21.03.2013 г., 22:20 ч.  

Принцеса Роза и златната птичка 

  Проза » Приказки и произведения за деца
2241 0 8
3 мин за четене

 

 

ПРИНЦЕСА РОЗА И ЗЛАТНАТА ПТИЧКА

 

 

 

Преди много, много години, в далечно царство, живеела красива принцеса. Тя имала дълга червена коса и много обичала розите. Затова всички я наричали Принцеса Роза. Всяка вечер, когато се мръкнело, принцеса Роза излизала на терасата си и плесвала с ръце. Незнайно откъде долитала златна птичка, която кацала на рамото на принцесата. Мигом след това, червената коса на принцеса Роза заблестявала със силна червена светлина. Птичката започвала да чурулика вълшебна мелодия, а принцесата запявала. Всички хора в царството заспивали и сънували сладки сънища, чак до сутринта.

Така минавали годините. Принцеса Роза всяка вечер, заедно със своята златна птичка, пеела нежната приспивна песен, а всички хора в царството заспивали и сънували сладки сънища, чак до сутринта.

Но един ден се случило нещо ужасно. Зла вещица научила за принцеса Роза и решила да ù направи магия.

 – Ала-бала-ница, розата да бъде тъмница! – казала вещицата и косата на принцесата станала черна като катран.

Вечерта принцеса Роза  пак излязла на терасата си и плеснала с ръце. Но когато златната птичка се появила, косата ù заблестяла не с червена, а с тъмна светлина.

Птичката зачуруликала вълшебната мелодия, а принцеса Роза запяла приспивната си песен. Всички хора заспали, но сънували цяла вечер лоши сънища и кошмари.

На другия ден принцесата натъжено попитала птичката.

– Птичке, какво да направя, за да сънуват хората отново сладки сънища, чак до сутринта?

– Черна коса в розова вода! – изчуруликала птичката.

Принцесата се зачудила, но изпълнила заръката. Тя наляла в едно корито вода, а във водата напускала листенца от роза. Потопила косата си и мигом  тя отново станала червена.

Вечерта, когато птичката кацнала на рамото на принцесата, червената светлина от косата ù отново озарила  небето. Принцесата запяла своята приспивна песен и всички сънували сладки сънища, чак до сутринта.

Злата вещица много се ядосала, че магията  ù била развалена, затова решила да направи още една магия:

– Ала-бала-ница розата да бъде тъмница!

И косата на принцесата отново станала черна като катран. Този път обаче, злата вещица обрала всички рози в царството.

– Хайде да видим сега как ще развалиш магията ми! – заканила се тя с огромен гняв.

Нещастната принцеса Роза пак попитала птичката:

– Птичке, какво да направя, за да сънуват хората отново сладки сънища, чак до сутринта?

– Черна коса в розова вода ! – изчуруликала птичката.

– Но откъде да намеря роза?

– Черна коса в розова вода! – изчуруликала  птичката  и  отлетяла.

Принцесата не знаела какво да направи и от мъка се разплакала, но 

една нейна сълза паднала на земята.

В този момент млад и красив принц стоял под терасата на принцесата. Той държал кутийка, от която извадил един червен косъм.

Принцът се навел и поставил косъма върху сълзата на принцесата. Тогава станало чудо. Изведнъж червеният косъм се превърнал в червена роза. Принцът я откъснал и я занесъл на принцесата. Още щом зърнала розата, тя изтрила сълзите си и накъсала листенцата в коритото с водата. След това потопила косата си и магията изчезнала. Всички ахнали, а Царят  учудено попитал:

– Откъде намери червения косъм, Принце?

– Когато бяхме още деца, го откъснах от главата на принцеса Роза, в знак на моята вярност към нея. А тя си откъсна един косъм от моята глава.

– Вярно е, татко! – казала принцесата и извадила своята кутийка. Когато я отворила, вътре наистина имало косъм от косата на принца.

 Всички много се зарадвали и още на същия ден, принцът и принцеса Роза се оженили.

Когато злата вещица научила, че отново магията ù била развалена, се пръснала от злоба на хиляди малки парченца.

И така, розите в царството отново поникнали, а принцеса Роза продължавала да пее своята приспивна песен всяка вечер, докато хората  заспивали и сънували сладки сънища чак до сутринта.

 

Край

 

 

 

Автор на приказката : Сергей Николов. 

 

© Сергей Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • В много случаи косата е израз на отдаденост, вид жертва и посвещение към дадена цел, способността да възприемаме света с по-голяма яснота.

    Пъпката на червена роза също означава силни чувства, които обаче трябва да бъдат запазени в тайна.
  • Хубава приказка!
  • В нашия случай за да завърша темата, ще кажа:
    Приказката е повече от чудесна. Има ли значение колко вълшебства или принципи са употребени в нея. Важното да е интригуваща и запомняща се от децата. А тя е такава!
  • В Пепеляшка има 3 дни бал, три вълшебства и куп перипетии, а при теб има две. В Пепеляшка няма нужда от удължаване, но при теб има. В Снежанка има три посегателства от страна на вещицата.
    Затова говорех и затова намекнах за структурата на приказките. Тук не става дума за увод, изложение, заключение. Приказката си има структура, която е доста по-сложна, но и гъвкава, особено "вълшебните приказки". Гъвкава ама структура
    "Морфология на приказката" е доста трудна за четене, ако човек не е готов, аз успях да разбера поне отчасти, но едва от втория път. Ето ти линк, в който е направен опит Проп да бъде обяснен. Мисля, че всеки, който опитва да пише приказки трябва преди това да го прочете. Аз не се наемам, не съм дорасла

    http://journal.e-center.uni-sofia.bg/f/downloads/2011/Broi%203/Natalia_Hristova_ED.pdf

    П.П. Не се заяждам, разговорът ми е наистина интересен, но спирам, за да не спамя. Успех!
  • Виш Анна, то и в Пепеляшка може да се удължи развръзката-финала. Защото кристалната обувка може да стане на почти всяко момиче нали? Доста елементарно на пръв поглед, обувката да влезе само на крачето на Пепеляшка, но приказката е световно известна.
    Според мен, когато пишеш за деца, колкото по-кратко и ясно се развива действието, толкова по интересно.
  • Трябвало е да напиша по-конкретен коментар... Прав си, на 4 детето не търси поуката, обикновено го питат "Каква е поуката тук?" и то се чуди и се чувства неудобно. Приказката служи за развиване на фантазията и за възпитаване на конкретно поведение. Има тонове изследователски трудове анализиращи структурата на приказката, когато аз учех бяха само на руски, но сега виждам, че вече има и в нета достатъчно материал по темата. Чел ли си Проп например? Има интересни насоки, макар че вече съществуват и по-новаторски анализи на приказката. Аз не търся съвършенството на всяка цена, приказката ми хареса и затова оставих коментар, защото смятах, че може да бъде още по-хубава, ако удължиш развръзката и финала. А иначе, естествено, че децата я харесват. Надявам се, че съм била полезна с коментара си.
  • Анна, Анна, можеш да влезеш в az-deteto.bg и да прочетеш коментарите за приказката от тези, за които е предназначена. Аз вече знам, както и стотиците деца, че тя е едно бижу. Може би не я оценяш, защото не си на 4, а на 40... Всъщност може би не я оценяш, защото търсиш
    съвършенството - само че Анна, то не съществува.
  • Хареса ми. Очаквах друга развръзка, но автора ме изненада Мисля, че финала е малко претупан, сякаш можеш да го разтеглиш още.
Предложения
: ??:??