21.01.2012 г., 5:22 ч.

Телевизорът 

  Проза » Разкази
849 0 1
6 мин за четене

   - Ооо, наборе, 'айде бе човек, ти се изгуби по тая Европа. Толкоз ли е хубаво там, та ни забрави нас тука?!
   Така с усмивки и дяволити закачки се срещнаха двама стари приятели, чиито различни съдби ги бяха повели по различни пътеки. Във времето на "уравниловката", живееха почти един и същ живот. Кой поучил малко повече, кой поработил малко повече, кой сгрешил, та се оженил по-раничко, кой изпреварил, че се развел пръв и... ей такива банални човещинки. Но дойде онова време, в което всеки трябваше по някакъв начин да намери себе си и мястото си в един по-различен вече свят. По-различен? Амии! Той, светът, си беше пак тоя. Просто някои неща започнаха да си идват на мястото съвсем закономерно. Само дето хора, заварени някъде в средата на житието си, бяха по-уязвими към резките промени. По-трудничко беше за хора в такава възраст да променят възгледи, отношения, мислене. Трудно, но належащо и неизбежно. Просто трябваше вече да се оценят реалностите. Да, само трябваше да си признаят, че слънцето не изгрява зарад тях, а че тях ги има, защото все пак слънцето изгрява всеки ден. "Оня" път вече беше свършил. Нямаше нищо напред, след него, само една тъмна бездна. Имаше наляво или надясно и от тук нататък - разклонения пак, колкото искаш. И така, всеки от тези двамката си избра посока и тръгна. Единият остана в променящия се свят и започна бавно и болезнено да променя своите нагласи и действия. Трудно е да се каже, дали наистина се променяше (защото и промените се оказаха менте) или придоби хамелеонски умения, но се справяше. И с времето все по-бързо реагираше на всяка промяна. С други думи - успя и се приспособи. Другият, отначало даваше някакъв отчаян отпор на неизбежното, но физичните закони бяха непоклатими. На всяко негово "без"действие, получаваше все по-голяма мизерия и в един момент реши, че вече тук няма как да се бори и замина. Беше здрав, як и хубавец. Последното прилагателно обаче, вече не вършеше полезна работа. Така че, трябваше да заложи на другите две. И волю-неволю, добра се до Италия, доразви другите си умения и въпреки многото трудни моменти, успя да намери местенце и за себе си. Че не само за себе си, но завъртя и една булчица, чиято съдба също я бе добутала до тая част на Европа. О-о, но това не е всичко. Тези двама пишман-авантюристи бяха и от едно и също градче на "променящия се свят", а освен това, този все още хубавец, имаше и стари, неосъществени мераци. И ето, че всичко се подреди! Или както е казал народът "Никога не е късно, либе, за китка..." или май не беше точно така, но какво ли значение има?
   Годинките си минаваха, животът си течеше неумолимо, всъщност, както винаги си е било. "Италианците" вече си идваха в родния край всяка година за по 2-3 седмици - трябваше да помагат на подрастващи тийнеджъри и вечно недоволни стари родители, пък и да поемат глътка родна енергия. И в един февруарски, предЗарезански, слъчев, зимен ден, двамата приятели се срещнаха на родна земя. Естествено, мястото на срещата бе в една лична кръчма - че къде другаде?!
   - Абее, к'во да ти кажа, наборе? За хубаво - хубаво е там, ама си нямат Зарезааан!
   - Сядай и разказвай! Как я карате, научи ли езика или научи европейците на нашенски?
   - А-а, не мога да се оплача. Ако можех там да работя, а да идвам тук, да харча, щеше да е най-добре. Ама и така е добре! А езикът им е лесен, бе. Тия имат 15 букви и са от мързел нагоре. Е, имаше моменти в началото, когато бях готов да се откажа, ама добре, че беше оная моята, та ме предума.
   - Я кажи, като те знам, не може да не си бъзнал някой жабар. Научи ли ги на някоя простотийка?
   - Охо, мойта компания в работата се поздравяват на нашенски - изхили се италианеца.
   - Е, как бе?
   - Отначало си подвикваха "чао амиго", а сега се поздравяват с "чао, пеерас". Нали се сещаш как им преведох "амиго" на нашенски? И са убедени, че е така, че и помежду си вече така си викат здрасти.
   - Хаа, голям идиот си! Абе, я кажи, вярно ли, че там най-опасното за един българин е друг българин?
   - Мии, не знам точно. Сега като се замисля, може и да е така. Сетих се една история и ще взема да ти я разкажа.
   - Давай!
   - Значи, там на нас ни казват "страниери" - в общи линии, хора, дошли от друга страна да търсят работа, което си е така.
И понеже, такива като нас гледат, каквото изкарат, да могат възможно най-много да спестят, все търсят неща, които ония мързеливци изхвърлят заради нищо и никакви дребни дефекти. Нали се сещаш - перални, прахосмукачки, фритюрници. Обаче и там си има някакъв ред. Когато изхвърлят нещо, което според тях не работи, му отрязват захранващия кабел. А ако работи, но го сменят с нещо ново и по-модерно, оставят го на тротоара заедно с кабела. Това по-рядко се случва, но се случва. Така, един почивен ден, решихме с един нашенец, да се разходим из града, да пуснем по едно тото, да напазаруваме за вечерта и да се приберем. На връщане обаче, виждаме на тротоара един голям телевизор. И то с кабел. Ама голям и тежък. А ние сме на около два километра от квартирата. Ама нали сме по-яки, отколкото умни, решихме, че ще го вземем и ще го носим на смени и на почивки. А беше жега, ужас. Ама не е за изпускане. На работа не сме се скапвали толкова, колко докато домъкнем тоя сандък. Както и да е, добрахме се до квартирата.

