Jul 1, 2008, 12:34 PM

Човекът на Средновековието и Ренесанса 

  Essays
20011 0 3
3 мин reading

 

     По-правилно би било да кажем Средновековието и Ренесанса на човека, тъй като хората са творци на епохите си.       

   Повечето от тях не правят нищо, за да променят начина си на живот, но дори и с бездействието си те спомагат за по-дългото съществуване на дадена епоха. А защо Средновековието и Ренесанса на човека? Ами защото ще разгледаме тези две епохи като вътрешна, духовна метаморфоза на човека. Или по-скоро да си представим като един път, който задължително трябва да се измине, за да се достигне до едно по-високо ниво, като едно дете, което се ражда и до своя пубертет е в своето Средновековие, след това настъпва самоосъзнаването, става възрастен човек, тогава той е в своя Ренесанс.          И така, да си представим, че живеем през Средновековието. Около нас само рицари, биещи се за щяло и не щяло, народи, които се излюпват един след друг, минават през нашето село, опустошават всичко, и си заминават (в днешно време на това му викат Великото преселение на народите). По цял ден работа, ако си селянин, безделие, ако си аристократ, или пък войни, ако си рицар. И кое е общото между тези три съсловия? Страхът. Всеки човек, като едно малко дете живее в страх, страх от аристокрацията, страх от рицарите, страх от краля, от църквата, от Бога дори. И като малко дете се подчиняваш на това, което ти се казва, никога не вземаш самичък решения, ти си просто една пешка на шахматната дъска, която се движи само в една посока и чака своята безлична смърт.        

  Навсякъде тъмнина, всички говорят за Второто пришествие, за дявола, всяка вечер си лягаш, завиваш се през глава и чакаш Луцифер да дойде да те прибере. Ами любовта? Замалко да я пропуснем. Каква ти любов, жениш се за някоя просто от няма и как, трябва да създадеш семейство, седем-осем деца, които да работят. Всяка плътска помисъл веднага бива осъждана. Не можеш да четеш и пишеш, ама то не ти и трябва. Ами науката, изкуството? Каква ти наука, изпуснеш се, кажеш че Земята се върти и айде на кладата. Кой ли би тръгнал да прави научни открития? Изкуство ли? Ха ха, само едни и същи рицарски романи, вече ти е писнало от тях. Един след друг се раждат глупаци като Жан Калвин и си измислят теории за предестинации. Същевременно пък църквата, изворът на страха, единствен източник на власт за цяла Европа, решава че това не й стига и започва да продава индулгенции, демек като дадеш парици, греховете ти ще бъдат опростени. Чудно ми е как тези пари ще стигнат до Господ? Сигурно със пощенски запис. И така луташ се като малко дете, докато достигнеш своя Ренесанс.     

     И ето тук започваш да си започваш въпроси. Намираш дори отговор на много от тях. Вече без страх можеш да кажеш, че Земята не само се върти, та даже и хоро играе. Разбираш, че няма чудовища. И най-хубавото - от пешка на шахматната дъска би могъл да се превърнеш в царица. Вече не си никой, имаш възможност да се развиваш, църквата вече не би могла да ти попречи. Вече няма рицари, вместо това пък хората си хвърлят ръкавицата и пак се требят, само че по по-цивилизован начин. Имаш възможност да получиш добро образование. Комуникациите се подобряват. Най-после можеш да напуснеш селището, в което си роден и да следваш целите си. Няма ги вече привилегиите на закостенялата и презирана аристокрация. На нейно място се е появила буржоазията. Хората те оценяват според възможностите и качествата ти, а ти даваш все повече и всичко себе си, желаейки да оставиш следа след теб. Имаш възможност да се срещнеш с повече жени и откриеш истинската любов. Без никаква вина и страх се отдаваш на пирове, гуляи, задоволяваш всичките си плътски желания. Появяват се Бокачо - "Декамерон", публични домове. Работиш през деня във фирмата, вечерта отидеш в кръчмата, понапиеш се, понабият те, ех живот. Но шегата настрана. Всеки ден се излюпва ново изобретение, ново научно откритие, света, човешкото тяло стават по-познати, по-близък, няма невъзможни неща. Вярваш в Бог, очакваш помощта му, но не се страхуваш от него.     

     Бихме могли да разгледаме Средновековието и Ренесанса като нощта и деня. Първо са мракът, тъмнината, студът, всички са заспали в дълбок сън, а после изгрява Слънцето, дава сили, енергия, желание за живот на всички, топлина, любов... животът просто става песен.

 

© Лъчо Узунов All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Браво! Имаш прекрасен стил на писане! Но не само това, разбира се. Предложил си информацията добре смелена, лесна е за асимилиране и до сега по-точно представяне на тези две епохи не съм виждала. Беше удоволствие за мен да отделя няколко минути тук. Благодаря!
  • Благодаря, радвам се, че съм бил полезен
  • Чудно ми е че под това прекрасно есе, никой не е оставил коментар, но за сметка на това пък има огромен брой посещения. Днес то ми послужи да обясня на дъщеря си животът на човек живял през онези времена.
    Благодаря!
Random works
: ??:??