31.07.2020 г., 23:16 ч.

Размисли от един обикновен човек 

  Проза
517 1 1
7 мин за четене

 

 

Живеем в страна на абсурдите. Въпреки, че сме част от света и затова няма как да не сме в икономическа криза, дълго време ни убеждаваха, че нямало такова нещо. После дойдоха други, започвайки да предлагат абсурдни мерки. Все пълни глупости за сериозните икономисти. Но не за недоучените, всезнаещи българчета. Но като сравнително съобразителни хора започнаха да „дават заден ход”, докато постепенно прилагат онези мерки, за които може да се досети всеки съобразително мислещ, но незавършил икономическия техникум, ученик.

Например – по време на криза вдигане на данъци, увеличаване на ДДС (също данък, но плащан от всички) и т.н. и т.н. Да им се чуди и мае човек откъде са се пръкнали подобни самоуверени управници. Хубавото е, че след като осъзнаят част от своята глупост, предприемат заден ход. Поне засега. Но никога не е късно да се изложиш казват старите хора.

Отказаха нов договор на Краун ейджънс, но се надяват да преодолеят митническата корупция. Доста дебилно намерение, извинявам се за медицинския извод. Истината е, че така ще се увеличи рязко корупцията и нелегалния внос – все неща, от които винаги са се хранили определени партийни кръгове. Защото Краун ейнджънс имаше право да настига по пътищата произволен тир, да разпечатва митническите пломби и да сравнява декларираното с реално превозваното. Имаха право да разтоварват и да проверяват. Имаха и още много права, които откровено пречеха да се минава контрабандно. Не че не го правеха, но на свой риск при голямата опасност след това да попитат митничаря защо е „пропуснал” този товар. Но това свърши. Отново митниците са на разположение на управляващото в момента правителство. И на следващите управляващи и т.н. Дали това не е причината всички депутати, включително и от моментната опозиция, да си премълчат??? „Информация за размисъл” би казал Щирлиц.   

Или друг пример – за цигарите и приетите във връзка с тютюнопушенето закончета. Оказаха се поредния пример за т.н интелектуална недостатъчност. Защо ли? Много просто. Всеки средноумен човек осъзнава, че преди да започне размяна на мнения или какъвто и да е професионален разговор, трябва да се уточни обема и съдържанието на изпозваните понятия. За документи (разбирай – законопроекти) това се прави в увода или, но само в краен случай, в специално приложение, неотменима част от самия законопроект. Ако уважаемите законотворци искат да бъдат причислени в категорията „средноумни”, то трябваше да уточнят, например, какво да се подразбира обща площ на заведението, търговска площ и т.н. За да няма после шикалкавене по адвокатски и да се оспорват наложени актове за нарушение. Всички им се смеят, но това не ги интересува, нали така. Но това бе умишлено пропуснато за да достигне и този закон до задънена улица. Защо ли?  

Какво стана с ценообразуването на ползваната електрическа и топлинна енергия? Години наред, всевъзможни цветове ни убеждаваха, че НЕК работи на загуба и затова трябвало да се вдига цената на тока. Оказа се, че цената на тока се е вдигала за да се пълнят управляващите партийни каси по различни начини. Иначе Истината нямаше да се крие толкова време. Аз съм убеден, че тя стана достояние на обикновените, като мен, хора съвсем случайно. И че вече се съжалява за това.

В енергетиката има още един много интересн факт. Не говоря за фанфарите на летището при посрещане на Евгени Бакърджиев. Говоря за това, че въпреки своето акционерно участие в енергийните дружества по различни начини, българските правителства не успяха или не желаеха да защитават интересите на своите избиратели. Например излагането на държавните институции, включително и на прокуратурата, при преминаването отново към едномесечен срок на разплащане. Там се оказа, че преминаването към тримесече срок на фактуриране се изисква сравнително минимално време, а за обратното са необходими години. Какво интересно, обаче, ще се случи в енергетиката ни? Например, че германският бивш висш управляващ вече работи спокойно на руска заплата, Турция подписва договори за милиарди, без да се бои от превръщане в руска провинция, (Македония продаде важни отрасли на Гърция точно по време на техния спор за името на Македония и за тяхното знаме) само ние, изпълнявайки външни заповеди и защитавайки не своите, а чужди интереси, смятаме, че бизнессътрудничеството с руската енергетика ще ни донесе нещастие. Цяла Европа ни се смее на слугинското мислене. Внимание! Независимо от тоталното пренебрегване на потребителите и слугинажа на държавните чиновници на частни интереси, независимо от пренебрегването на известни физични закони чрез въвеждането на измислени нови понятия (такса мощност и т.н.) държавното лоби на частните енергийни дружества готви официалното оттегляне и създаване на алиби за безпомощност, като иска да продаде своите дялове в енергийните дружества. Само един глупак няма да предвиди, че веднага след това съответните правителствени „мозъчни” тръстове ще вдигнат ръце и ще обявят пред протестиращите хора – „Това е чисто частно дружество и ние не можем да им се месим във фирмената политика!” Нали така? Прозрачно и обидно. Нима не допускат, че в нашата държава не живеят само тъпаци? Обидно! Поне за мен, колкото и да съм безпомощен! Но не сме свикнали при констатация на тъпота от правителствени чиновници да реагираме по всички допустими демократични начини.

