5.08.2007 г., 20:38 ч.

Сиропиталище на спомените 

  Проза
945 0 3
11 мин за четене
Сиропиталище на спомените

 

         Денят беше дъждовен и мрачен. Облаците се стелеха толкова гъсто, че изчезваше всякакъв шанс на слънцето да се покаже. Светът беше притихнал и някак смирено се мъчеше да се изправи отново на крака, след двете световни войни. С това, което му беше останало, без онова, което беше загубил, мрачен и тъжен, гледаше напред, с плаха надежда за това, което му предстои. Опустошителни и сеещи смърт и нещастие, тези войни бяха оставили много хора самотни и тъжни, без да знаят защо, без да знаят с  какво са виновни, без да знаят - А сега накъде?

Дъждът валеше тихо през цялата сутрин и изглежда щеше да продължи да вали така през целия ден. Тихо и монотонно сякаш се опитваше да измие всичката мръсотия по земята.

Капките му падаха по прозорците на старата сграда "Сейнт Хоуп". Тя беше голяма с няколко големи спални помещения, чийто прозорци се издигаха високо и всяващи респект. Това старо сиропиталище се намираше на около километър извън града, и беше заобиколено с гъсти иглолистни гори. Голяма и висока ограда го ограждаше.

Днес дворът беше пуст. Децата стояха вътре, в стаята за учебни занимания. Там бяха оставяни да обогатяват общата си култура, четейки Библията. Учителката им се беше зачела в своята книга и изобщо не поглеждаше децата. Не забеляза и малката бележка, която се подаваше от масичка на масичка. Това късче хартия предизвикваше безпокойство, страх и безпомощно изражение по детските личица. От маса на маса, листчето стигна до Аника. Русо момиченце на около 6 годинки. Една от  най-малките в дома. На него с молив и крив почерк беше написано: " З.Б. е на смяна тази нощ...". Тя го прочете внимателно и после го предаде нататък. Незнаеше дали това, което разказваха за З.Б. е истинско или просто искаха да сплашат децата с него, но не искаше и да разбира. Сега мислите и летяха към друг човек. А именно към Крис.

 Вчера отново бяха заедно, и прекараха целия ден в горичката зад сградата. Той и показа скришно място, откъдето можеха да излизат през оградата, без никой да ги забележи. Водеше я в гората където играеха на воля и си говореха за мечтите си. Крис беше с една година по-голям от нея. С тъмна коса и очи, които издаваха топлина и грижовност. Той обичаше Ани, като  своя по-малка сестра и най-добра приятелка. Ани обичаше Крис, като своя принц на бял кон, който винаги щеше да я спасява и да и помага. Той беше всичко за нея и знаеше, че и тя е всичко за него. Правеха всичко заедно. 

Подавайки бележката на момичето до нея, Ани се замисли, какво ли ще правят днес. Навън валеше, времето беше лошо и това я натъжи, защото нямаше как да излязат. Представи си, че няма да са заедно в дъждовните дни и това я ужаси. Бележката стигна до последната масичка, където момченцето, което я четеше преглътна тежко. Тогава се чу камбаната, която съобщаваше, че е време за обяд. Децата станаха бавно и се отправиха към вратата. Ани реши да забави ход, докато се засече на изхода с Крис. Явно и той беше решил същото. Когато излезнаха от стаята той я дръпна за ръката и никой не забеляза, че двамата се качват по стълбите, вместо да слизат надолу към столовата. Бяха тихи и неговореха нищо, от страх да не ги хванат. Качваха се все по-нагоре и по-нагоре. Аника се умори и започна да диша дълбоко. Стигнаха тъмен коридор с една единствена врата от ляво. Крис извади малък ръждясъл ключ от панталоните си и я отвори. Влезнаха вътре. Намираха се в таванското помещение. Изпълнено със стари мебели и неща, покрити с дебел слой прах. Крис затвори вратата:

- Тадааа! Харесва ли ти? Тук можем да идваме, когато навън вали. Откраднах ключа от портиера и ще го връщам всеки път, за да не разбере.

Ани се разходи из помещението, намери няколко дюшека на земята и се опита да ги сложи един до друг.

- Помогни ми, Крис!

Двамата успяха с общи усилия и после блаженно се отпуснаха  един до друг на меките дюшеци. Лежаха и мълчаха известно време, после Аника наруши тишината:

- Крис, вярно ли е това, което разказват за З.Б.? Наистина ли е толкова лош?

