18.06.2017 г., 23:09 ч.

Шестата Божия заповед 

  Проза » Други
1325 0 0
2 мин за четене

ШЕСТАТА  БОЖИЯ  ЗАПОВЕД

„Не убивай” ¹

Незапознатите с библейските принципи трудно разбират смисъла на някои изрази. Затова често казват, че Библията си противоречи.  Такова е схващането и за заповедта „Не убивай”. Заповедта е кратка и категорична. Никой няма право да отнема живота, който Бог е дал на човека.

Същевременно на други места сам Бог заповядва  „да бъде убит” съгрешилия при прелюбодейство, при нарушаване на съботата, при непочитане на родителите и др. Има ли противоречие?

Усещането за противоречие се получава поради това, че не се взима предвид една от основните черти на Божия характер   справедливостта. Бог не търпи греха. При извършено престъпление всеки трябва да си получи наказанието. Разрешавало се възмездие от страна на роднините. Първоначално възмездието се  изразявало чрез отмъщението на роднини  на принципа „око за око, зъб за зъб” (строшено за  строшено, око за око, според повредата, която причини той на човека, така да се направи нему. Който убие животно, да го плати; а който убие човек, да се умъртви)².

Когато става въпрос за убийство на човек,  трябва уточнение. Бог прави разлика между убийство с умисъл (предумишлено, планирано и съзнателно действие, довело до смърт на човек) и убийство по невнимание. При първото важи заповедта „не убивай” и който съзнателно е предизвикал смърт, трябва законно да получи наказание.  При убийство по невнимание  Бог предоставя милост, като определя няколко града за прибежища. Такива са били градовете  Кадис, Сихем, Хеврон, Восор, Рамот и Голан ³. Пътищата към тези градове трябвало да бъдат поддържани в ред през цялата година и нищо не трябвало да възпрепятства пристигането на неволния убиец. Прибягналият в тези градове бил защитен от възмездието на роднините, извън тях обаче – не. Така е било в Стария Завет.

Смъртното наказание в България (през последния исторически период) било узаконено през 1896 година. Почти сто години по-късно, през 1998 г,  след дълги дебати е отменено. Отмяната се налага поради  изискванията на Европейското законодателство и поради хуманни съображения – понякога е много трудно да се докаже вината и е възможно човек да бъде екзекутиран без наистина да е извършил престъплението, за което е обвинен. При тежки престъпления е въведено наказание доживотен затвор без право на обжалване.

От тук нататък остава спасението от духовната смърт. Покаянието и следването на Божия Син предотвратява духовната смърт, заради което Христос даде живота си на кръста, като пое наказанието за нашите грехове.

…………………

1. Изход   20:13 .

2. Левит  24:20,21.

3. Исус Навин  20:7.

4. Исая  53:8.

© Anastasia Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??