8.04.2022 г., 10:19 ч.

Зубрачката от първия ред 

  Проза » Разкази, Хумористична
247 3 15
3 мин за четене

От първи клас си знаеше мястото. По възможност в центъра, понякога на левия или десния чин, но винаги на първия ред.

Навремето първолачетата се бутаха кое да седне там, после се усетиха и започнаха да заемат стратегически позиции назад. Освен, ако „моля другарката“ нямаше свои виждания за конструирането на класа по места.

Тогава на първия, че и на втория ред, сядаха помощните материали на преподавателя – учениците, на които винаги можеше да се разчита. Особено при открити уроци или посещения на шефове. Цялото представление беше отработено грижливо – сценарий, подготовка, репетиции, плътно разпределение кой, кога, как…

Родителите й бяха наредили – от първия ред да не мърда. И тя не мърдаше. Беше винаги готова за изпитване – дори, когато не я питат. Дясната й ръка беше тренирана – чуе ли се въпросителна интонация в гласа на учителката, стрелкаше се нагоре и застиваше там. В което време тя трескаво ровеше из паметта си – какво трябва да отговори… Не какво е правилното или точното, а каквото трябва… За нужната оценка…

Не беше лесно. Защото наивниците учеха, за да знаят. А защо? Бележката се пише веднъж, знаеше тя, после тия знания са излишни. Най-често, де. Понякога трябваха и за друго изпитване…

Затова изтренира мозъка си – запомня и изчиства. След оценка – всичко излишно отлиташе нейде в безкрая. За да освободи място на ново запомняне.

Разбира се, учителите я харесваха. За разлика от съучениците, но те не пишеха оценки.

Приеха я веднага в университета – беше заучила всичко по конспекта от кандидат-студентския сборник.

В университета – пак така. Отработена методика, защо да я променя?

Колежките й скитосваха, появяваха се рядко на лекции и упражнения, после за три дни преди изпита наваксваха пропуснатото. Само че тя винаги беше на линия – на първия ред. На банката, където добре хем вижда, хем я виждат.

Нямаше време за колегите. Мъже много, ще се намерят, времето е напред.

Само дето последната година повечето колежки се оказаха или с дете, или бременни, или очакваха сватба.

Тя излезе късметлийка. Случайно попадна на колега, който я забавляваше, забавляваше… И се разбра, че трябва да се женят.

Но той се оказа от типа мъж, мечтан от жените – наивен и добър. Удобен за дресировка, лесен за обработка. Истински диамант, но от меките…

Няколко години той тича на две работи, а успоредно с това строеше апартамент за нея. Е, накрая го прибраха за известно време в болницата, обаче апартаментът стана. Голям, хубав, за чудо и приказ…

Вдовицата много си го обичаше. Защото пътем мъжът й я остави сама, а все нещо трябва да се обича. Котка, апартамент, най-вече себе си…

А тя ходеше редовно на работа, където много я харесваха шефовете. Не се замисляше, изпълняваше, не ги тормозеше с оригинални предложения и някакви лични мнения. Просто не измъчваше никого със собствено мислене. Докато се пенсионира.

А наскоро след това й сложиха снимката на първия ред върху таблото в центъра. Минаваха всякакви хора – и млади, и стари, някои поглеждаха снимката, двама-трима дори промълвяваха: „Тая пък коя е? Уж от нашия набор, ама не я знам…“

Защото на тия от първия ред се вижда само гърбът и под него…

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Надя!
  • Мъдър си сенсей. Животът не пише оценки, само праща на поправителен.
  • Благодаря, Таня!
  • Благодаря, Таня!
  • Много ми хареса. Хубаво е да възпитаме в децата си умението да мислят, а не да стават папагали.
  • Благодаря, Лина, Елке, Таня, Катя!
  • Всеки живее живота си както го разбира. Интересен разказ.
  • Позната история...
  • Горката програмирана жена! И аз познавам такива хора, много са скучни, но пък пробивни! Поздравления!
  • Шарен свят, на който и да е ред да седне човек да му се порадва, все е за малко. И както и да е оценен, все не научен си отива. Поздравявам те!
  • Благодаря, Роси!
  • Те емоциите идват с мисленето, не със наизустяването. Мислите оформят човека, а свободата да ги изразиш, гради личности! Трудна работа е възпитанието!
  • Благодаря, Вики, Петре!
    Познавам подобни зубрачи - и много обичам да ги поставям на място с елементарни въпроси. Чиито отговори отдавна са забравени, защото вече са получили оценка.
  • Ох до болка познато,...но ние наивниците си казвахме, не учим за оценки а за знания,... Кой ти гледаше знанията, когато с оценки се влизаше навсякъде, а и щом знаеш много - за какво си ми всезнайко.
    Хайде няма да разсъждавам по-вече за да оставя място и на другите...
  • Има такива хора в кутия. Много са успешни, но аз се чудя за какво са живи. Поздрави!
Предложения
: ??:??