12.05.2020 г., 10:28 ч.  

За Андрешко и правилния прочит на разказа днес 

  Проза » Хумористична
856 3 10
1 мин за четене

- Ще стигнем рано, господине. Преди „Панорамата” ще стигнем даже – рече младият таксиджия и даде газ

- Как ти е името, уважаеми български данъкоплатецо? – попита господинът учтиво.

- Ендрю съм кръстен, господине, но ми викат по селски Андрешко, на дядо ми. Развалят хубавото име.

- А-а-а, тъй, тъй…. Андрешко…. Може ли да мина на „ти”, Андрешко? Добър гражданин си ти, Андрешко. Всички станахте такива. Научихте се да си плащате данъците цивилизовано, често и навреме. Ето – затова ви уважавам! Гледам ви в данъчното – доброволно внасяте дължимото, не се опитвате да мамите властта. Е, има някои…. Добре, че са единици….

- Как така, господине? Нима има граждани, които да не желаят да помогнат на държавата, да не искат да й дадат данъка, не щат да увеличават бюджетния излишък ? – изтръпна Ендрю.

Господинът в кожух от изкуствена кожа махна с ръка. Изглежда хич не му се говореше за лошите единици. Но все пак продължи:

- Играе ни един вашенец там…. Дяволува, крие доходите, декларация даже невярна подал! Станой се казва. Но ще го науча аз! Не може така – цял народ се втурнал да строи светлото капиталистическо бъдеще, а той…. Лъже държавата, лъже Фонда, дори управляващите се мъчи да излъже!

Андрешко се умълча. Какъв резил за селото! Какво ще кажат хората от областта? Всички с радост изпълняват гражданския си дълг, а Станой…. Трябва да получи заслуженото, трябва! Разбира се, после Станой ще срещне Ендрю, кротко ще наведе очи, разбрал грешката си, сетне ще го покани в барчето на скоч с фъстъчки. И там ще рече: „Ти доведе данъчния, Андрешко, ти ми помогна да поема по правия път!” Пък сетне ще отскочи до пощата, ще изпрати дарение на някоя фондация, че и авансово още данък ще внесе.

Андрешко усети как го обливат вълни на гордост, разбра, че и той ще направи нещо за държавата, пък даде газ и извика:

- Ей сегичка ще стигнем селото! За Вожда, коалицията и държавата – напред!

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, адаш!
  • Андрешко, от Осанна, до Разпни го стигна...
    Но само истинските образи могат да постигнат това!
    Поздравявам те.
  • Благодаря, Пепи, Николай!
  • Андрешко обърнал палачинката 😅 битието определя дереджето!
  • Благодаря, Надя, Стойчо!
    Някому не е смешно, защото гледате от различни точки - съчувствие и ярост, присмех и ирония. Един започва боя като викингите - с подигравки, друга направо с гняв.
    Лошото е, че и двамата сте прави.
  • Защо ли не ми е смешно?
  • Смях се от сърце и чак до облаците!
    Георги, ти наистина пишеш фантастично!
    Поздравления!🤗
  • Че ти си много младо момиче, щом са те хванали с версията за лошия Андрешко...
    Тя се появи при Костов - когато "андрешковщината" - т.е., грижата за ближния, а не подчинението на държавата, стана необходима на новите стари комунисти.
  • В Библията е казано "Обичай ближния!". И Андрешко помага на ближния си.
    Но не е казано да се подчинява на държавата. Има за божието и кесаревото, но второто НЕ е сложено над библейски-хуманното.
  • Благодаря, Мариана!
    Просто помагам.
    Защото дразнееща е тенденцията на неграмотните да твърдят, че Андрешко е разрушител на държавата, тарикат, мошеник, лъжец и тем подобни. Неща, които изобщо НЕ присъстват ни в разказа, ни в образа.
    Е, рекох да услужа на невежите с "истински" Андрешко. Поне според оня с вълчия кожух в блатото...
Предложения
: ??:??