6.10.2010 г., 10:20 ч.

Приказките на моя баща - втора част 

  Проза » Приказки и произведения за деца
1008 0 2
2 мин за четене

ПРИКАЗКИТЕ НА МОЯ БАЩА

II част

          Увод. Преди повече от 2 години, през месец февруари 2008 г., от събраните приказки, които разказваше моят баща, направих 25 малки книжки за домашна употреба. Раздадох книжките на роднини, приятелки и съседки.

          Каква беше изненадата ми, когато сестра ми каза:

          - Ами, ти не си разказала тази приказка… онази приказка…

          И така, приказките продължават. Спомних си и още приказки.

 

 

ЧИЯ Е МЕСЕЧИНАТА

          Това се случило много отдавна, някъде в началото на миналия век, когато все още хората не знаели какво е това електричество и не са били толкова образовани.

          Един мъж и една жена, тракийци, работили цял ден на полето и когато се стъмнило, си тръгнали да се прибират. Както всяка вечер, отишли до кладенеца да напълнят няколко кофи с вода, за да напоят воловете. Жената хвърлила кофата в кладенеца и след малко, когато водата се успокоила, хванала синджира на кофата, за да започне да тегли, погледнала в кладенеца и какво да види. Месечината я гледала отдолу.

          - Мъжо, мъжо, ела да видиш, месечината е паднала в нашия кладенец.

          Приближил се мъжът и надзърнал в кладенеца.

            - Жено, трябва да извадим месечината.

          И започнали да теглят. Теглили, теглили, кофата не помръдвала.

           - Изглежда, че месечината е много тежка. Иди, жено, да извикаш съседите, а аз ще впрегна воловете и те да теглят.

           Извикала жената съседите и започнали всички да теглят: мъжът, жената, воловете и съседите. Кофата не помръдвала. Теглили, теглили и изведнъж кофата тръгнала. От силата, с която теглили, всички се катурнали долу на земята и погледнали нагоре.

           - Ха, изтеглихме месечината. – обадил се някой от тълпата.

          - Притесних се, че ще останем без месечина. -  обадил се друг.

          И оттогава, тази месечина, която виждате,  е благодарение на траките, които я извадили от кладенеца.

                                    *  *  *

          Е, сега всички сме много образовани и високо интелигентни, но имам въпрос:

          - На каква географска ширина може отражението на луната да се види в кладенец. Мисля, че това в България не може да се случи.

© Елена Димова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Тракия, ама в най-южната и част, не тази, която е в България.
  • Като наблюдавам как върви месечината от Мизия, мисля че случката е станала някъде в Тракия - че там месечината минава точно над кладенеца и отражението й ще може да се види в него!
Предложения
: ??:??