- Не знам, Ани, но и не искам да разбирам. По-добре да се радваме, че не сме ние късметлийте, които ще преживеят нещо подобно.

- Гладна съм... Трябваше да вземем нещо от стола преди да дойдем тук.

Крис се подсмихна и извади две сочни червени ябълки от джобовете си. Подаде едната на Аника.

- Страхотен си! Винаги ме спасяваш, Крис...

- Хайде хапни, после ще играем на нещо.

И двамата захапаха блажено от сочните плодове.


"Злият Бил", така наричаха надзорникът, който пазеше сградата всяка неделя, но никой не смееше да го споменава и затова го наричаха съкратено "З.Б." Той беше мъж на около 40-45 години. Висок, едър и много злобен. Лицето му беше безжизнено като камък, освен когато се ядоса. Тогава цялата омраза на света се изливаше от там. Обичаше да пие и пиеше по много, когато беше на работа. Гневът от войната, в която никога не беше участвал и омразата към света и хората, го превръщаха в истинско страшилище за децата от сиропиталището. Носеха се неизречени слухове, че когато е на работа си избирал едно дете за жертва и го водел в стаята на надзорника. Там блудствал с него и го насилвал по цяла нощ, а ако детето говорело за това после, с него било свършено.

И така, когато някое от децата изчезвали в болничното крило за около седмица, всички знаели какво е ставало с него, но никой не бил абсолютно сигурен, че това е истина, защото никой никога не беше поискал да говори.


Дъждът поспря да вали, но времето си оставаше облачно.

Аника и Крис все още лежаха на тавана. Затворили очи, те играеха. Представяха си, че са на различни места по света. Описваха ги и мечтаеха, какво биха правили там. Играта с въображението наистина ги радваше. В мечтите им се преплитаха красиви светли светове. Изпълнени с красиви и щастливи хора, които ги обичаха. Никога до сега, обаче, не бяха си представяли родителите си. Не говореха за тях изобщо. Нито Ани, нито Крис ги бяха виждали, но знаеха по нещо и за двамата. Крис винаги носеше едно синджирче с копче на него. Тогава Ани го попита:

- От къде е това копче, Крис?

Той се сепна леко, облегна се назад и въздъхна.

- От униформата на баща ми. Било е с него във войната. Това е единственото нещо, което е останало от него и майка ми ми го е дала, когато съм бил съвсем малък. От тогава не съм го свалял.

- Мислиш ли, че живота ни щеше да е по-хубав, ако те бяха живи?

- Не знам, Ани, но се радвам, че те познавам.

Двамата се усмихнаха един на друг и се пренесоха на топъл остров, край океана, обрасъл с палми и кокосови орехи по плажа...

Прекараха целия следобед, пътешествайки из далечни места, в мечтите си.
 

Привечер се върнаха за вечеря и със задоволство установиха, че не са изпуснали много. Столовата беше пълна. Двамата седнаха близо един до друг на масите и започнаха да вечерят с огромна доза апетит. Децата се хранеха тихо и се надяваха ноща да мине по-бързо. Беше ги страх, заради З.Б.

Дъждът, който валеше през целия ден се беше засилил. Вятърът свищеше по прозорците и клоните на дърветата.

Тъмнината бавно се прокрадваше и обвиваше света с черните си ръце. Нощта беше мрачна и зловеща и само светкавиците успяваха да проблясват, осветявайки за миг облачното небе.

В стаята на момичетата беше тихо. Всички спяха дълбоко. В едно от първите легла спеше Ани. Сгушена в оскъдните си завивки, тя не усети, когато една здрава ръка я сграбчи и я повлече към вратата, запушвайки устата й. Момичето се изплаши до смърт, когато се разсъни и видя, че това беше Злият Бил. Той я водеше към стаята си, попречвайки на опитите й да се освободи. За миг успя да отпуши устата си и извика за помощ, но сподавения вик остана глух за къщата, изгубвайки се в стените и шума от бурята.

Вкара я стаята на пазача и я захвърли на пода. Тя падна като парцалена кукла и усети как от коляното и потича кръв. Беше я страх и плачеше. Хлипаше все по-силно и по-силно.

- Млъквай, малка нещастнице! Тази нощ ще я помниш дълго. Изсъска той и започна бавно да се приближава към нея.