Казах на ортака, да ходи до магазина, да вземе бира, а аз да внеса и инсталирам телевизора. Моят човек обаче беше по-отскоро тук и някои неща още не беше научил. Та преди да отиде в магазина, тоя взе, че се съблече гол до кръста, че тениската му беше мокра от носенето и тръгна към магазина. А там така не може. Замъкнах телевизора до стаята, почнах да намествам кабелите и в тоя момент звъни телефонът. Ортачето, запъхтян ми обяснява, че са го арестували, а и няма документи у него. Тичам навън, до магазина, нося документите, а полицаят взе, че написа някакъв документ - трябваше да платя 50 евро глоба, за да го пусне. Иначе 24 часа ще бачка някъде. Както и да е, оправихме работата и се прибрахме. Отнесе нашенецът порядъчно количество псувни и седнахме да пийнем по бира и да пуснем и настроим новата придобивка. Обаче ядец! Телевизорът не мъца! Ей, че като ми накипя, щях да го хвърля от прозореца. Моя човек ме спря и започна да го занича. Тук - там и накрая ме извика, да погледна. Захранващият кабел беше наставен с друг, ама на такова място, че не се виждаше отвън. Еега ти номера! Два километра мъкнене, 50 евро глоба и накрая и това. Е това си беше чисто нашенска история. Като се поуспокоих, решихме, че и ние що го оставим някъде навън, пък дано не сме само ние будалите. Така и направихме. На другия ден като тръгнах за работа, вече го нямаше. Работата ми е на 20-ина километра и ходя с едно мотопедче. Вечерта, като се връщах, гледам на едно място, вече на около два километра от квартирата, същия телевизор. Хаа, стана ми кеф - не сме само ние прецаканите. Обаче десетина дни поред, тоя телевизор се местеше все с по един-два километра напред. Така вече знам по маршрута ми за работа, къде живеят страниери и то не какви да е.
  - Аре стига бе, това си е типично по нашенски. Най-съм добре, кога комшията е зле! Хаа, какво племе сме само!

  Така си поприказваха и позабавляваха двамата приятели, очаквайки знаменателната дата, обречена на Св. Зарезан. И никой не знае и досега съдбата на тоя телевизор. Обаче той има нещо доста общо с нашето развитие във времето и пространството. Движим се и ние целеустремено напред (е, не по собствена воля, но все пак се движим), намираме си мястото, докато се установи, че сме безполезни и пак ни изритат навън. Но ние знаем, че няма да останем там. Пак ще ни придвижат напред и... кой знае, някъде може и да изскочи картина. Или пък, защо да не сме идеалната поставка за саксия с цитруси например?...
 

© Димитър Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Този телевизор ми напомни за казармените години.
    Като новобранци в Спортната школа. Там един месец все някой от нашата рота излизаше на проверка без връзки за обувки. Смяна на притежателя.
    Един футболер пък на клетвата си забрави пушката около Паметника на Свободата. Влязъл в горичката да си дремне. Но това е друга история...
    Поздрави!
Предложения
: ??:??