И тоя случай не ми излиза от главата.
Преди години се завръщаме от един наш конгрес.
Свършиха споровете. От време на време едва не се хващахме за гушите. И все за едно. Какво е това изкуство и как да го майсторим?
Не се смей! Ако знаеш колко време сме загубили през годините да си чешем езиците и то само на тая тема. Какво е? Що е?
Тръгнахме си. Натъпкахме се в микробусчето и запрашихме към Балкана. Там, точно преди да започнем да се катерим, е моето селце. Естествено най-хубавото на света. Бяхме пътували почти два часа и викам на тайфата.
- Предлагам Ви час почивка и по глътка вино. Шофьоре, свий наляво! Двеста-триста метра и сме в селото. Не е много дълго, само някакви си четири километра и сме пред дома.
Спираме! Каменен зид, почти три метра, дървена порта...
Отварям портата .
- Влизайте! И тръгвам през двора.
Да влизат, ама не влизат. Стоят пред портата и зяпат и наляво, и надясно, и нагоре и надолу, че то там е не стръмно, ами много стръмно. Зидове, къщи, плевни, навеси. Абе, село!
- Айде бе! – викам отново. - Айде, че виното ще изветрее.
Айде, ама никой не мърда! Стоят, въртят се наляво, надясно, пушат и непрекъснато си бъбрят.
Е, ай, като не влизат, да не влизат. Ще надникна аз, ще се видя със старите, ще им взема едно шише с вино, да пият из път. Какво ли пък и ще правят като влезат. Селска къщичка. Едно етажче, до него саичка за животинките, плевня и нищо друго. Така е, мърморя си, ама ми стана криво. Градски чада са, израснали са в големи градове, какво ли може да ги заинтересува тук.
Така и направих. Набързо-набързо се посрещнахме със старците, взех шишенцето и бам при ония пред портата.
Още бъбрят, още се въртят!
- Ами, - викам - да тръгваме. Поканих ви, не влязохте, да поемаме.
И тук, чадо, стана нещо странно. Най-възрастният, най-уважаваният ни колега, се приближи до мен, сложи ръка на рамото ми и вика.
- Какво тръгване? Още не сме влезли.
- Че колко пъти ви каних? Помислих че бързате.
- Сбъркал си, моето момче. Не мръднахме от тук, защото се ошашавихме. Едва тук проумяхме, защо ти не приличаш на другите архитекти. Защо твоите проекти и сгради са други. Ти, чадо мило, си взел диплома от института, ама тапията ти е от тук.
Тупна ме по рамото и пак.
- А сега води! Да видим какво е и там вътре, щом тук, пред тоя дувар и тая порта ни взема акъла. Води!
И поведох.
И се нагледаха.
И се напиха.
Страни хора. Уж са професионалисти и то големи. Зазяпаха се в една малка селска къщурка, в едно малко селско дворче и... какво само говореха.
Та си мисля толкова години, виното ли им взе акъла, или онова, дето видяха. Онова, дето баща ми, дядо ми и прадядо ми, бяха правили с голи ръчички. И така го правили, че аз от него съм взел тапия за архитект.
Кой знай?
Нали разправят, че във виното е истината.
А пиха!
Яко пиха!
И не стояха дълго.
Само до сутринта.
И когато се натъпкаха в микробуса, накараха шофьора да обиколи селцето.
Та, от тогава се върти тая щура мисъл в главата ми.
Откъде ми е тапията?
От института ли, от тука ли?
Божа работа!
© Иван Стефанов Всички права запазени