3.05.2020 г., 15:19 ч.

Устна хармоника през януари 

  Проза » Разкази
512 0 5
3 мин за четене

                         УСТНА ХАРМОНИКА  ПРЕЗ ЯНУАРИ

 

Не, не е студен тоя януари, както не беше студен и миналия, и по-миналия, особено, ако си облечен за зима, а снегът все още липсва. Днес ми беше ден за излизане из центъра на града, имах да свърша някои отдавна отложени неща. Преди няколко дни няколко пациента ми кашляха в лицето, докато ги преглеждах, така че хремата не ми се размина, но днес вече не се налагаше да нося по един пакет кърпички и можех да изляза без риск да заразя някого. Поразходих се из пазара и почти изпълних точките от списъка, затова реших и да направя нещо извън него. Бях установила, че съм останала само с един чифт пролетни обувки, а пролетта е съвсем близо, има- няма два месеца и току-виж, закъсам някъде с единствените! Тъкмо разговарях с една пенсионирана медицинска сестра, с която съм работила преди години и тя ми разказваше как внукът ѝ, след като завършил колеж в Англия, не искал да остане там. Един ден си събрал багажа и пристигнал в България. Родителите му не били доволни, а аз си помислих, че ако моят внук реши някога да направи така и да зареже Америка заради България, вероятно ще съм щастлива, ако, разбира се, съм все още жива. И тогава чух устната хармоника...

  Отначало не знаех кой свири, но беше някаква весела мелодия, не особено подходяща за януари, защото коледните празници отдавна минаха, а пролетта още беше далече. На какво толкова да се радваме сега? Че няма сняг и не падаме по тротоарите , или че днес има слънце за разлика от мрачния и мъглив вчерашен ден?

    Сбогувахме се с моята позната и аз се отправих за магазина, където все съм намирала подходящи обувки, но кой знае защо, не го посещавам често. А може би точно затова там откривам моите обувки и ако ходя всяка седмица, изобщо нищо няма да ми хареса, кой да ти каже каква е логиката?

  И ето, че на ъгъла го видях. Този, който свиреше на устната хармоника - един дребен и слаб човечец, с протрито тънко палтенце на гърба, което едва ли го топлеше. Свиреше и потропваше на място, сигурно, за да се сгрее малко. Дадох му два лева, той се усмихна, аз се усмихнах, а от устата му потекоха такива благодарности и благословии, сякаш го бях завила в пухен юрган и му бях предложила уиски с чай да се стопли. И аз благодарих за музиката и му пожелах да свири все весели мелодии, което той обеща на драго сърце.

  След това отидох в магазина и  изглежда, че благословията му подейства, защото след десетина минути колебания, породени от избора на поне десетина чифта обувки, които ставаха за купуване, намерих моите! Платих ги и тръгнах.

  Когато минах край ъгъла на хармониста, лицето му грейна, не можеше да се усмихва, защото свиреше вдъхновено и радостно. Не се преструваше, не преиграваше, той беше наистина щастлив, бе хора! Щастлив от това, че вдъхновението му радва хората  и може би ги прави по-малко мрачни и мнителни. Как да не му се усмихнеш в отговор? Денят ми стана прекрасен, купих си обувки и срещнах добър и талантлив човек...

  Това малко ли е, питам?

 

   Послепис. Това го написах почти два месеца преди карантината и сега ми изглежда като че ли се е случило преди нашата ера. Толкова е необичайно да се разхождам и някой да свири на улицата! Да, наистина ми е чудно, къде изчезнаха тия улични музиканти? Те бяха като птиците - предвестници на пролетта, а сега, когато тя се втурна в живота ни с пълната си сила и палав блясък, вече ги няма...Мъчно ми е за тях, може би и заради звука от музиката им ми се разхождаше  из центъра тогава... А на вас?

 

© Neli Kaneva Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря на всички вас, приятели! Вашето мнение и коментари са много ценни за мене! И сгряват в тия уж майски дни, които върнаха зимата!
  • Искреността се отплаща. Все някога. Бъди здрава и виж - пак е пролет.
  • Откривам познати неща при теб, Нели: “Сбогувахме се с моята позната и аз се отправих за магазина, където все съм намирала подходящи обувки, но кой знае защо, не го посещавам често. А може би точно затова там откривам моите обувки и ако ходя всяка седмица, изобщо нищо няма да ми хареса, кой да ти каже каква е логиката?”
    Хубави изречения.
  • Тук в Стара Загора още ги няма.
  • Е, не са изчезнали съвсем, тук си ги имаме почти във всеки подлез, мигрират като птици, както и студентите от НАТФИЗ, които се правят на статуи, но наистина рядко се среща някой, който просто да свири заради музиката, или най-вече заради другите. Имах една такава среща
    https://otkrovenia.com/bg/fotografia/esenna-nedelna-ulichn-muzika-i-nejnite-slushateli
Предложения
: ??:??