19.04.2013 г., 10:16 ч.

Търговците 

  Проза » Разкази
718 0 8
5 мин за четене

Погледът му блуждаеше по иконите на стелажите в полутъмно помещение на църковния магазин в храма, по провесените лъскави кандила, свещниците и другата църковна утвар с поставени по нея цени, хвърляше око на заглавията по гърбовете на книгите.

– Какво ще желаете? – кротко попита младият продавач.

Мъжът се извърна и го огледа. С прилежно вързана на опашка коса, все още къса и мека брада оформена на скромно катинарче и черно, спретнато расо младежът изглеждаше като студент в семинарията, а може би вече беше послушник или може би клисар. Все объркваше различните чинове и длъжности, пък и не успяваше да се ориентира добре в църковните правила.

– Ами... търся Библия – усмихна се и пъхна ръце в джобовете на дънките си.

– Цялата Библия или само Новия завет? – повдигна вежди момчето зад щанда и сините му очи сякаш грейнаха.

– Цялата.

– Имаме различни издания – протегна се към една от полиците, смъкна две обемисти книги и ги постави на стъкления плот. – Едната е на Синодалното издателство, другата също е отпечатана с благословията на Светия Синод. Нямат разлика, освен външно.

Посетителят взе едната, усети тежестта в ръката си, прелисти я напосоки, поспря се тук-там, взря се в ситня текст през сумрака, взе другата и също започна да я разгръща. Знаеше всичко, което е написано вътре, но щеше да му бъде забавно да прочете отново някои пасажи.

– Имате ли по-малки по размер? Нещо, което да е по-удобно за носене... джобен формат?

– Как така джобен формат? – извърна се послушникът.

Мъжът повдигна рамене.

– Просто искам да я нося с мен, за да мога да я чета, когато имам време през деня, когато съм навън...

– Но това е Библия, Светото писание! Не можете ей така да го мъкнете като тефтер!

Камбанката на вратата зад тях издрънка и в канаскията влезе съсухрена баба.

– Няма друг начин – продължи мъжът. – Тези са неудобни за носене, даже и в чанта ще тежат...

– Така или иначе няма джобни издания – отсече младежът.

– Но... аз съм виждал? Бяха едни такива, малки, сини...

– Аха, сините! – завъртя се послушникът и очите му помътняха. – Сигурно някоя от онези, на евангелистите? Това не са Библии, а извращения!

– Не са ли все Словото Божие?

– Какво Божие слово! – махна послушникът и повиши глас. – Словото Божие е единствено в Православието, оттам нататък всичко е дяволска работа. Преиначили са всичко както им е изгодно! Ако искате от тях, нямате работа тук.

– Но нали смисълът е същият? – заинати се мъжът.

– Смисълът? Кой ви дава право да решавате какъв е смисълът? Кой може да каже какъв е смисълът освен самият Бог? Ние сме раби и от нас се иска само да четем истинното Слово и да му се покланяме.

– Аз пък си мислех, че Господ е дал на хората свободна воля – ядоса се мъжът. – А защо решихте, че за толкова векове Словото изобщо се е запазило някъде такова, каквото е било дадено?

– Сквернословец! – изсъска момчето в расото. – Не искам да Ви слушам.

– Добре, не могат ли да се намерят някъде Православни Библии с по-малък формат?

– Следващият!

– Искам малко тамян да прекадя вкъщи... за здраве – пристъпи старата жена, която търпеливо бе слушала препирнята, придавайки си разсеян вид. – Ау-у-у... ама и то поскъпнало...

– Така е – повдигна рамене продавачът. – Всичко поскъпва.

– Прекадете за слава Божия, госпожо, а здравето си е здраве, ще дойде – подвикна мъжът, отвори вратата на магазина и прекоси притвора на храма, без да се оглежда.

Когато излезе навън, пое дълбоко въздух и тихо се разсмя. Някога беше изгонил търговците, но не беше изхвърлил купувачите. Можеше, но те си искаха своето. Поизпъна тениската си и тръгна през площада. Каза си, че няма да им налива акъл насила. И без това не бяха проумяли нищо от думите му, а за толкова време и малкото, което сякаш бяха разбрали, го бяха забъркали в една голяма, безсмислена каша, всяка група по своему. Не им трябваше нито на тези, нито на някой от другите. Свърна по близката улица и изчезна в сенките на дърветата.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Авторски разкази на Филип Данчев

http://malkiatprintz.blogspot.com

 

© Филип Данчев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря ти, Росица
  • Поздравления за замислящия разказ, Филип!
  • Хехех... като гледам част от препинателните знаци, май не е наблягал много на граматиката, Дочка :D Благодря ти
  • Хубаво го е казал Виктор.Ние сме препинателни знаци нацвъкани по Божието творение. А неправилно поставения препинателен знак може да опорочи и най-светлия замисъл.
    Поздравления за темата,Филип!
  • Благодаря на всички

    Напълно съгласен, Таня, Фанатизмът и фундаментализмът никога не са водили до нищо добро, да не говорим, че са безкрайно далеч от всяка истина, колкото и да е условно това понятие.

    Разбира се, Миночка, но като че ли за много хора, точно тези десет заповеди са най-трудното нещо за спазване, за съжаление.

    Още по-лошо, Септември, не само не можем да го разпознаем, но и си създаваме куп негови заместители...

    Така е, Викторе, най-смешното е, че в опита да се предаде Словото в книга се опитваме да вместим морето в детска кофичка, която въздигаме в Непоклатима и Цялостна "Истина".
  • Човек е написал библията за да разпространи божието слово. Бог не пише книги. Всичко което иска да ни каже е записал в света, който той е създал. Всеки облак е дума, всеки ден е параграф а ние хората сме препинателните знаци. Поздрави за идеята, която майсторски си предал на нас читателите.
  • Наистина, Бог е един,но човеците си го преиначават това божие слово както им е изгодно,но поне десетте божи заповеди, ако ги спазваме,пак ще ни е по-лек живота.Докосваш хубави теми,Филип!Поздрави!
  • Браво, Филип! Бог е един за всички, всяко разделение идва от човеците, хубав разказ!
Предложения
: ??:??