Мисля си и за показността при извършването на арести. По същество какво означава в нормалния свят арестуването изобщо?! За всеки средноинтелигентен човек означава, че вече са събрани достатъчно силни доказателства за неговата вина и след много кратък срок вече може да започне съдебния процес. Защото именно затова се арестува – за да се прекрати неговото престъпление и съдът да прецени по законосъобразен начин какво наказание да получи. Да, ама не! – както казваше едни колоритен журналист. Какво означават и камерите по време на арестите? Филмиране на уестърн без право на дублажи, последна възможност за информиране на заподозрените (ако имат качествена охрана) за да избягат навреме или пубертетно пъчене пред съученичките в юношеска възраст? Аз не зная! Но аз съм прост човек. Мога единствено да чета в интернет и по пресата, че след това тихомълком ги пускат да си лекуват здравето и че не били съвсем виновни или че... Защото всички сме невинни. Нещо като сина (ако не се лъжа, по едно време дори зам.министър или нещо подобно) на една закръглена депутатка, успешно подвизаваща се днес в управлението на страната ни. Дано бъдат двамата още дълги години живи, здрави!

Днес пък прочетох, че парламентът щял да си продава колите и да си купи нови, но по-малко на брой. С това щял да даде своя дял в борбата с икономическата криза на страната. Само тъпак може да повярва, че от парите след продажбата ще остане нещо значително за внасяне в държавния бюджет. Парите ще отидат за закупуване на новите коли, а за народът ще остане един от пръстите на която си пожелаем ръка. Освен това уважаемата депутатка не знае, че мерцедес в специално изпълнение за депутати на 500 000 км е в много добро състояние. Но не! Депутатите трябва да се возят в поредните нови коли, вместо да си пътуват в своите или в обикновения транспорт, като нас. Но тогава няма в малката ни страна да въртят километри за една година колкото дължината на екватора. Нали така?

Има още редица други примери за интелектуален недоимък в хората, които са ни управлявали и още управляват. Те по всичко си приличат. Тези дни, един партийно оцветен социолог (или нещо подобно) констатира, че нещата били сбъркани защото по време на кръглата маса се наблягало на политическата смяна на системата, а не на икономическата смяна, т.е. не били отдавали значение, че чрез смяната на собствеността трябвало да се промени настоящето и бъдещето на тази страна. Личи, че мисли обикновените зрители за глупаци. Та всяко хлапе още от времето на неговото детство може да му цитира, че „интересът клати феса”. Нима е забравил, какво ни втълпяваха в главите по политикономия и др. Предмети в гимназиите и институтите? Че основната характеристика на обществено-политическия строй е видът собственост върху средствата за производство, определяща производствените отношения. Че именно видът собственост определя отношенията в обществото и кой ще го управлява? Но явно ни мисли за глупаци. Забравил е основната линия на поведение на участниците в кръглата маса, водени от „Подкрепа”. Затова част от участниците на кръглата маса веднага заявяваха открито или прикрито за своите икономически интереси и започнаха да управляват бордове, да приватизират външнотърговски взаимоотношения и ключови предприятия. Именно СДС създаде мощна група от милионери, но всичко вече е история. Затова и Иван Костов започна да говори, че трябвало да се гледа в настоящето и бъдещето, а да не се връщаме (навярно визираше прокуратурата) в миналото. Защо ли мисли така? 

 

И накрая се оказва, че живеем в един безлично многолик свят...

 

Накрая, на прочелите дотук, ако има такива разбира се, искам да подаря тези няколко реда. В тях, според мен, съм се опитал да отразя нещо по-вечно от нашето бай Ганьовско слугинство пред по-силните на деня страни. Дано съм успял. Защото споделих с вас мисли на един съвсем обикновен българин, на една мислеща тръстика. Омръзна ми едни и същи лица да ме „поучават” по всички канали и по всички теми толкова години... 

 

PS. Бе написано отдавна, преди поне 10 години. Във време когато мутрите се разхождаха в автомобили с тъмни стъкла и още не посягаха открито към министерства и парламент. 

© Вили Тодоров Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Макар и на много места да личи, че не е съвременно (къде е СДС сега, например?, а много с нетърпение очаквам и БКП с т.н. си президентче да отиде там, пък и друтите т.н. "политически сили" и "елити - какви елити, ха, ха - като ги гледам и слушам по т.н. телевизии се щипя - и този, или тази дошъл/дошла да раздава акъл, а няма за себе си) (телевизии - много рядко, че "водещите" им са много посредствени?), то като обща критика си е съвсем нормално и актуално. И какво от това? - питам аз.
Предложения
: ??:??