В тъмнината фигурата му и се стори огромна, тя идваше към нея. Ани опитваше да избяга колкото се може по-назад от нея. Той я сграбчи с ръцете си и я приближи до себе си. Тя усещаше дъхът му. Вонеше на алкохол и цигари. Миризмата му я отвращаваше още повече.

В този миг, от към вратата се чу вик и някой скочи върху главата на Злият Бил. Тялото му се изправи и успя да изтръгне от себе си нападателя. Ани успя да се опомни и видя, че това беше Крис. Сигурно беше чул нейния вик за помощ и сега беше тук да я спаси. Тя мина на страни и се удари в масата, Свещта, която беше върху нея падна на земята и пламъкът започна да пълзи по чергата на пода. Изплашена до смърт, тя стоеше вцепенена без да има сила да помръдне. Тогава гласът на Крис я сепна и тя погледна към него. Той беше на земята и пазачът се канеше да скочи върху него. Единственото, което успя да чуе, беше викът му:

- БЯГАЙ, АНИ!!!

Пламъкът ставаше все по-голям и по-голям. Ани успя да излезне от стаята и се втурна към изхода на сградата, оставяйки зад себе си Крис и пазачът, който се бореха.

Успя да си отвори и изтича навън в дъжда. Намери тайния изход, който водеше към гората. Сълзите и се стичаха по бузите й, а очите и се бяха разширили от ужас и страх. Обърна съм към къщата. Пожарът се беше разрастнал из цялата сграда. Децата бяха усетили пушека и бяха излезнали навън. Молеше се и Крис да е там. Тя пое дълбоко дъх и побягна към гората, оставяйки всичко зад себе си. Тичаше колкото сили имаше. Ушите и пищяха и усещаше как сърцето и бие. Една единствена мисъл беше в главата й.

- Крис!

Молеше се, през сълзи той да е добре. Да е успял да се спаси.

Изтощена от страх и тичане, незнаеше колко дълго беше бягала, тя се струполи на земята и започна да плаче. Бурята беше поотминала, но въпреки това тихия дъжд все още валеше. Капките падаха по нея, сякаш искаха да я утешат, сякаш искаха да измият болката й. Ани лежеше в тревата, кална и мокра до кости, тихо ридаеше. Плачеше за Крис. Нейният най-добър приятел, който винаги я спасяваше. Той беше някъде там, а тя беше тук сама. В гората, в дъжда, в нощта...



Дванадесет години по-късно, градът беше забравил за нещастната трагедия случила се в една дъждовна нощ, в околностите му. Трагедия, в която сиропиталище "Сейнт Хоуп" беше изгоряло до основи, отнемайки живота, на пазача Бил, и две от сирачетата в онзи дом. От сградата бяха останли само оградата, няколко стени, къпища пепел. Децата бяха преместени в други домове из областта и никой повече не чу за тях.

Денят беше мрачен, но дъждът така и не се наканваше да завали.

Пред оградата на домът беше спряла кола. Големите порти бяха леко открехнати, а пред дях се виждаше силует на младо момиче. Косите и бяха златни като слънцето, а лицето и красиво като картина. Това беше Аника, успяла да избяга далеч в онази нощ, намирайки свое семейство в едно градче. Сега тя беше там, всред развалините и държеше сочна червена ябълка в ръцете си. Стоеше там и си спомняше за онази нощ. По бузите и се стичаха, една след друга, сълзи. Проплаквайки тя шептеше, загледана в пепелта:

- О, Крис, прости ми! Прости ми, че не ти помогнах и то оставих там! Не трябваше да те слушам! Толкова много те обичам и толкова много ми липсваш! Крис..

Нещо внезапно спря тихия й шепот. Из пепелта проблесна нещо. В началото тя си помисли, че сълзите и си играят с нея, но после разбра, че наистина нещо блести, там в пепелта. Отиде на мястото и се разрови с пръсти. Тогава го откри. Малкото метално копче, което Крис носеше винаги на врата си. Тя го взе и започна да плаче още по-силно. Но вече не си спомняше за онази нощ. Спемените и летяха през онези хубави мигове, които имаха двамата. Спомни си за всичките следобеди, които прекарваха заедно, за забавните игри, за мечтите... Започна да вали ситен дъждец и капките падаха тихо около нея.  Ани прибра копчето в джоба на палтото си, остави ябълката в пепелта, върна се в колата, избърса сълзите си и напусна завинига тази местност.

© Ели Петкова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??