Мраз.Бях на 13.Бузите и носа намазани с химическо червило....Подаръците- топки,кукли, камиончета, радост, смях....Каквото времето, такива и подаръците...Весели празници!
  • Аделина, Люси, благодаря!
    Хубав празник!
  • Прав си. Хубаво написано. Аз пубрикувах 1 разказ " Дядо Мраз", за жалост през лятото,.... Това е спомен от 1 истинска смешна случка с дядо Мраз и Стежанка от "онова" време 😁😁
  • "Не едно дете вече пише, че не иска и тази година да получе изплетени от баба му чорапи или купен от битака пуловер. Апетитите пораснаха - нов джиесем, електронна игра, автомобилче. А празникът става все по-комерсиален, без мечти." - и не знам дали сте забелязали - децата вече изобщо не могат да се зарадват. Като че ли по лицата им се изписва една мигновена усмивка, а след час подаръкът е вече някъде забравен и скучен...
    Поздрави и споделени предстоящи празници!
  • Весели празници!
  • За жалост, Дядо Мраз ще си остане само в спомените на порасналите деца като нас... Весели празници!
Предложения
: ??:??